۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳
شوک بورس به بازار میلگرد

شوک بورس به بازار میلگرد

وسانات قیمت روزانه آهن‌آلات روز گذشته عمدتا با ثبات همراه بود اما همچنان بسیاری از مبادی فروش قیمت‌ها را کاهش دادند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، نوسانات قیمت روزانه آهن‌آلات روز گذشته عمدتا با ثبات همراه بود اما همچنان بسیاری از مبادی فروش قیمت‌ها را کاهش دادند و چند شرکت نیز به افزایش نرخ محصولات خود اقدام کردند و در بازار میلگرد هم شاهد اعلام قیمت دوم در برخی کارخانه‌ها بودیم.

بازار ارز نیز با اینکه تغییرات چندانی نداشت اما در مرز کانال ۳۲ هزار تومانی در نوسان بود، به طوری که قیمت دلار در بازار آزاد ۳۱ هزار و ۹۴۰ تومان معامله شد.

تحلیل روزانه بازار آهن
سیر نزول قیمت مقاطع فولادی تا روز گذشته نیز همچنان تداوم داشت به طوری که غالب شرکت‌ها نرخ روز میلگرد آجدار را با ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش اعلام کردند، اما در این میان تعدادی از شرکت‌ها نیز قیمت دوم اعلام کرده و نرخ محصولات خود را افزایش دادند، با وجود این شمار زیادی از شرکت‌ها نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند. طبق آمار کف قیمت میلگرد در روز گذشته حدود ۱۵ هزار ۵۰۰ تومان برآورد شد که در کارخانه نورد کرمان بود و سقف قیمت آن نیز حدود ۱۷ هزار و ۵۵۰ تومان بود که به کارخانه پرشین فولاد اختصاص داشت.

نرخ روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی ثابت اعلام شد اما در بخش شاخه‌فروشی کاهش ۱۰ الی ۳۰ هزار تومانی به ویژه در شاخه‌های پرفروش ۱۴ الی ۱۸ تیر ذوبی مشهود بود. نرخ روز نبشی و ناودانی نیز امروز غالبا با ثبات قیمت همراه بود اما چند شرکت نیز کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشتند.

انواع ورق‌ها نوسانات متعددی داشتند به طوری که نرخ روز ورق گالونیزه، رنگی و روغنی در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد درحالی که نرخ روز ورق سیاه با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه شد، همچنین قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌های گازی، داربستی، صنعتی و ... تغییر چندانی نداشتند و ثابت اعلام شدند.

اواسط روز گذشته شاهد افزایش جزئی قیمت در برخی مبادی فروش بودیم که به دنبال اشتباه محاسباتی ایجاد شد که برای برخی سود و منفعت در پی داشت و برای برخی نیز ضرر و زیان داشت.

به این صورت که برخی کارگزاری‌ها به اشتباه قیمت پایه میلگرد بورسی روز چهارشنبه را حدود هزار تومان بالاتر از حد انتظار اعلام کردند که به دنبال آن برخی از مبادی فروش به سرعت قیمت دوم اعلام کرده و قیمت‌ها را بالا بردند.

قیمت محاسبه شده برای میلگرد حدود ۱۴ هزار و ۹۴۵ تومان بود که با احتساب ۹درصد ارزش افزوده رقمی معادل ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان شد، اما با احتساب فاصله ۱۱ درصدی نرخ معاملاتی شمش در روز دوشنبه که حدود ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان بود، نرخ پایه میلگرد بورسی امروز باید حدود ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام می‌شد که همین اشتباه محاسباتی برای دقایقی بازار را بهم ریخت که البته به نفع خیلی از فروشندگان تمام شد و در همین چند دقیقه، براساس شنیده‌ها ده‌ها هزار تن میلگرد معامله شد. اما برخی نیز هیجانی شده و فروش خود را بستند و از این فرصت کوتاه طلایی منتفع نشدند.

همانطور که از اوضاع بازار آهن برمی‌آید در یک ماه گذشته شاهد کاهش چشمگیر نرخ آهن آلات بودیم اما نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که با وجود اینکه تقاضا همچنان ضعیف است و اشتباه دیروز که موجب افزایش قیمت‌ها شد، برخی از ترس جا ماندن به خرید هیجانی روی آوردند و گویا این امر نهادینه شده است که وقتی قیمت‌ها کاهشی است خریدی صورت نمی‌گیرد اما به محض افزایش قیمت‌ها شاهد هجوم هیجانی خرید محصولات فولادی هستیم.

شایان ذکر است که ضعف تقاضا و رکود بازار، تنها به ایران اختصاص ندارد بلکه امری جهانی است و با توجه به افول اقتصاد چین، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، اوضاع نامناسب اقتصاد روسیه، تنش بین چین و آمریکا و... که به رکود بیشتر بازار جهانی فولاد دامن می‌زند، در ماه‌های آتی جو رکود به مشکلی بزرگ تبدیل می‌شود که حتی تورم جهانی و داخلی را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول افق اقتصادی در این روزها بسیار تیره شده است و جهان به سمت رکود بزرگی پیش می‌رود که از دلایل آن می‌توان به جنگ در اوکراین، تورم و شیوع سویه‌های مختلف ویروس کرونا اشاره کرد.

گفتنی است طبق آمار امروز حدود ۹۷ هزار تن عرضه محصولات فولادی در بورس کالا خواهیم داشت که شامل مقاطع میلگرد، نبشی و ناودانی، تیرآهن و ورق قلع‌اندود است. نرخ پایه میلگرد ۱۳ هزار و ۹۲۴ تومان تعیین شده و حجم آن نیز ۷۰ هزار تن است که بیانگر کاهش ۴۱ درصدی حجم آن در مقایسه با آخرین عرضه است.

همچنین نرخ تیرآهن نیز حدود ۱۴ هزار و ۳۶۷ تومان تعیین شده است. تیرآهن نیز با کاهش حجم ۷۶ درصدی در مقایسه با عرضه هفته پیش، امروز حدود ۶ هزار و ۲۰۷ تن در بورس عرضه می‌شود. هرچند حجم عرضه‌ها در مقایسه با هفته گذشته کاهشی است اما تداوم عرضه‌ها در هفته آتی نیز التهاب بازار تیرآهن را کاهش می‌دهد.

کد خبر: ۱۶۴٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha