۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵
دولت به فکر کاهش هزینه های تولید مسکن باشد| سازنده ها از رشد قیمت ها خوشحال نمی شوند
نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن در گفتگو با «بازار»:

دولت به فکر کاهش هزینه های تولید مسکن باشد| سازنده ها از رشد قیمت ها خوشحال نمی شوند

رهبر، نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن با تاکید بر اینکه قیمت مسکن با شیوه دستوری کاهش نمی یابد گفت: برای ثبات قیمت چه در حوزه مسکن و چه اجاره بها دولت باید به بخش خصوصی اعتماد و تولید را رونق دهد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: انتشار گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار در خصوص وضعیت بازار مسکن در خرداد ماه نشان داد که اقدامات دستوری نمی تواند هر کالایی به خصوص مسکن را که کالایی سرمایه ای محسوب می شود را در ثبات قیمتی نگه دارد.

بانک مرکزی در گزارش اخیر خود اعلام کرد که متوسط قمیت مسکن در خرداد ماه نسبت به ماه گذشته افزایش داشته و به متوسط قیمت در هر متر ۴۰ میلیون تومان رسیده است. اگر چه این گزارش ها به مذاق برخی از اعضای اتحادیه املاک به خصوص رئیس اتحادیه املاک خوش نیامد اما به هر حال این گزارش تا حدودی به واقعیت کف بازار مسکن نزدیک بود.

فعالان بازار مسکن معتقد هستند که مادامی که یه روش های دستوری بخواهیم به جنگ گرانی هر کالایی به خصوص مسکن برویم شکست خواهیم خورد.
آنان می گویند رشد قیمت نهاده های تولید مسکن نه به صورت جهشی اما آرام آرام بر قیمت تمام شده مسکن تاثیر می گذارد و در نهایت قیمت مسکن و اجاره بها را دستخوش تغییر قیمت می کند.

وقتی بازار مسکن در تلاطم باشد سازنده های مسکن نیز تلاش می کنند با حساب کتاب بهتری وارد این بازار شوند. اما اینکه بگوییم سازنده ها از رشد قیمت مسکن خوشحال می شوند باید عرض کنم که اصلا اینطور نیست

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا گرانی زیر پوستی قیمت مسکن بر تصمیم سازندگان برای ورود به ساخت و ساز تاثیر گذار بوده است؟ گفت: به هر حال وقتی بازار مسکن در تلاطم باشد سازنده های مسکن نیز تلاش می کنند با حساب کتاب بهتری وارد این بازار شوند. اما اینکه بگوییم سازنده ها از رشد قیمت مسکن خوشحال می شوند باید عرض کنم که اصلا اینطور نیست.

اگر می خواهیم قیمت مسکن و اجاره بها را کنترل کنیم ابتدا باید تورم را کنترل کنیم اما در کنار این اقدام باید به سمت تولید و رونق ساخت و ساز برای متعادل کردن عرضه و تقاضا حرکت کنیم

وی ادامه داد: اگر می خواهیم قیمت مسکن و اجاره بها را کنترل کنیم ابتدا باید تورم را کنترل کنیم اما در کنار این اقدام باید به سمت تولید و رونق ساخت و ساز برای متعادل کردن عرضه و تقاضا حرکت کنیم. اینکه تورم نداشته باشیم اما تولید مسکن و عرضه از تقاضا عقب باشد راه به جایی برای کنترل بازار مسکن نخواهیم برد.

رهبر با تاکید بر اینکه تولید و رونق ساخت و ساز می تواند از همه جنبه ها به اقتصاد کشور کمک کند اضافه کرد: تجربه نشان می دهد دخالت دولت و به شیوه دستوری نمی‌توان بازار مسکن را کنترل کرد پس دولت چاره ای برای تولید مسکن و توجه به بخش خصوصی برای تسهیل شرایط تولید ندارد. وقتی تولید مسکن رونق بگیرد خود به خود بازار اجاره مسکن نیز به تعادل می رسد. اجاره داری حرفه‌ای و تسهیل شرایط پیش فروش مسکن می تواند تولید مسکن را بالا ببرد.

دولت باید فکری برای قیمت نهاده های تولید مسکن کند چرا که اگر قیمت نهاده های تولید مسکن رشد کند و سپس بخواهیم از سازنده انتظار داشته باشیم مسکن با کیفیت اما ارزان احداث کند تا حدود زیادی مسیر را اشتباه رفته ایم

نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن با اشاره به اینکه قطعا تعادل میان عرضه و تقاضا برای مسکن می تواند منجر به کاهش قیمت مسکن و اجاره بها شود خاطر نشان کرد: دولت باید فکری برای قیمت نهاده های تولید مسکن کند چرا که اگر قیمت نهاده های تولید مسکن رشد کند و سپس بخواهیم از سازنده انتظار داشته باشیم مسکن با کیفیت اما ارزان احداث کند تا حدود زیادی مسیر را اشتباه رفته ایم.

وی ادامه داد: دولت با کاهش هزینه های تولید می تواند سازندگان بخش خصوصی را تشویق کند تا با رونق تولید، قیمت‌ مسکن را متعادل کند. در غیر این صورت این فشارهای اهرمی باعث میشود تولید کننده از ساخت و ساز منصرف و باز هم فاصله عرضه و تقاضا بیشتر و بیشتر شود.

کد خبر: ۱۶۲٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha