۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
۵۳ درصد جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند
مدیرعامل تامین اجتماعی:

۵۳ درصد جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند

موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: ۵۳ درصد مردم جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند.

به گزارش بازار، میرهاشم موسوی، افزود:‌ در کشور ۷۰ درصد جمعیت تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند که از این تعداد ۵۳ درصد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و بقیه تحت پوشش صندوق‌های بیمه گر قرار دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۴۰ هزار نفر در تأمین اجتماعی مشغول کار هستند، ۴۵ میلیون نفر بیمه شده مستقیم و غیرمستقیم با تأمین اجتماعی داریم.

موسوی اضافه کرد: ۱۸ خدمت از جمله مستمری بیکاری، از کار افتادگی و درمان از طریق تأمین اجتماعی ارائه می‌شود.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، گفت: اموال و دارایی‌های شستا متعلق به کارگران و بازنشستگان است که قبلا بخشی از حقوق خود را در این صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این دارایی‌ها حق‌الناس مردم و کارگران به شمار می‌رود.

موسوی در خصوص میزان عمل به اصل قانون اساسی در سازمان تامین اجتماعی افزود: سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی و خدمت محور اقتصادی و اجتماعی است، اصول ۲۸، ۲۹، ۴۲ و ۴۳ قانون اساسی به سازمان تامین اجتماعی برمی گردد که یک فراگیری بزرگ در ارائه خدمات و ماموریت‌های محوله این سازمان را مشخص می‌نماید.

وی گفت: تامین اجتماعی مولفه بسیار مهمی برای تحقق حکمرانی عدالت محور است که از نگاه دین و حاکمیت باید تضمین عدالت را داشته باشیم و در این میان سازمان تامین اجتماعی باید به درستی ایفای نقش و وظیفه کند.

موسوی افزود:‌امروز در حوزه‌های بیمه‌های اجتماعی حدود ۷۰ درصد مردم، تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند که قبل از انقلاب این عدد ۲۰ درصد بوده است، افقی که ما برای بحث پوشش آحاد جامعه داریم، افقی است که باید همه جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گیرند که این مسئله در سیاست‌های ابلاغی حضرت آقا تاکید شدهاست و آن نظام چند لایه رفاه و تامین اجتماعی بایستی برای لایه‌های حمایتی، بیمه‌های پایه و تکمیلی اتفاق بیفتد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت:‌در بحث پوشش خدمات درمانی، امروز تقریبا صد در صد جامعه تحت پوشش خدمات درمانی هستند که ۵۰ درصد آن را سازمان تامین اجتماعی خدمات رسانی می‌کند.

موسوی بیان کرد: توسعه خدمات جزو اولویت‌هایی است که بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی بایستی در آن تعهدات از کارافتادگی، بیماری، فوت و بازنشستگی انجام شود و این موضوع جزو اولویت‌های سازمان بوده است.

وی افزود: در بحث نسخ الکترونیک که چالش‌های زیادی هم داشت، ۶۵ درصد خدمات در همین راستا ارائه می‌شد که در حال حاضر نزدیک ۹۰ درصد استقرار و ارائه نسخه الکترونیک را داریم.

موسوی گفت:در بحث خدمات بیمه‌ای غیر حضوری چیزی حدود ۳۰ خدمت را تحت ارائه داشتیم، در ۱۰ ماه گذشته ۱۲ خدمت دیگر اضافه شده است و ما به شکل غیر حضوری خدمات را در راستای تسهیل گری انجام می‌دهیم.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی اساساً چالش‌هایی را در بحث منابع دارد، این ناپایداری منابع ماحصل بعضی از سیاست‌های غلط و رویه‌هایی است که بایستی متناسب با شرایط و تحولاتی که در آن قرار گرفتیم، تغییر پیدا می‌کرد که این اتفاقات نیفتاده است.

موسوی اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌های ما، بازنشستگی‌های پیش از موعد است که مصارف صندوق را بالا می‌برد یا بعضی از قوانینی که به هر صورت در زمان خود باید تغییر می‌کرد و نکرد. ما بایستی متناسب با رشد امید به زندگی که از ۵۵ سال در قبل از انقلاب به بیش از ۷۵ سال در حال حاضر رسیده است، سن اشتغال و بازنشستگی را مشخص می‌کردیم.
به لحاظ بودجه‌ی تعهدی مشکلی نداریم، کارفرمایان ما اگر تعهدات خود را به موقع انجام دهند ما به لحاظ منابع مشکلی نخواهیم داشت.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: دولت سیزدهم نسبت به تادیه بدهی در مقایسه با دولت‌های قبلی بی سابقه عمل کرده است، اول اینکه عدد تادیه بدهی از محل قانون بودجه که پیش بینی شده بود، حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان را از طریق سهام به ما پرداخت کردند.
تامین اجتماعی از سال ۹۴، ۹۵ به لحاظ مشکلات مالی یک رویه غلطی را در مدیریت‌های گذشته اتخاذ کرده بودند و آن هم استقراض بی رویه از بانک بود.

وی افزود: تامین اجتماعی حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان طی چند سال گذشته به بانک‌ها بدهکار شده بود که به عنوان ابر بدهکار بانکی از آن یاد می‌شد.
با همت و تلاش و همکاری خوبی که دولت سیزدهم انجام داد از طریق تهاتر سهام توانستیم در روز اول هفته تامین اجتماعی با تفاهم نامه و قراردادی که با بانک امضا کردیم، ۸۸ هزار میلیارد تومان از بدهی مان را به بانک رفاه بپردازیم.

موسوی گفت: ما اساسا در مدیریت صندوق هم در بخش درامدی و هم در بخش کنترل هزینه‌ها و مدیریت مصارفمان نیاز به تحول داریم، یک فرصت بسیار خوبی امسال فراهم شد و آن بحث ابلاغ سیاست‌های تامین اجتماعی بود که در ۲۱ فروردین امسال توسط حضرت آقا به ما ابلاغ شد. در این سیاست‌ها علاوه بر اینکه چالش‌ها نقطه زنی شده در کنار نقطه زنی چالش‌ها راه حل‌ها هم ارائه شده است، شاید نسبت به بقیه سیاست‌ها یک ویژگی منحصر به فردی دارد که حاکمیت و دستگاه‌های مرتبط با صندوق تامین اجتماعی را به سمتی سوق می‌دهد که چالش‌ها و مشکلات را برای آینده کم می‌کند و چشم انداز ما از این منظر بسیار روشن است.

یکی از موارد مهمی که ما همواره در قوانین بودجه داشتیم این بود که ما انباشت بدهی دولت به صندوق را نداشته باشیم که در سیاست ابلاغی تکلیف شده است و حضرت آقا این را ابلاغ فرمودند.

کد خبر: ۱۶۲٬۱۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha