۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
 اعضای اتحادیه اروپا بر سر برنامه اضطراری گاز به توافق رسیدند

اعضای اتحادیه اروپا بر سر برنامه اضطراری گاز به توافق رسیدند

پیش‌بینی می‌شود طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به گاز روسیه به همراه معافیت‌های مندرج در آن امروز تصویب شود.

به گزارش بازار، کشورهای اتحادیه اروپا قرار است روز سه‌شنبه پیشنهاد اضطراری تضعیف‌شده اتحادیه را برای محدود کردن تقاضای گاز خود تصویب کنند. این طرح همچنین به برخی از کشورهای عضو اجازه می دهد مسیرهای مناسب با شرایط تقاضای ملی خود را دنبال کنند.

طبق این طرح، کشورهای عضو اتحادیه اروپا مصرف گاز خود را از روز اول اوت ۲۰۲۲ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۳ به صورت داوطلبانه ۱۵ درصد کاهش می‌دهند.

همچنین مکانیسم هشداردهنده‌ای در سراسر اتحادیه اروپا به وجود خواهد آمد که در صورت کمبود گسترده گاز با هدف صرفه‌جویی به صورت الزامی اجرا شود.

در این توافق‌نامه شرایط سخت‌گیرانه پیش‌نویس اول کمیسیون به میزان قابل توجهی تعدیل شده و پیشنهادهای متنوعی نیز برای خروج از بحران ارائه شده است.

یک دیپلمات گفت که به نظر می رسد وزرا این طرح را تایید کنند به خصوص حالا که بسیاری از آنها معافیت ها یا قوانین نرم تری را به دست آورده اند. این دیپلمات گفت: «باید یک اجماع گسترده وجود داشته باشد.»

روسیه پیش از آغاز عملیات نظامی در اوکراین ۴۰ درصد گاز اتحادیه اروپا را تأمین می‌کرد.

این طرح همبستگی اتحادیه اروپا را به بوته آزمایش گذاشته است و برخی از کشورها می گویند اعمال یک درصدِ واحدِ کاهش در همه کشورها ناعادلانه است. منتقدان شامل اسپانیا که به گاز روسیه متکی نیست و یونان که می گوید می تواند با قطع گاز روسیه مقابله کند است.

یک مقام لهستانی نیز می گوید این کشور با هر قانونی که به سایر اعضای اتحادیه اروپا اجازه استفاده از ذخایر گاز لهستان را بدهد، مخالفت خواهد کرد.

کد خبر: ۱۶۴٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha