۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
درآمدزایی پایدار با کشت دانه روغنی «گلرنگ» در ایلام
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

درآمدزایی پایدار با کشت دانه روغنی «گلرنگ» در ایلام

ایلام- عموزاده، رئیس جهاد کشاورزی ایلام با اشاره به وضعیت کم آبی در ایلام، گفت: برای مقابله با خشکسالی کشت دانه روغنی گلرنگ باعث درآمدزایی برای کشاورزان می شود.

آذرنوش عموزاده در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: خشکسالی خسارت های زیادی را کشت محصولات کشاورزی در استان ایلام وارد کرده است و چاره ای جز تغییر الگوی کشت در استان نیست.

وی با اشاره به ممنوعیت کشت محصولات پرآب مثل برنج و هندوانه در استان، گفت: جهاد کشاورزی محصولات مختلفی را برای کشت به کشاورزان استان پیشنهاد کرده است.

عموزاده تصریح کرد: کشت دانه های روغنی مثل گلرنگ یکی از کشت های جایگزین در استان ایلام است که برای دومین سال، بیش از ۲۰۰ هکتار از مزارع استان ایلام به کشت دانه روغنی گلرنگ اختصاص یافته است.

وی گفت: پیش بینی شده از اراضی گلرنگ کشت شده ۱۰ تن گل و ۱۰۰ تن دانه روغنی برداشت می شود.

رئیس جهاد کشاورزی اضافه کرد: علاوه بر کلزا، از دانه‌های آفتابگردان، کنجد و گلرنگ روغن نیز استحصال می کنند.

وی بیان کرد: کشت دانه روغنی گلرنگ در سال‌های کم باران و خشکسالی به علت اینکه جز محصولات کم آب بر است برای کشاورزان به عنوان کشت جایگزین بسیار به صرفه است.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: این دانه روغنی در مراحل مختلف درآمدهای خاص خود را دارد، گل غنچه‌های گلرنگ در زمان گلدهی هر کیلوگرم ۸۰۰ هزار برای کشاورزان درآمد دارد.

وی با اشاره به اینکه دانه روغنی گلرنگ برای صنایع دارویی، خوراکی و گل آن برای صنایع لوازم آرایشی استفاده می شود، تصریح کرد: گیاه گلرنگ روغن دانه‌ها و ماده رنگی گل‌های آن خریدار دارد.

عموزاده اضافه کرد: متقاضی کشت گلرنگ می توانند برای ثبت نام و تخمین میزان سطح کشت و تأمین بذر به جهاد کشاورزی مناطق مختلف استان مراجعه کنند.

کد خبر: ۱۶۴٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha