۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
خانه‌های غیرمجاز آفت مسافرخانه‌های مجاز| فعالیت‌های زیرپوستی در صنعت گردشگری ادامه دارد
بازار از مشهد مقدس گزارش می‌دهد؛

خانه‌های غیرمجاز آفت مسافرخانه‌های مجاز| فعالیت‌های زیرپوستی در صنعت گردشگری ادامه دارد

مشهد- یکی از فعالیت‌های خلاف و زیرزمینی که صنعت گردشگری را تحت الشعاع خود قرار داده است تبدیل خانه‌های شخصی بعضی از افراد، به سوئیت و مهمان‌پذیرهای غیرمجاز در سطح شهر است.

بازار-گروه استان‌ها: محل اسکان همواره یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسافران در هر سفر محسوب می‌شود و لذا این موضوع بسیاری از افراد را نیز تشویق می‌کند تا از این نیاز برای خود جیبی بدوزند!

زمانی که فردی برای یک سفر برنامه‌ریزی می‌کند اقامت در زمره ضروری‌ترین و البته پرهزینه‌ترین بخش سفر خودنمایی می‌کند؛ حال اگر این سفر به‌صورت خانوادگی باشد قطعاً این مهم اهمیت بیشتری خواهد داشت.

یکی از فعالیت‌های زیرزمینی که از جنبه‌های اجتماعی، اخلاقی، امنیتی، بهداشتی و فرهنگی در شأن شهرهای خوب کشورمان نیست، تبدیل خانه‌های شخصی بعضی از افراد، به سوئیت و مهمان‌پذیرهای غیرمجاز در سطح شهرها است که به آن‌ها اصطلاحاً «خانه مسافر» اطلاق می‌شود؛ کاری که چهره‌ی آراسته‌ی شهرها را می‌آلاید و جلوه‌ی ناخوشایندی به آن‌ها می‌دهد.

گردشگرانی که به مشهد مقدس سفر می‌کنند به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای علاقه‌مند رفتن به هتل‌های گران‌قیمت و مدرن در فضای شهری هستند لذا این بخش از گردشگران دوست دارند در محیط شهری باشند و امکانات مدرن در اختیار داشته باشند.

بخش دیگر از مسافران علاقه‌مند رفتن به روستا و به‌دوراز فضای شهری هستند و لذا به دنبال اقامتگاه‌های بوم گردی هستند اما عده‌ای هم که معمولاً از بضاعت کمتری برخوردار بوده و تصمیم دارند تا خانواده پرجمعیت خود را با هزینه‌های کمتری اسکان دهند همین خانه‌های غیرمجاز را ترجیح می‌دهند و آنچه در این میان نگران‌کننده است؛ وجود همین اقامتگاه‌های غیرمجاز است که تعدادشان هرروز افزایش می‌یابد.

طی سال‌های گذشته همواره تلاش شده تا این خانه‌های مسافر ساماندهی شود و در مواردی اندک هم این اتفاق افتاده است اما در بسیاری موارد یا شاید بهتر گفت در عمده موارد این امکان وجود ندارد و آمار این مراکز غیرمجاز در شهر مشهد بیش از ۴ هزار واحد تخمین زده می‌شود.

خانه‌هایی که حتی استانداردهای اولیه یک مکان اقامتی را ندارند درصد فهرست خانه‌های مسافر قراردادند و امکان شناسایی و نظارت بر آن‌ها هم دشوار است .

خانه‌های مسافر و انبوهی از مشکلات

حسین عارفی کارشناس گردشگری و متصدی یکی از آژانس‌های مسافرتی مشهد در گفت‌وگو با بازار پیرامون تبعات ناخوشایند خانه‌های مسافر غیرمجاز در این شهر ابراز کرد: اشتغال به این شغل، بسیار سهل و آسان است چراکه به دلیل زیرزمینی و مخفی بودن، هیچ‌گونه کنترلی از سوی نهادهای نظارتی بر آن‌ها اعمال نشده و هیچ قانونی شامل حالشان نمی‌شود.

خانه‌های غیرمجاز آفت مسافرخانه‌های مجاز| فعالیت‌های زیرپوستی در صنعت گردشگری ادامه دارد

وی به ما گفت: در برخی محلات حاشیه شهر قیمت یک ماه اجاره یک سوئیت حدود ۲ میلیون تومان هم نیست درحالی‌که برخی افراد این پول را با آوردن ۴ یا ۵ بار مسافر به جیب می‌زنند لذا این درآمد کلان خود مشوقی برای روی آوردن به این حرفه است.

وی افزود: این در حالی است که صاحبان این سوئیت‌های غیرمجاز علیرغم درآمد کلانی که دارند، حتی یک ریال مالیات و عوارض پرداخت نمی‌کنند.

عارفی بابیان اینکه اثبات تخلف و فعالیت غیرقانونی این افراد، سخت است اظهار کرد: هنگامی‌که این افراد با شکایت از طرف همسایه‌ها و یا هنگام مراجعه مأموران مواجه می‌شوند ادعا می‌کنند کسانی که اسکان داده‌اند، فامیل‌هایشان هستند.

وی عنوان کرد: متأسفانه دغدغه‌ی صاحبان سوئیت‌ها فقط کسب درآمد است و الزامی به اطمینان از محرمیت مسافران و خانواده بودن آن‌ها، ندارند و مسافرانی که این سوئیت‌های غیرمجاز و غیربهداشتی را برای اقامت انتخاب می‌کنند، تعهدی هم به رعایت اصول فرهنگی و عرفی نداشته و مقید به رعایت آداب اجتماعی نخواهند بود.

قطع خدمات به بدون مجوزها

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه نظارت و ساماندهی و در هم‌چنین برخورد با واحدهای غیرمجاز سال‌هاست که در دستور کار دستگاه‌های نظارتی قرار داشته و همواره اعمال قانون شده است بیان کرد: اتفاقات خوبی برای ساماندهی خانه مسافرها در شهر مشهد افتاده و خوشبختانه غیرمجازها شناسایی شدند.

یوسف بیدخوری در گفت‌وگو با بازار با اشاره به اینکه در طی سال‌های گذشته رویه برخورد با این خانه مسافرهای غیرمجاز تغییر کرده است افزود: در این راستا به آن‌ها اجازه داده‌شده تا طی گذراندن مراحل قانونی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به صورت ساماندهی شده و قانونی به فعالیت بپردازند.

وی اظهار کرد: درگذشته ما سراغ مهروموم کردن خانه مسافرهای غیرمجاز می‌رفتیم و از طرفی به دلیل اینکه تعداد واحدهای غیرمجاز زیاد بود؛اداره اماکن هم نمی‌توانست این واحدها را به مدت طولانی تعطیل نگه دارد.

بید خوری با اشاره به اینکه در این خصوص طرح دیگری از سوی فرمانداری مصوب شد،افزود: براین اساس قرار بر این شد واحدهایی که غیرمجاز هستند و در فهرست بدون مجوزها قرار دارند از طرف اداره‌های برق و گاز و آب برای این خانه مسافرها اخطارهایی ارسال شود مبنی بر اینکه اگر در خصوص گرفتن مجوز اقدام نکنند انشعابات این خانه مسافرها قطع خواهد شد.

خانه‌های غیرمجاز آفت مسافرخانه‌های مجاز| فعالیت‌های زیرپوستی در صنعت گردشگری ادامه دارد

وی اظهار داشت:هرکدام از واحدهای اقامتی که بتوانند در پذیرایی از مسافران استانداردهای لازم را رعایت کنند از اداره‌ کل میراث فرهنگی خراسان رضوی می‌توانند مجوز فعالیت دریافت کنند.

بازرسی مداوم

وی با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد عدم ارائه خدمات به خانه مسافرها بهتر از روش‌های گذشته مبنی بر مهروموم واحدهای اقامتی غیرمجاز باشد،افزود: گروه‌های نظارتی ما به‌صورت گشت‌های مشترک کار نظارت بر واحدهای اقامتی و همچنین تأسیسات گردشگری را انجام می‌دهند و واحدهای اقامتی بدون مجوز که اقدام به جذب مسافر می‌کنند را شناسایی خواهند کرد.

وی همچنین در خصوص جلوگیری از فعالیت واحدهای غیرمجاز عنوان کرد: این سازمان به‌صورت تلفیقی و با همراهی بازرسان سازمان صمت، تعزیرات، اداره اماکن و سایر دستگاه‌ها بازدیدهای متعددی را در طول سال از واحدهای اقامتی به عمل می‌آورد که بخشی از آن در راستای شناسایی و برخورد قانونی با واحد غیرمجاز است.

وی در خصوص چگونگی شناسایی واحدها و خانه مسافرهای غیرمجاز با اشاره به اینکه این واحدها از قبل شناسایی‌شده و فهرست آن‌ها در اختیار میراث فرهنگی قرار دارد،عنوان کرد:اطلاعات دقیق این خانه مسافرها در سامانه ما وجود دارد به‌گونه‌ای که برخی از این واحدها مجوزهای خود را تمدید کرده و از میراث پروانه فعالیت گرفته‌اند و برخی دیگر هم برای تمدید مراجعه نکرده‌اند که با این واحدها برخورد خواهد شد.

برخورد با تخلفات مراکز اقامتی

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به برخورد جدی با تخلفات صورت پذیرفته در این حوزه اظهار کرد: در سه‌ماهه ابتدای سال جاری تعداد ۳ هزار و ۴۴۳ واحد اقامتی در این استان مورد بازدید قرارگرفته است که از این تعداد ۴۴۵ واحد تذکر دریافت کرده، ۹۱ واحد اخطار گرفته‌اند و ۲۷۸ واحد نیز مهروموم‌شده‌ است.

بید خوری اظهار کرد: این بازدید شامل بازرسی از مجموع تأسیسات گردشگری استان شامل هتل، هتل‌آپارتمان، میهمان‌پذیر، خانه مسافر دارای مجوز و هم‌چنین خانه مسافرهای غیرمجاز، اقامتگاه بوم‌گردی، مجتمع پذیرایی بین‌راهی و سفره‌خانه‌ها بوده است.

وی تصریح کرد: بیشترین میزان مهروموم واحدهای اقامتی مربوط به خانه‌های مسافر غیرمجاز در مشهد بوده است. از مجموع ۳۸۵ بازدیدی که از خانه‌های مسافر غیرمجاز مشهد صورت گرفته، ۱۹۱ واحد مهروموم‌شده‌ است. همچنین ۸۲ خانه‌ مسافر دارای مجوز و پنج مهمان‌پذیر طی بازدیدهای نظارتی مهروموم شدند.

کد خبر: ۱۶۵٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha