۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۰
مردم حلقه مفقوده واردات خودرو؛ آیین نامه ۱۰ بندی به نفع خودروسازان است
نماینده مردم مرودشت در گفتگو با بازار:

مردم حلقه مفقوده واردات خودرو؛ آیین نامه ۱۰ بندی به نفع خودروسازان است

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس گفت: بندهایی از آیین نامه واردات خودرو به نحوی تنظیم شده که شرایط را بیشتر برای خودروسازان فراهم کرده تا برای مردم.

جلال رشیدی کوچی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به آیین نامه واردات خودرو گفت: طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده آیین نامه واردات خودرو در ۱۰ بند تدوین شده است.

وی افزود: این آیین نامه آماده ارائه به هییت دولت جهت تصویب نهایی است.

نماینده مرودشت در مجلس تاکید کرد: بندهایی از این آیین نامه به نحوی تنظیم شده است که شرایط را بیشتر برای خودروسازان فراهم کرده تا برای مردم.

وی ادامه داد: ما در بحث واردات خودرو به دنبال دو موضوع بودیم یک شکستن انحصار در تولید خودرو - این انحصار نزدیک به ۵۰ سال است که در اختیار خودرو سازان قرار گرفته است - و دوم اینکه مردم بتوانند سبدی از خودروهای متنوع آنهم با قیمت متنوع را در اختیار داشته باشند که بتوانند خودروی مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد : به نظر می رسد با این آیین نامه این دو موضوع محقق نشده و اگر محقق شده خیلی خیلی محدود است.

نماینده مردم مرودشت با بیان اینکه آیین نامه واردات خودرو نگرانی هایی را ایجاد کرده است، بیان کرد: در تلاش هستیم تا برخی از بندهای این آیین نامه را اصلاح کنیم.

رشیدی کوچی بیان کرد: تقریبا سقف دلاری واردات خودرو مشخص شده است و امیدواریم این سقف اصلاح شود.

وی ادامه داد: سقفی که در این بخش در نظر گرفته شده یک بازه قیمتی است که نه به خودروهای داخلی از جهت قیمت آسیب وارد می کند و نه به خودروهای تجملاتی و لوکس و لاکچری. این بازه قیمتی تقریبا به مانند خودروهای چینی است که مونتاژ می شود و نه عموم مردم می توانند از آن استفاده کنند و نه از لحاظ کیفیت حرفی برای گفتن دارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر این آیین نامه به مجلس ارائه شود ، حتما اصلاح خواهد شد چراکه این اصلاحات باید انجام شود.

وی ادامه داد: نگاه ما در این بخش بر این اساس بود که دولت و وزارت صمت در بحث واردات خودرو با تعرفه قیمت ها را کنترل کنند و واردات منحصر به صادرات نشود.

این نماینده مجلس ادامه داد: وقتی که ما با تعرفه این موضوع را کنترل کنیم ،عدالتی که مدنظر است رعایت می شود به طور مثال وقتی من نوعی که قدرت خرید پایین تری دارم، خودروی ده هزار دلاری را با ده درصد عوارض و مالیات خریداری می کنم و یا فلان سرمایه خودروی بالاتری را با تعرفه بالاتری پرداخت کند، این موضوع به عدالت نزدیک است، اما اینکه ما بیاییم و در این بخش موضوعات را محدود کنیم، به نحوی آن انحصار حفظ و تقویت خواهد شد.

کد خبر: ۱۶۴٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha