۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۶
اتحادیه اروپا مصرف گاز را ۱۵ درصد کاهش می‌دهد

اتحادیه اروپا مصرف گاز را ۱۵ درصد کاهش می‌دهد

اتحادیه اروپا به‌منظور آماده شدن برای کاهش عرضه گاز از سوی روسیه، از کشورها خواست تا مصرف گاز خود را ۱۵ درصد کاهش دهند.

به گزارش بازار، اتحادیه اروپا روز چهارشنبه (۲۹ تیرماه) با ارائه برنامه اضطراری برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز کشورهای عضو این اتحادیه تا ماه مارس، به آنها هشدار داد چنانچه هم‌اکنون مصرف خود را به‌طورقابل‌توجهی کاهش ندهند، در صورت قطع صادرات گاز روسیه با مشکل تأمین سوخت در فصل زمستان مواجه خواهند شد.

اروپا به‌سرعت در حال پر کردن ذخایر گاز خود تا پیش از فصل زمستان است تا برای کاهش بیشتر عرضه گاز از سوی روسیه آماده شود. ده‌ها کشور عضو اتحادیه اروپا هم‌اکنون با کاهش صادرات گاز روسیه مواجه هستند و مقام‌های این اتحادیه از احتمال توقف کامل عرضه گاز از سوی مسکو خبر می‌دهند.

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه یک برنامه داوطلبانه برای همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشنهاد داد که بر اساس آن، مصرف گاز از ماه اوت تا ماه مارس در مقایسه با میانگین مصرف در مدت مشابه سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ میلادی به میزان ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.

این پیشنهاد این امکان را به اتحادیه اروپا می‌دهد که در شرایط اضطراری و در صورت اعلام خطر جدی کمبود شدید گاز از سوی این اتحادیه، اجرای این برنامه را اجباری کند.

این مقررات باید به تأیید اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برسد. دیپلمات‌های کشورهای اتحادیه اروپا قرار است روز جمعه درباره تصویب این برنامه در نشست اضطراری وزیران انرژی کشورهای عضو این اتحادیه گفتگو کنند. نشست اضطراری وزیران انرژی اتحادیه اروپا قرار است روز سه‌شنبه ۲۶ ژوئیه (چهارم مردادماه) برگزار شود.

این طرح تاکنون با مخالفت برخی از کشورها روبرو شده است زیرا باور دارند که برای برنامه‌های اضطراری نیازی به کمک اتحادیه اروپا ندارند. کشورهای این اتحادیه باید تا پایان ماه سپتامبر برنامه‌های اضطراری کاهش مصرف گاز خود را به‌روزرسانی کنند تا نشان دهند چگونه برنامه اتحادیه اروپا را رعایت می‌کنند.

لهستان از جمله مخالفان برنامه اجباری اتحادیه اروپا است. این کشور پس از کاهش عرضه گاز از سوی روسیه در ماه آوریل، ذخایر گاز خود را تا ۹۸ درصد تکمیل کرده است. ذخیره‌سازی سایر کشورها کمتر است برای مثال مجارستان ۴۷ درصد از ذخایر خود را تکمیل کرده است.

با این حال، مقام‌های اتحادیه اروپا می‌گویند هم‌اکنون اطمینان از اقدام همه کشورها بسیار اهمیت دارد و آنها نباید منتظر بمانند تا در صورت قطع عرضه گاز روسیه واکنش نشان دهند.

کد خبر: ۱۶۳٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha