۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
توافقات پولی و بانکی، تولید مصالح ساختمانی میان ایران و ارمنستان
رییس سازمان توسعه تجارت خبر داد

توافقات پولی و بانکی، تولید مصالح ساختمانی میان ایران و ارمنستان

رییس سازمان توسعه تجارت از توافقات ایران و ارمنستان در حوزه پولی و بانکی، تولید مشترک مصالح ساختمانی و مواد غذایی و معدنی خبر داد.

به گزارش بازار، علیرضا پیمان پاک در صحبت‌هایی در کارگروه مشترک ایران و ارمنستان، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که با ارمنستان به نتیجه رسیده، توافق در زمینه ایجاد زنجیره تامین مصالح ساختمانی، مواد غذایی از تولید تا عرضه به صورت مشارکت با روسیه است که تا هفته‌های آینده به امضا خواهد رسید.

وی با اشاره به توافقات پولی و بانکی دو کشور تصریح کرد: یکی از موضوعات که تا هفته آینده به نتیجه خواهد رسید، ساختار جایگزین تضمین بانکی است که با تغییراتی در فرآیند تبادل، شرکت‌های صادرکننده کالا به ارمنستان به بانک ملت معرفی می‌شوند و پس از اعتبارسنجی، از صندوق ضمانت صادرات اعتبارنامه می‌گیرند. تجار ایرانی نیز برای صادرات کالا به ارمنستان از همین مسیر مورد تایید قرار می‌گیرند.

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به موضوع همکاری‌های معدنی، تصریح کرد: با یکی از مجموعه‌های معدنی کشور توافقاتی انجام شده و از ارمنستان کنسانتره خریداری می‌کنند که برای اکتشاف نیز آماده سرمایه‌گذاری و مشارکت است.

پیمان پاک در خصوص خدمات فنی و مهندسی نیز گفت: در حوزه جاده سیسیان که مناقصه آن برگزار می‌شود، بزرگ‌ترین شرکت‌های ایرانی شرکت کردند که با توجه به تجارب گسترده‌ای که در زمینه تونل سازی و پل سازی دارند، توافق در این مسیر با ارمنستان بسیار مورد اهمیت است.

وی افزود: مسیر سیسیان راهبُردی است، زیرا دسترسی به روسیه و گرجستان در شمال را فراهم می‌کند و می‌تواند جایگزین مناسبی برای جمهوری آذربایجان باشد و دولت سیزدهم برای به نتیجه رسیدن پروژه پیگیر خواهد بود.

رییس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: در زمینه‌های سد سازی، ساختمان دانشگاه معماری ارمنستان، احداث شهرک‌های صنعتی، پذیرش هیات‌های تجاری آمادگی همکاری وجود دارد.

پیمان پاک در خصوص راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در ارمنستان، اظهار داشت: در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده و بیش از ۸۰ شرکت برای حضور در این بخش انتخاب شده که پس از تجهیز طی روزهای آینده، نمایشگاه دائمی خود را برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه حجم مبادلات ایران و ارمنستان افزایش داشته است، بیان کرد: در صورت تجدیدنظر در عوارض گمرکی به‌ویژه با تفاهم با اوراسیا، درخواست کاهش یا حذف عوارض را داریم.

معاون وزیر صمت گفت: توسعه تجارت و روابط اقتصادی در دستور کار دو کشور قرار دارد و در صورتی که بخش لجستیکی به اندازه نیاز کاربردی نشود، مسیر توسعه روابط سخت خواهد بود.

پیمان پاک در خصوص تهاتر نیز توضیح داد: پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است، با وجود اینکه ایران طی ماه‌های اخیر رکورد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تهاتر با کشورهایی مانند ترکیه، چین و هند را به نتیجه رسانده است، البته به‌زودی در این بخش با پاکستان نیز همکاری خواهد داشت، اما با ارمنستان به نتایج دلخواه دست نیافته است.

در این کارگروه، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان نیز با بیان اینکه می‌توانیم در زمینه توسعه روابط اقتصادی و تجاری به پیشرفت دست یابیم، بیان کرد: در پنج‌ماهه سال جاری میلادی ۳۹.۳ درصدی تجارت میان ایران و ارمنستان افزایش داشته و به ۲۴۵ میلیون دلار رسیده است که این رشد ادامه‌دار خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه روند تهاتر ایران و ارمنستان راضی‌کننده نیست، گفت: کاهش عوارض جاده‌ای از سوی وزارتخانه‌های مربوطه در دست بررسی است و پس از جمع‌آوری نقطه‌نظرات آنها، در یک ماه آینده به تصویب دولت خواهد رسید.

معاون وزیر اقتصاد ارمنستان با اشاره به اهمیت شهرک‌های صنعتی مشترک برای این کشور، تصریح کرد: راه‌اندازی کریدور شمال - جنوب برای ما مهم است که برای تکمیل آن نیازمند مساعدت ایرانیان نیز هستیم و از سوی دیگر از احداث جاده سیسیان از سوی شرکت‌های ایرانی بسیار استقبال می‌کنیم.

این مقام مسوول کشور ارمنستان در خصوص توسعه حمل و نقل دریایی، تاکید کرد: حمل و نقل از دریای خزر در دست بررسی است و برای بارگیری از بندرهای ایران به روسیه نیز نیازمند فراهم شدن امکانات و همکاری هستیم تا بتوانیم از این مسیر امن برای مبادله کالا به این کشور و آسیای میانه بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به آمادگی ارمنستان در زمینه تولید مشترک دارو میان دو کشور، تصریح کرد: شرکت‌های داروسازی ایرانی می‌توانند با همکاری شرکت‌های در خصوصی و تولید دارو و تجهیزات پزشکی اقدام کنند و از این طریق در بازار اوراسیا حضور فعال داشته باشند.

کد خبر: ۱۶۴٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha