۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
عضویت در اتحادیه اوراسیا مزایای اقتصادی جدیدی برای ایران خواهد داشت
سفیر سابق آمریکا در جمهوری آذربایجان در گفتگو با بازار:

عضویت در اتحادیه اوراسیا مزایای اقتصادی جدیدی برای ایران خواهد داشت

«ریچارد کوزلاریچ» معتقد است سفر پوتین به ایران برای نشان دادن ارتباط با کشورهای منطقه و پاسخی به اتهامات آمریکا مبنی بر ارائه کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ با اوکراین است.

بازار؛ گروه بین الملل: اولین سفر بایدن به منطقه با سفر به اسرائیل و عربستان کلید خورد. هدف از این سفر ایجاد سامانه دفاع مشترک هوایی با رهبری آمریکا و حضور اسرائیل و برخی کشورهای عربی، تلاش برای عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل و کوشش برای جلب رضایت عربستان به افزایش تولید نفت عنوان شده است.

در سفر بایدن به عربستان سعودی سه هدف اصلی وجود دارد؛ سیاست اعلامی و رسمی آمریکا بهبود روابط عربستان و آمریکا به صورت کلی است اما از تحلیل شرایط موجود در روابط دو کشور می‌توان این برداشت را داشت که در شرایط موجود و در فضای روابط فعلی عربستان و آمریکا مهمترین هدف بایدن از این سفر متقاعد کردن عربستان سعودی است تا تولید نفت خود را افزایش دهد و به بازار انرژی کمک کند چون این بازار جهانی تحت تأثیر تحریم روسیه قرار دارد و آمریکا می‌خواهد شرایط را تغییر دهد. دومین هدف آمریکا این است که با عربستان سعودی قراردادهای جدیدی ببندد و سلاح‌های بیشتری بفروشند و رونقی بر وضعیت شرکت‌های تولید کننده سلاح در آمریکا بدهند. این موارد درحالی است که بایدن به دلیل سیاست‌های آل سعود در یمن و قتل خاشقچی به شدت به عربستان انتقاد می‌کرد اما امروز همه‌چیز را فراموش کرده و به سمت عمل‌گرایی رفته است.

سومین هدف تعیین تکلیف در مورد جنگ یمن است؛ اکنون آتش‌بس برقرار شده اما دولت فراگیری در یمن تشکیل نشده است و حتی در سیاست رسمی بایدن که فشار بر عربستان برای خروج از یمن بود امروز با بی‌تفاوتی آمریکا روبه‌رو هستیم، در این بین حتماً در مورد برجام و ایران نیز گفت‌وگو خواهد شد.

این در حالی است که یک روز پس از هشدار آمریکا مبنی بر اتهام همکاری ایران با روسیه در جنگ اوکراین، اعلام شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هفته آینده به ایران سفر خواهد کرد.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «ریچارد کوزلاریچ» مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان انجام داده که در ادامه می آید.

*همزمان با حضور «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در منطقه و دیدار از اسرائیل و عربستان، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به ایران سفر کرد. اهمیت سفر وی در حال حاضر چیست؟
همزمان با سفر «جو بایدن» به منطقه، روس ها از سفر «ولادیمیر پوتین» به ایران برای دیدار با رهبران ایران و ترکیه خبر داده بودند. این اقدام پوتین برای نشان دادن ارتباط روسیه با کشورهای منطقه و پاسخی به اتهامات آمریکا مبنی بر ارائه کمک نظامی ایران به روسیه برای ادامه جنگ در اوکراین است.

* رئیس جمهور روسیه قانونی در ارتباط با تمهیدات لازم برای ایجاد منطقه آزاد تجاری میان اوراسیا و ایران را امضا کرد. بر این اساس شرایط برای واردات ترجیحی برخی کالاها فراهم می‌شود. اهمیت حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا چیست؟
اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در سال 2018 درباره یک توافقنامه تجارت آزاد موقت مذاکره کردند. من معتقدم که روسیه به دنبال ارتباط نزدیک‌تر ایران با اتحادیه اوراسیا برای جلوگیری از تاثیر تحریم‌های اقتصادی غرب علیه هر دو کشور است. این مهم بیشتر برای این است که مسکو به ایالات متحده نشان دهد در مبارزه با ایالات متحده و غرب متحدانی دارد.

*چرا کشورهایی چون ایران، مصر، ترکیه و عربستان خواستار عضویت در بلوک بریکس هستند؟
این تحرکات را باید به عنوان بخشی از مانورهایی که در پاسخ به تعامل سیاسی، اقتصادی و امنیتی بیشتر ایالات متحده در خاورمیانه پس از سفر بایدن در جریان است، در نظر گرفت. من معتقدم تا زمانی که تحریم های غرب مرتبط با برنامه هسته ای ایران برداشته نشود، ایران نمی تواند از مزایای کامل عضویت در برجام بهره مند شود.

*همچنین عضویت ایران در سازمان شانگهای در حال نهایی شدن است و اعلام شده به زودی این اتفاق رخ خواهد داد. اهمیت این سازمان برای ایران چیست؟
در حالی که حرکت ایران برای عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای، حاکی از چرخش قابل توجه سیاست‌های ایران به سمت توسعه روابط با شرق و همکاری‌های منطقه‌ای است، مزایای اقتصادی جدیدی از عضویت در سازمان همکاری شانگهای برای ایران به دست خواهد آمد. این روند بیش از 15 سال در جریان بوده است و هدف ایران از پیوستن به چنین سازمانی، بیشتر به دلایل دیپلماتیک و پرستیژ است.

کد خبر: ۱۶۲٬۷۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha