۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
زمینه برای توافق فراهم است
سخنگوی وزارت امور خارجه:

زمینه برای توافق فراهم است

کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای یک وزنه تعادل است که نقش مهمی در سوریه دارد و در مورد بحران اوکراین نیز تهران محل رجوع و مشورت است.

به گزارش بازار، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در دومین نشست خبری با خبرنگاران حضور یافت و اظهار داشت:روزهای پرکار و پر تلاشی را همه ما داشتیم وخبرنگاران در این روزهای بسیار پرکار دیپلماتیک در کنار وزارت امور خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران بودند. پس از چندین هفته ترافیک دیپلماتیک و حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران، بار دیگر ایران میزبان یک نشست بسیار مهم و درخشان بود. تهران در حال حاضر به پایتخت دیپلماسی و مقابل با یک جانبه‌گرایی و نظامی‌گرایی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: دیپلماسی پویا و هوشمند و عمل‌گرای ایران در ماه‌های گذشته، همه توان و ظرفیت خود را برای تثبیت امنیت در منطقه و دوستی با کشورهای مسلمان به کار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای یک وزنه تعادل است که نقش مهمی در سوریه دارد و در مورد بحران اوکراین نیز تهران محل رجوع و مشورت است. منطقه ما بیش از آنچه که نیازمند ائتلاف‌های ساختگی و پوشالی با هزینه‌های هنگفت از جیب ملت‌های منطقه باشد، نیاز به سامانه دوستی، همکاری، همسایگی و امنیت جمعی نیاز دارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد سفر اردوغان به تهران گفت: شاهد اتفاق بسیار مهمی بودیم، سفر آقای اردوغان به تهران به منظور دو موضوع بود، ایشان هم برای شرکت در اجلاس آستانه و هم به منظور برنامه جامع همکاری‌های بلند مدت بین دو کشور به تهران آمد که سابقه آن به ۳۰ آبان ماه و در سفر چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به تهران که پیشنهادش از سوی امیرعبداللهیان وزیرامورخارجه کشورمان به طرف ترکیه ارائه شده بود که به جهت همکاری‌های بلندمدت میان کشور و توسعه مناسبات سندی را تدوین کنیم که پیش نویس سند در سفر اوایل تیرماه وزیر خارجه کشورمان به همتای ترکی داده شد که روز گذشته به امضای مقامات دو کشور رسید و این سند به طور عام برنامه جامع بلند مدت همکاری دو کشور است.

وی ادامه داد: در این سند همکاری بلند مدت میان دو کشور، چشم انداز همکاری دو کشور در حوزه انرژی، آب و هوا، حمل و نقل و ... مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته فرامرزی وجود دارد. امیدواریم نتیجه اجرای سند را در ارتقای مناسبات دو کشور در آینده شاهد باشیم.

کنعانی در مورد ادعای رویترز مبنی بر مذاکرات بین ایران و ۱+۴ گفت: این موضوعی است که محل توجه جدی برای رسانه‌ها و افکار عمومی است، برخلاف ادعایی که طرف آمریکایی در خصوص نافرجام بودن مذاکرات دوحه عنوان کرده‌اند. مذاکرات دوحه مذاکرات خوبی بوده است و راه را برای ادامه مذاکرات و توافق هسته‌ای باز گذاشته است و آقای بورل پیگیر موضوع برای آماده‌سازی ادامه مذاکرات در دوره بعدی است.

وی افزود: طرف ایرانی هم به جدیت موضوع را دنبال می‌کند و گفت‌وگوی آقای امیرعبداللهیان با بورل نیز در همین راستا بوده است، زمینه برای توافق فراهم است و ما معتقدیم مشکل اساسی برای توافق وجود ندارد و آمریکا نیاز به تصمیم سیاسی دارد و آمریکا باید تصمیم خود را اتخاذ کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد دیدار وزیر خارجه سوریه و ترکیه در تهران گفت: وزیر خارجه سوریه در پاسخ به دعوت وزیر خارجه کشورمان به تهران سفر کرد و در این سفر موضوعات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد تعادل قرار خواهد گرفت، در خصوص اختلافات موجود در مورد شمال سوریه و نگرانی هایی که ترکیه دارد و مباحثی در خصوص احتمال عملیات نظامی در شمال سوریه مطرح بوده است، رایزنی ها و گفت‌وگوهایی انجام شد، جمهوری اسلامی ایران در این زمینه دیپلماسی بسیار فعال و عمل‌گرایانه‌ای داشته و به طور مستمر در سطوح مختلف تماس‌ها و گفت‌وگوها به صورت دوجانبه با همتای سوری و ترکیه برقرار بوده است و ایران تاکید می‌کند که اقدام نظامی می‌تواند به تشدید بحران در سوریه منجر شود.

کد خبر: ۱۶۲٬۹۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha