۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مذاکرات مقام‌های مالی واشینگتن و لندن درباره سقف قیمتی نفت روسیه

مذاکرات مقام‌های مالی واشینگتن و لندن درباره سقف قیمتی نفت روسیه

مقام‌های مالی ایالات متحده آمریکا و انگلیس در تماسی تلفنی بر پیگیری اعمل سقف قیمتی برای نفت خام روسیه تأکید کردند.

به گزارش بازار، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه (چهارم مردادماه) در تماس تلفنی با ندیم زهاوی، وزیر دارایی بریتانیا، با هدف فشار بر مسکو به‌دلیل تنش‌های روسیه و اوکراین، بر اعمال سقف قیمتی برای محموله‌های صادراتی نفت خام روسیه تأکید کردند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشینگتن و لندن درباره نیاز به تسریع در حمایت‌های بودجه‌ای از اوکراین و فرصت‌هایی برای تقویت تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه بحث کردند.

طرح سقف قیمت که برای نخستین بار ماه گذشته از سوی جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، مطرح شد می‌تواند برای نیمی از نفت روسیه تعیین شود، اما چارچوب توافق نهایی و سطح قیمت تعیین‌شده هنوز اعلام نشده است.

چندی پیش الویرا نبیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه روز جمعه (۳۱ تیرماه) اعلام کرده بود که مسکو به کشورهایی که تصمیم به اعمال سقف قیمت برای نفت این کشور دارند، نفت صادر نمی‌کند.

وی افزود: پیشنهاد اعضای گروه هفت کشور ثروتمند جهان، موسوم به گروه هفت، با هدف محروم کردن روسیه از درآمدهای انرژی به‌منظور محدود کردن گزینه‌های مسکو برای تأمین مالی درگیری‌های نظامی میان این کشور و اوکراین، قیمت جهانی نفت را نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

نبیولینا گفت: تا جایی که من می‌دانم، به کشورهایی که چنین سقف قیمتی را اعمال می‌کنند، نفت عرضه نخواهیم کرد و نفت و فرآورده‌های نفتی ما به کشورهایی که آماده همکاری با ما هستند، صادر می‌شود.

پیش از این نیز ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، درباره احتمال افزایش شدید قیمت‌های نفت در صورت اعمال سقف قیمتی برای فروش نفت روسیه هشدار داده بود.

زاخارووا «اشتباه‌های بزرگ» غرب در زمینه سیاست انرژی، همچنین تحریم‌ها علیه تولیدکنندگان بزرگ انرژی مانند روسیه، ایران و ونزوئلا را عامل قیمت‌های بالای نفت و گاز اعلام کرده بود.

کد خبر: ۱۶۴٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha