۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
دور یا نزدیک بودن توافق مربوط به آمریکا است| مذاکرات با عربستان دلگرم کننده بود
سخنگوی وزارت امور خارجه:

دور یا نزدیک بودن توافق مربوط به آمریکا است| مذاکرات با عربستان دلگرم کننده بود

کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران حتماً به توافق فکر می‌کند و علاقه‌مند است توافق در آینده نزدیک شکل بگیرد، اما قطعاً احساسی عمل نخواهد کرد و منافع مردم و کشور را در نظر می‌گیرد.

به گزارش بازار، ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری، گفت: سیاست اصولی دولت سیزدهم این است که اقتصاد و معیشت مردم به روند مذاکرات رفع تحریم گره نخورد، گفت: رویکرد دیگر این است که جمهوری اسلامی ایران به مذاکره به یک انتخاب جدی ملتزم و پایبند است و این مسیر را تا زمان دستیابی به یک توافق خوب قوی و پایدار ادامه خواهد داد در همین راستا هم جمهوری اسلامی ایران مذاکرات را ترک نکرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گفتگوها و تبادل پیام‌ها توسط «بورل» ادامه دارد، افزود: پیشنهادات مختلفی تا الان رد و بدل شده و برخی کشورهای دیگر از جمله وزرای خارجه کشورها با نگاه دوستانه ورود کردند و پیشنهاداتی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به هم مطرح کردند.

کنعانی اظهار کرد: در منطقه ما وزرای خارجه کشورهای دوست از جمله عمان، قطر و عراق تلاش‌هایی را انجام داده و می‌دهند و کشورهای دیگر در حوزه اروپا ورود کردند، ایتالیا و فرانسه تلاش‌هایی را مبتنی بر حُسن نیت برای ایجاد نزدیکی دیدگاه‌ها مطرح کردند؛ واقعیت این است که در رسیدن به یک توافق جدی هستیم. توافق خوب پایدار و متضمن منافع دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران!

وی تاکید کرد: ایران انعطاف های زیادی نیز داشته و پیشنهادات سازنده نیز ارائه کرده است و ما فکر می‌کنیم اگر طرف آمریکایی به عنوان طرف اصلی در تعیین روند مذاکرات و گفت‌وگوهای رفع تحریم، به اندازه جمهوری اسلامی ایران سازنده عمل کند و به ابتکارات مثبت جمهوری اسلامی ایران واکنش مثبت نشان دهد، به توافق نزدیک هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نزدیک بودن یا دور بودن به توافق مرتبط با تصمیم سیاسی دولت آمریکا است.

کنعانی گفت: ایران حتماً به توافق فکر می‌کند و علاقه‌مند است توافق در آینده نزدیک شکل بگیرد، اما قطعاً احساسی عمل نخواهد کرد و منافع مردم و کشور را در نظر می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص رأی دادگاه بلژیک علیه «اسدالله اسدی» دیپلمات اسیر ایران در این کشور، گفت: گفتگوها و تماس‌های ما با دولت بلژیک برقرار است. موضع ما همان موضع گذشته و تغییر نکرده است. ما معتقد به بیگناهی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران هستیم و معتقد به ضرورت آزادی بدون قید و شرط او هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تماس‌ها ادامه دارد و ما تاکید می‌کنیم که موضع جمهوری اسلامی ایران آزادی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران است و این موضوع برای ما اهمیت دارد.

کنعانی تاکید کرد: همچنین بر ضرورت رعایت مقررات کنوانسیون ژنو تاکید داریم و امیدوار هستیم در پرتو گفتگوها و رویکرد منطقی که دولت بلژیک اتخاذ خواهد کرد، شاهد آزادی این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران باشیم.

وی در تشریح جزئیات مذاکرات ایران و عربستان، گفت: پنج دور مذاکرات ایران با عربستان که با میزبانی دولت عراق در بغداد برگزار شد، خوشبختانه نتایج خوب و دلگرم کننده‌ای داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بعد از اجلاس جده وزیر امور خارجه عراق با آقای امیرعبداللهیان تماس تلفنی داشت و وی را در جریان برخی مسائل مرتبط با اجلاس جده قرار داد.

کنعانی تصریح کرد: در این گفتگو «فؤاد حسین» به این نکته اشاره کرد که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان در حاشیه گفتگوها در جده اظهار تمایل و آمادگی کرده که گفتگوی رسمی و علنی سیاسی ایران و عربستان در نشست بعدی برقرار شود.

وی افزود: این یک نشانه مثبت است و گمان می‌کنیم با توجه به اراده مثبت طرفین برای گام عملی به سمت جلو این زمینه فراهم باشد که نشست بعدی در سطح رسمی و سیاسی در بغداد برگزار شود و گام ملموس و بزرگ در جهت ارتقا و از سرگیری مناسبات دو کشور داشته باشیم؛ از اقدامات دولت عراق در این زمینه قدردانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص ادامه جنگ اوکراین، گفت: ایران با هرگونه راهکار نظامی و جنگی درباره هر کشوری در منطقه مخالف است. لازم است اختلافات از طریق سیاسی حل و فصل شود.

کنعانی افزود: معتقد به ضرورت ورود به راهکار سیاسی بین روسیه و اوکراین هستیم و هیچ تغییری در موضع عملی و سیاسی ایران اتفاق نیفتاده است.

کد خبر: ۱۶۴٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha