۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
عرضه گاز روسیه به اروپا کمتر شد

عرضه گاز روسیه به اروپا کمتر شد

گازپروم با اعلام افت بیشتر در جریان انتقال گاز خط لوله نورد استریم-۱، از کاهش بیشتر عرضه گاز مسکو به اروپا خبر داد.

به گزارشبازار به نقل از وزارت نفت، شرکت دولتی گازپروم روز دوشنبه (سوم مردادماه) اعلام کرد عرضه گاز به آلمان با خط لوله نورد استریم-۱ به ۲۰ درصد ظرفیت کاهش می‌یابد، اقدامی که از فشار بیشتر روسیه مبنی بر پایین آوردن صادرات گاز به اروپا خبر می‌دهد.

بر اساس اعلام گازپروم، جریان گاز از روز چهارشنبه (پنجم مردادماه) از ساعت ۴:۰۰ به وقت گرینویچ به ۳۳ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد که نسبت به سطح کنونی ۵۰ درصد کمتر است، این اقدام به این دلیل انجام می‌شود که بنا به توصیه یک ناظر صنعتی فعالیت توربین گازی شرکت زیمنس مورد استفاده در یکی از ایستگاه‌های افزایش فشار باید متوقف شود.

آلمان اعلام کرد که هیچ دلیل فنی برای کاهش اخیر جریان گاز مشاهده نمی‌شود و این اقدام در حالی رخ داده است که روسیه و غرب در واکنش به آنچه مسکو عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین می‌نامد، به یکدیگر ضربه‌های اقتصادی وارد می‌کنند.

خط لوله نورد استریم-۱، بزرگترین خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا، دارای ظرفیت انتقال سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب است.

اتحادیه اروپا بارها روسیه را متهم کرده است که از انرژی برای اعمال فشار استفاده می‌کند، اما کرملین می‌گوید این کمبودها ناشی از مسائل مربوط به اجرای عملیات تعمیر و نگهداری و همچنین تأثیر تحریم‌های غرب بوده است.

سیاستمداران اروپا گفته‌اند که روسیه می‌تواند جریان گاز را در فصل زمستان امسال قطع کند، اقدامی که آلمان را وارد رکود اقتصادی می‌کند و سبب افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگانی می‌شود که هم‌اکنون با قیمت‌های بالای غذا و انرژی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

آلمان هفته گذشته مجبور شد کمکی مالی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به شرکت یونیپر، بزرگترین شرکت واردکننده گاز این کشور از روسیه، ارائه کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، پیش‌تر با اعلام کاهش اخیر جریان گاز، به غرب هشدار داد که ادامه تحریم‌ها خطر افزایش فاجعه‌بار قیمت انرژی را برای مصرف‌کنندگان جهان به‌دنبال دارد.

روسیه در ماه ژوئن جریان گاز خط لوله نورد استریم-۱ را به ۴۰ درصد ظرفیت کاهش داد و دلیل آن را تأخیر در بازگشت توربینی اعلام کرد که توسط شرکت زیمنس انرژی در کانادا تعمیر می‌شد، توضیحی که آلمان آن را بی‌پایه‌واساس خواند.

این کشور سپس فعالیت خط لوله نورد استریم-۱ را به‌منظور اجرای عملیات تعمیر و نگهداری سالانه به‌مدت ۱۰ روز به‌طورکامل متوقف و پنجشنبه گذشته (۳۰ تیرماه) با همان ظرفیت ۴۰ درصد پیشین دوباره راه‌اندازی کرد.

کد خبر: ۱۶۴٬۳۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha