۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
عدم سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی ایلام| حلقه مفقوده بخش کشاورزی همچنان وجود دارد
بازار گزارش می‌دهد؛

عدم سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی ایلام| حلقه مفقوده بخش کشاورزی همچنان وجود دارد

ایلام- ظرفیت‌های بی نظیر بخش کشاورزی فرصتی را برای سرمایه گذاری در ایجاد صنایع تبدیلی در استان ایلام فراهم کرده ولی متاسفانه این بخش مورد بی توجهی قرار گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بر هیچ کسی پوشیده نیست که صنعت کشاورزی تاثیرات بسزایی بر ادامه حیات و زندگی بشر دارد، نتیجه کار کشاورزی به طور مستقیم با سفره غذایی و سلامت جسمی و نیز آینده بشر در ارتباط است.

صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله صنایعی محسوب می‌شود که در افزایش ارزش افزوده بخش کشاورزی و همچنین توسعه صادرات و کاهش ضایعات تاثیرگذار است.

به گفته کارشناسان انسان می‌تواند با گذر از کشاورزی سنتی و حرکت سریع‌تر به سمت کشاورزی صنعتی در ۳۰ سال آینده حداقل ۲ برابر میزان فعلی مواد غذایی تولید کند اما نیاز است که به صنایع تبدیلی و تکمیلی اهمیت فراوانی داده شود.

تولید محصولات مختلف کشاورزی ظرفیت بی نظیری را برای ایجاد صنایع تبدیلی در استان ایلام فراهم کرده است، متاسفانه این بخش به دلایل متعدد مورد غفلت واقع شده و سرمایه گذاری‌های بسیار اندکی در این بخش صورت می‌گیرد.

لزوم توجه به ظرفیت‌های زیتون در ایلام
مدیر کارخانه روغن کشی زیتون ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: حدود ۹ سالی است که کارخانه روغن کشی زیتون در ایلام افتتاح شده است، روال کار کارخانه به این صورت است که محصول زیتون را از شهرستان‌های استان ایلام تهیه و بعد در کارخانه فرآوری و روغن گیری می‌کنیم.

قاسم برجی افزود: متاسفانه در استان ایلام به کشت زیتون و روغن زیتون زیاد توجه نشده است.

وی گفت: باید باغدارانی که در ایلام زیتون کشت می‌کنند بدانند که روغن زیتون خواص زیادی دارد، تا نسبت به توسعه باغات خود اقدام کنند.

ما می‌توانیم نیروهای زیادی استخدام و مشغول به کار کنیم، یعنی هم به تولید کشور و هم اشتغال جوانان کمک می‌شود

برجی عنوان کرد: روغن زیتون استان ایلام به عنوان یکی بهترین روغن‌های زیتون باکیفیت و مرغوب در کشور به شمار می‌رود.

لزوم حمایت مسئولان از صنایع تبدیلی استان ایلام
وی گفت: دستگاه‌های روغن کشی زیتون در این کارخانه چون ساخت داخلی نیست و ساخت کشور ایتالیا است، معمولاً برای پیدا کردن قطعات آن به مشکل برخورد می‌کنیم.

مدیر کارخانه روغن کشی زیتون ایلام اضافه کرد: قطعات جایگزینی که ساخت داخل است جوابگو نیست، اگر مسئولان از ما حمایت کنند و دستگاه‌های بزرگ‌تر و بیشتری در اختیار ما قرار دهند می‌توانیم تولید بیشتری انجام دهیم.

عدم سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی ایلام| حلقه مفقوده بخش کشاورزی همچنان وجود دارد

برجی اضافه کرد: ما می‌توانیم نیروهای زیادی استخدام و مشغول به کار کنیم، یعنی هم به تولید کشور و هم اشتغال جوانان کمک می‌شود.

ظرفیت‌های مرزی ایلام برای صادرات محصولات کشاورزی
مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امروزه بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مهمترین و بزرگترین بخش اقتصادی جهان شناخته می‌شود که بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت جهان در این صنعت اشتغال دارند.

علی اعلایی اضافه کرد: سالانه بیش از ۱.۳ تریلیون دلار ارزش تولیدات در بخش کشاورزی است، این بخش به عنوان تامین کننده اصلی غذای موردنیاز مردم اهمیت بسیار بالایی دارد.

وی افزود: استان ایلام ظرفیت‌های بسیار زیادی را در بخش کشاورزی دارد، مساحت کل استان حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع معادل ۲ میلیون هکتار است.

وضعیت آب و هوایی استان، شرایط مناسبی برای توسعه و احداث باغات جدید و مدرن به وجود آورده است، امکان ایجاد مجتمع‌های کشت و صنعت و تولید محصولات گلخانه‌ای نیز در استان وجود دارد

اعلایی بیان کرد: استان ایلام دارای ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است که به عنوان یک ظرفیت صادراتی در بحث محصولات کشاورزی مطرح است.

ظرفیت تولید محصولات مختلف کشاورزی در ایلام
مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی ایلام تصریح کرد: به رغم اینکه استان وسعت و جمعیت کمی را دارد و ۱.۲ وسعت کل کشور را داراست، اما پیشینه تاریخی و قدمت باستانی در بخش کشاورزی در این استان قابل توجه است.

وی ادامه داد: در استان ایلام ۱۶ دشت بزرگ وجود دارد که امکان گسترش فعالیت‌های کشاورزی در آنها وجود دارد، تنوع شرایط اقلیمی که در سطح استان وجود دارد امکان کشت‌ها و محصولات سردسیری و گرمسیری را فراهم کرده است.

اعلایی بیان کرد: وضعیت آب و هوایی استان، شرایط مناسبی برای توسعه و احداث باغات جدید و مدرن به وجود آورده است، امکان ایجاد مجتمع‌های کشت و صنعت و تولید محصولات گلخانه‌ای نیز در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: وجود سرمایه نیروهای انسانی جوان و آماده کار از جمله در بخش زنبورداری و تولید عسل از ظرفیت‌های مهم برای راه اندازی صنایع تبدیلی در استان است.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: وجود مزارع پرورش ماهی سردابی و گرمابی در استان از دیگر ظرفیت‌ها مهم برای توسعه صنایع تبدیلی در استان است.

ظرفیت‌های راه اندازی صنایع تبدیلی و بسته بندی در ایلام
وی با اشاره به توسعه طرح‌های پرورش ماهی در قفس در استان، افزود: طی سال‌های اخیر در استان اقدامات خوبی در دریاچه سدهای موجود در استان برای این بخش انجام شده است.

وی عنوان کرد: با راه اندازی صنایع تبدیلی و بسته بندی امکان صادرات ماهی و آبزیان از طریق مرز بین المللی مهران به کشور عراق و دیگر کشورها وجود دارد.

عدم سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی ایلام| حلقه مفقوده بخش کشاورزی همچنان وجود دارد

اعلایی تصریح کرد: روغن حیوانی، کره محلی، کشک، پنیر و عسل صدها گونه گیاهی و دارویی از دیگر ظرفیت‌های بی نظیر بخش کشاورزی برای راه اندازی صنایع تبدیلی و بسته بندی است.

بیش از ۲۷ هزار تن گوشت قرمز در سال باکیفیت بسیار بالا در استان تولید می‌شود که ظرفیت بسیار مهمی برای راه اندازی کشتارگاه‌های مختلف و صنایع بسته بندی است

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی ایلام اظهار کرد: تولید سالانه بیش از ۶۷ هزار تن شیر و ۶۵ گونه محصولات مختلف کشاورزی از دیگر ظرفیت‌های بزرگ کشاورزی در استان است.

اعلایی اضافه کرد: بیش از یک هزار و ۳۰۰ واحد دامداری، دامپروری و مرغداری با حدود ۲.۵ میلیون واحد دامی سبک و سنگین در حال حاضر در سطح استان وجود دارد.

وی گفت: بیش از ۲۷ هزار تن گوشت قرمز در سال باکیفیت بسیار بالا در استان تولید می‌شود که ظرفیت بسیار مهمی برای راه اندازی کشتارگاه‌های مختلف و صنایع بسته بندی است.

وی ادامه داد: سطح باغات استان حدود ۶ هزار هکتار است که سالانه ۱۵ هزار تن میوه در استان تولید می‌شود.

احداث و راه اندازی واحدهای صنایع تبدیلی در استان ایلام می‌تواند نقش بسیار زیادی از کاهش مهاجرت، تثبیت جمعیت مناطق مرزی، افزایش اشتغال و رفع محرومیت منطقه داشته باشد.

هنوز بسیاری از محصولات کشاورزی در استان به صورت خام از استان خارج می‌شود، در حالی که می‌توان با واحدهای تبدیلی بسیاری از محصولات کشاورزی را با بسته بندی مناسب به دیگر مناطق کشور ارسال کرد.

راه اندزی صنایع تبدیلی نقش زیادی در کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از هدررفت محصولات کشاورزی و البته تقویت ارتباطات میان بخش‌های صنعت و کشاورزی دارد.

کد خبر: ۱۶۴٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha