سهم ۴۰درصدی آب های زیرزمینی در کشاورزی آبی جهان
هوش مصنوعی چگونه بازی در کشاورزی جهان را تغییر می دهد؟

سهم ۴۰درصدی آب های زیرزمینی در کشاورزی آبی جهان

به گفته کارشناسان آب های زیر زمینی در حال حاضر حدود ۴۰ درصد آب برای کشاورزی آبی و حدود یک سوم آب مورد نیاز برای صنعت را تامین می کند و لذا در تمام ادوار، مدیریت آن جزو ضروریات کشاورزی جهان است.

بازار؛ گروه کشاورزی: از آنجایی که بر اساس پیش‌ بینی‌ها رشد جمعیت و تقاضای غذا همچنان افزایش می‌ یابد و فشار بیشتری بر تولیدکنندگان محصولات کشاورزی وارد می‌کند، در صنعت جهانی کشاورزی بسیاری به دنبال تجهیز خود به ابزار، داده‌ها و پشتیبانی برای ماندن در رقابت و پیشرو هستند. از سوی دیگر با توجه به بحران جهانی کم آبی دنیا دائما به دنبال یافتن روش های نوین آبیاری است که با کمترین موجودی آب بیشترین بهره وری را از زمین کشاورزی داشته باشند. اگرچه ایران هنوز نتوانسته در بحث استفاده از روشهای نوین آبیاری چندان موفق عمل کند و به گفته برخی کارشناسان، روشهای به اصطلاح نوینی که در کشور استفاده می شود در کشورهای توسعه یافته روشهایی منسوخ محسوب می شود اما کشاورزی جهان نه با سرعت دیگر صنایع اما با رشدی قابل توجه در پی بهره گیری از دانش های نوین و هوش مصنوعی در این حوزه است.

تحلیلگران معتقدند هوش مصنوعی پتانسیل تغییر بازی در دنیای کشاورزی را دارد، چرا که هوش مصنوعی پیش بینی و تجزیه و تحلیل پیش بینی خطاها را کاهش می دهد و خطر شکست محصول را به حداقل می رساند

فناوری Water Trend چشم‌ اندازی ۷ روزه برای نیاز آبی محصولات به کشاورز می دهد
بر اساس آنچه در سال ۲۰۲۲ در کشورهای مختلف جهان رخ داده می توان به برخی از روشهای پرکاربرد و با کارایی بالا در مزارع و باغات اشاره کرد؛ از جمله فناوری آبیاری نوینی که در سال جاری میلادی به طور چشمگیری در کشاورزی جهان استفاده شده است، «فناوری های مبتنی بر نظارت و کنترل از راه دور» محصولات کشاورزی است. به طوری که در سال جاری کشاورزان عمدتا از فناوری هایی همچون FieldNet استفاده کرده اند که این فناوری به کشاورز این امکان را می دهد تا سیستم های آبیاری خود را از راه دور بر روی تلفن هوشمند، تبلت یا دسکتاپ خود مدیریت کنید. به گفته کارشناسان این امر کنترل فشار، جریان و سطح آب را در هر زمان و هر مکان آسان می کند ضمن اینکه به پایداری آبیاری کمک می کند و مقرون به صرفه تر است.

بر اساس این گزارش، تحلیلگران معتقدند: هوش مصنوعی پتانسیل تغییر بازی در دنیای کشاورزی را دارد. چرا که هوش مصنوعی پیش بینی و تجزیه و تحلیل پیش بینی خطاها را کاهش می دهد و خطر شکست محصول را به حداقل می رساند. به عنوان مثال، Water Trend از داده های پیشرفته، علم و فناوری مدل سازی برای انجام این کار استفاده می کند؛ به این معنا که این فناوری با استفاده از مقادیر پیش‌ بینی‌ شده بارندگی و مدل‌ های رشد محصول، چشم‌ اندازی ۷روزه برای نیاز آبی یک محصول خاص ارائه می‌کند. بعلاوه، به کشاورزان ایده بهتری از روند عمومی آب در خاک مزارع و باغ می دهد تا برنامه های کارآمدتر و موثرتری ایجاد کنند.

به گفته محققان روش آبیاری VRI سال‌ها به کشاورز کمک می کند تا مقادیر دقیق آب را برای هر منطقه از مزارع خود و برای هر نوع محصول فراهم کنند

کدام روش آبیاری، رواناب و شستشوی مواد مغذی را کاهش می دهد
بر اساس این گزارش، از دیگر روشهای پرکاربرد آبیاری که مدت ها است وجود دارد آبیاری با نرخ متغیر (VRI) است. در واقع این روش آبیاری به دلیل توانایی آن در افزایش سودآوری و بهره وری و در عین حال صرفه جویی در مصرف آب، در سال ۲۰۲۲ شاهد تجدید حیات خود بود.

روش آبیاری VRI سال‌ها پیشرو در این زمینه بوده است و به تولیدکنندگان کمک می‌ کند تا مقادیر دقیق آب را برای هر منطقه از مزارع خود و برای هر نوع محصول فراهم کنند. از سوی دیگر بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است که روش آبیاری نامبرده، آبیاری بیش از حد، رواناب و شستشوی مواد مغذی را کاهش می دهد.

این گزارش همچنین می گوید: به گفته کارشناسان امر، این روزها، همه چیز توسط اطلاعات و داده ها هدایت می شود و این به سادگی کارآمدتر است، به خصوص زمانی که نوبت به آبیاری محوری می رسد. در واقع کارشناسان می گویند: در روشهای آبیاری که مبتنی بر داده ها است، اطلاعاتی از انواع محصول، تاریخ کاشت، نقشه خاک، اطلاعات آب و هوای محلی و تاریخچه آبیاری برای ارائه توصیه هایی در مورد زمان، مکان و میزان آبیاری مزارع به کشاورز ارائه می دهد. به این ترتیب ابزاری آسان برای تصمیم گیری های هوشمندانه تر و آگاهانه تر می تواند موجب به حداکثر رساندن بازده و به حداقل رساندن هدر رفت آب شود.

آب های زیر زمینی در حال حاضر حدود ۴۰ درصد آب برای کشاورزی آبی و حدود یک سوم تامین آب مورد نیاز برای صنعت را بر عهده دارد

رشد ۱۴ درصدی ارزش بازار جهانی سیستم آبیاری قطره ای تا سال ۲۰۲۵
با این وجود یکی از مشکلات و بحران های جهانی به عدم مدیریت آب های زیرزمینی برمیگردد. به طوری که کارشناسان و تحلیلگران می گویند: مدیریت آب و آبیاری که اصول حفاظتی را با نیازهای آبی مزرعه متعادل می‌کند، روند بزرگی در کشاورزی رو به جلو خواهد بود. در واقع به گفته سازمانهای تحقیقی مربوطه،در سال ۲۰۲۲ بیشتری تمرکز روی آب های زیرزمینی بوده است. این در شرایطی است که بر اساس آمار موجود، آب های زیر زمینی در حال حاضر حدود ۴۰ درصد آب برای کشاورزی آبی و حدود یک سوم تامین آب مورد نیاز برای صنعت را بر عهده دارد. به این ترتیب تولیدکنندگانی که در مراحل اولیه تلاش‌های صرفه‌جویی در آب را پذیرفته‌اند، در ترکیب فناوری‌هایی که می‌توانند در مورد پایداری و سلامت کلی محیط‌زیست تفاوت ایجاد کنند، پیشرو خواهند بود. با این وجود به گفته تحلیلگران با مدیریت آب، حفظ خاک برای طول عمر زمین کشاورزی ضروری است. بنابراین یافتن راه‌هایی برای کاهش فرسایش، حفظ باروری و جلوگیری از تخریب کمک می‌کند تا مطمئن شویم که زمین‌های کشاورزی برای جهان اکنون و برای نسل‌های آینده مفید باقی می‌ مانند. از سوی دیگر یک سیستم آبیاری هوشمند می تواند کمک زیادی به جلوگیری از اشباع بیش از حد و رواناب کند.

در این راستا، گزارشات جهانی منتشر شده نشان می دهد: ارزش بازار روشهای آبیاری مثمرثمر که سیستم های آبیاری قطره ای یکی از آنها است، روند رو به رشدی دارد و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۵ ارزش بازار آبیاری قطره ای بیش از ۱۴ درصد رشد کند و تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۲.۶۴ میلیارد دلار برسد.

کد خبر: ۱۶۳٬۰۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      0 0
      متاسفانه دولت‌ها فعلا هیچ توجه ای به خشکسالی در ایران ندارند و جز اولویتهاشون نیست....