۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۳
کاهش نرخ بیکاری با تلاش دولت| زیرساخت‌ها اصلاح شود
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

کاهش نرخ بیکاری با تلاش دولت| زیرساخت‌ها اصلاح شود

سمنان- آمارها از کاهش بیکاری در استان سمنان خبر می‌دهند اما برخی هم اعتقاد دارند که این کاهش نباید سبب شود که طرح‌های تثبیتی و توسعه‌ای حوزه اشتغال، مورد غفلت واقع شوند.

بازار، گروه استان‌ها: دولت از کاهش نرخ بیکاری در استان سمنان خبر داده اما برخی کارشناسان اعتقاد دارند که آمارها به دلیل اختلاط فرصت‌های شغلی که بر اساس تسهیلات بانکی ایجاد می‌شوند با آمار واقعی بیکاری، چندان هم قابل تاکید نیستند و اصطلاحاً نباید در سایه این آمارها خوابید و کاری برای توسعه اشتغال در استان انجام نداد.

به عبارت دیگر بحثی که کارشناسان بیان می‌کنند این است که کاهش نرخ بیکاری در واقع به دلیل تعریف ویژه‌ای که دولت‌ها از بیکار دارند، کاهش پیدا کرده و با واقعیت جامعه همچنان فاصله دارد اما هر چه است، دولت سیزدهم در راستای تثبیت اشتغال در استان زحمات فراوانی را کشیده که جای تقدیر دارد اما بازهم نباید از کارهای توسعه‌ای در حوزه اشتغال غفلت کرد.

برخی بر این باور هستند که دولت‌ها اساساً دولت ندارند که آمارهای منفی ارائه و در نتیجه با تغییر تعاریف سعی دارند که شرایط را تلطیف کنند برای مثال در شاخص بیکاری چه در این دولت و چه در دولت‌ها قبل، تعریف‌ها بسیار با واقعیت جامعه تفاوت دارد مثلاً در تعریف بیکار از سوی دولتی‌ها، هر کس که یک ساعت در هفته کار کند، رانندگان اسنپ و بیمه شدگان اختیاری، سربازان، دانشجویان و دانش آموزان زنان خانه دار و … نیز شاغل حساب می‌شوند در حالی که اینگونه نیست.

شاغل کیست؟
سید صادق حسینی فعال کارگری در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه شاغل در واقع با تعاریف امروز کسی است که توانمندی کسب درآمد و افزایش سرمایه خود را داشته باشد، گفت: کسی شاغل است که بتواند یک واحد پول خود را در روز به ۱.۲ واحد بدل سازد به عبارت دیگر کسی شاغل است که بتواند چرخه‌ای نسبتاً سالم برای اقتصاد خانه خودش ایجاد کند و توان ارتزاق را نیز داشته باشد که با این تعریف در واقع حتی کسانی که تاکسی اینترنتی کار می‌کنند نیز شاغل حساب نمی‌شوند چرا که توان ارتزاق کافی از آن را ندارند و بعضاً به دلیل مشکلات مالی در اندازه‌ای بخور و نمیر، درآمدی ناکافی دارند.

برخی بر این باور هستند که دولت‌ها اساساً دولت ندارند که آمارهای منفی ارائه و در نتیجه با تغییر تعاریف سعی دارند که شرایط را تلطیف کنند

حسینی با بیان اینکه کسی که بیمه بیکاری می‌گیرد که شاغل نیست، بیان داشت: اینکه دولت‌ها تعاریف را عوض می‌کنند تا آمارها کاهش یابد موضوع جدید هم نیست و البته در تمام شاخص‌ها هم وجود دارد برای مثال آمار کرونا؛ لذا باید گفت مشکل اینجا است که آمارها را باید جاهای غیر دولتی بدهند و مراکز نظرسنجی، مطالعات افکار عمومی و … به آن بپردازند.

وی با اشاره به اینکه اگر شما توان اداره زندگی تان را نه در حد ایده آل بلکه در اندازه‌ای متوسط حتی رو به پایین نداشته باشید، حتی اگر در معدن هم کار کنید، نمی‌توانید خودتان را شاغل بدانید، افزود: در تعاریف دولتی اگر شما یک ساعت کارگاه آموزشی را برای یک قشر برگزار کنید هم شاغل حساب شده‌اید حال آنکه درآمد شما از هفته‌ای یک بار برگزاری جلسات آموزشی در ماه یک میلیون تومان باشد.

کاهش نرخ بیکاری با تلاش دولت | زیرساخت‌ها اصلاح شود

نحوه استحصال آمارها
یک کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه مشکل دولت‌ها این است که با ارائه آمارها در واقع سعی دارند که شرایط ره رو به بهبود جلوه دهند در حالی که خود این وضعیت کم کم به یک باور بدل شده و تلاش برای ارتقای وضعیت را به سمت سکون می‌برد، گفت: دانستن و بیان واقعیت‌ها بعضاً سبب رشد و رفع مشکلات می‌شود.

سیدرضا طباطبایی با بیان اینکه مشکل ما در استان این است که هر تسهیلات بانکی که برای اعطا به واحدهای تولیدی مصوب می‌شود از همان بدو پایان جلسه چوب خط اشتغال استان علامت می‌خورد، گفت: این در حالی است که اصلاً مشخص نشده آن واحد می‌تواند وام را بگیرد و با آن اشتغال مورد اذعان خودش را محقق کند یا خیر؟ یا اصلاً اشتغالی که واحد متقاضی وام ادعا می‌کند آیا صرفاً عددی روی کاغذ برای ترغیب مسئولان بانک در راستای اشتغال است یا جنبه واقعی دارد؟

وی با بیان اینکه نحوه استحصال آمارها نامناسب است، افزود: مسئولان حتی اگر آمارها را نمی‌دهند دست کم به تقویت زیرساخت‌های اشتغال مانند تعاونی‌ها، مشاغل خانگی و روستایی و کوچک، دامداری‌ها و خدماتی‌ها و … بپردازند تا بتوانیم شاهد ارتقای اشتغال در سراسر استان سمنان باشیم.

هر تسهیلات بانکی که برای اعطا به واحدهای تولیدی مصوب می‌شود از همان بدو پایان جلسه چوب خط اشتغال استان علامت می‌خورد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه راه اشتغال استان از تسهیلات نمی‌گذرد چرا که تولیدی‌ها مشکلات عدیده دیگری هم جز نقدینگی دارند، ابراز کرد: عدم مهارت، ارتقای شغلی، سرمایه در گردش، مالیات، بدهی بانکی، بازار فروش، فناوری، ماشین آلات فرسوده و ده‌ها مورد دیگر از جمله مشکلات و موانع تولید در استان است که در صورت برطرف شدن، خواه ناخواه می‌توانیم شاهد ایجاد مشاغل باشیم، تاکید داشت: امروز یک قرارداد وقتی با وزارت کشور طی چهار سال در زمینه خرید دو هزار و ۵۰۰ اتوبوس با یک کارخانه در سمنان منعقد می‌شود نباید همین امروز ۴۰۰ مورد اشتغال را به چوب خط استان افزود چرا که این اشتغال هنوز ایجاد نشده است.

اقدامات برای کاهش بیکاری
استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره اقدامات صورت گرفته برای ایجاد اشتغال و با بیان اینکه احیای بالغ بر ۴۵ واحد صنعتی راکد استان یکی از اقدامات خوب در راستای تثبیت شغل است، گفت: این استان با ثبت نرخ بیکاری ۶.۱ درصدی در سه ماهه نخست سال جاری، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه نرخ بیکاری در استان سمنان در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱، به پایین‌ترین حد خود طی ۹ سال گذشته رسید، افزود: هم افزایی و همراهی همه مسئولان اقتصادی استان و همچنین تلاش برای رونق تولید یکی از عوامل تحقق این شاخص است البته نرخ بیکاری استان طی سال‌های گذشته در مدت سه ماهه ابتدای هر سال از میزان ۸.۷ درصد تا ۷.۱ درصد به ثبت رسید که البته این شاخص در سه ماهه اول سال جاری به نزدیک شش درصد در استان رسیده است.

وی همچنین با اشاره به تحقق سیاست‌های ابلاغی دولت مردمی، گفت: هفت هزار فقره وام قرض‌الحسنه ۱۵ میلیون تومانی در سفر رئیسی به استان سمنان مصوب و پنج هزار فقره تسهیلات دیگر نیز در آینده پرداخت خواهد شد که این موضوع، از جمله اقدامات دولت در استان سمنان برای تثبیت و کمک به اشتغال بوده است.

در نهایت باید گفت چه آمارهای اشتغال استان واقعی باشند و چه با واقعیت‌های جامعه دچار تعارض باشد، هم گزاره تلاش‌های دولتی برای ایجاد اشتغال درست است و هم واقعیت‌هایی که مردم در جامعه می‌بینند یعنی بیکاری عده کثیری از جوانان درس خوانده این استان که با مشکل زندگی شأن را راه می‌برند لذا باید دید در آینده چه اقداماتی برای این قشر صورت خواهد گرفت؟

کد خبر: ۱۶۴٬۵۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha