۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸
تاثیر بازگشت درآمد مالیاتی شرکت‌های نفت و گاز غرب به ایلام
یادداشت؛

تاثیر بازگشت درآمد مالیاتی شرکت‌های نفت و گاز غرب به ایلام

ایلام- «بازگشت درآمد مالیاتی شرکت‌های نفت و گاز غرب به ایلام تاثیر بسیار زیادی برای توسعه استان دارد» این جملات بخشی از یادداشت نعمت الله آرمان نیا فعال رسانه ای برای بازار است.

نعمت الله آرمان نیا؛ بازار: سالهاست موضوع نفت و گاز استان ایلام بر سر زبانها افتاده است. ایلام دارای منابع عظیم نفتی و گازی است ( ۱۱ درصد منابع گازی و ۶ درصد منابع نفتی کشور) است.

به نظر مردم و مسئولان استان ایلام، مدیریت ارشد این منابع(شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب کشور) به عنوان خواسته و مطالبه افکار عمومی باید در ایلام مستقر باشد.

این مسئله موضوع پیگیری و رایزنی استانداران، نمایندگان و بزرگان ایلام از سالها قبل بوده، اما تاکنون این موضوع محقق نشده است.

اما رایزنی ها و پیگیری های فشرده استاندار ایلام و مجموعه نمایندگان فعلی مردم استان در مجلس شورای اسلامی در این مورد متعدد بوده و تداوم داشته است.

در نتیجه این پیگیری ها، هفته گذشته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به ایلام آمد. استقرار مدیریت شرکت نفت و گاز غرب در ایلام، انجام مسئولیت های اجتماعی، گردش مالی پیمانکاران، استخدام نیروهای بومی، و پرداخت مالیات و عوارض در استان ایلام، از مطالبات و خواسته های ایلامیان از شرکت مذکور است.

خوشبختانه با پیگیری ها و رایزنی های صورت گرفته توسط مسئولان ایلام، طی مکاتبه ای دستور انتقال پرونده مالیاتی این شرکت به ایلام توسط رئیس سازمان امور مالیاتی کشور صادر شده است. انجام مراحل اداری انتقال این پرونده به ایلام بر اساس ضوابط و قوانین مالیاتی چند هفته زمان می برد.

در ادامه، وزیر امور اقتصاد و دارایی روز پنجشنبه بیست و سوم تیرماه طی یک سفر کوتاه به ایلام آمد. این سفر پیش بینی نشده بود. اما استاندار ایلام فرصت را غنیمت دانسته و در مدت کوتاه حضور وزیر همراه با مجموعه مدیران اقتصادی استان به دیدار وزیر رفت. موضوعات متعددی مطرح شد.

در این سفر کوتاه خواسته ها و مطالبات به صورت مکتوب به وزیر تحویل داده شد. از جمله این موارد مالیات شرکت نفت و گاز غرب بود. وزیر اقتصاد و استاندار ایلام در این خصوص با رسانه ها مصاحبه کردند. موضوع پرداخت مالیات و عوارض شرکتهای بزرگ در محل فعالیت آنها، یک بار دیگر از ایلام به کل کشور مخابره شد. به نظر می رسد این اقدام نقش مهمی در توسعه استان دارد.

مالیات شرکت نفت و گاز غرب و شرکت های پیمانکاری وابسته به آن مبلغ قابل توجهی(تقریبا معادل کل مالیات یک سال استان)است

از طرفی با توجه به منافع این اقدام و تأثیر آن در توسعه استان، ضرورت دارد همه بزرگان استان با حمایت، اتحاد و همدلی، این موضوع مهم و حیاتی را به سرانجام نهایی برسانند.

مالیات شرکت نفت و گاز غرب و شرکت های پیمانکاری وابسته به آن مبلغ قابل توجهی(تقریبا معادل کل مالیات یک سال استان) است.

گفتنی است مالیات عملکرد سالانه توسط اداره کل امور مالیاتی استان وصول و به خزانه واریز می شود و چند برابر مالیات وصولی سالانه، در قالب بودجه سنواتی به استان اختصاص می باید؛ به عبارت دیگر هر چه مالیات بیشتری وصول شود، اعتبارات عمرانی و سالانه استان بیشتر می شود.

در ضمن مالیات بر ارزش افزوده نیز ۹ درصد است که در قالب مهلت های چهارگانه فصلی پرداخت می شود. ۵ درصد از این ۹ درصد به خزانه واریز می شود(یک درصد سهم سلامت) و ۴ درصد آن عوارض است که مستقیماً بین شهرداری ها، دهیاری ها، روستاهای فاقد دهیاری، امور عشایری، ورزش و جوانان استان توزیع می شود.

انتشار خبر انتقال پرونده مالیاتی شرکت نفت و گاز غرب کشور در هفته فرهنگ مالیاتی و از زبان وزیر امور اقتصادی و دارایی و استاندار ایلام، نویدبخش اتفاقات خوب برای استان ایلام است. امید است آرزوی دیرینه مردم استان ایلام به صورت کامل محقق شود

طبق اعلام سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان ایلام، اولویت سازمان امور مالیاتی، مالیات مشاغل نیست.مالیات ۷۰ درصد مشاغل استان ایلام با نرخ صفر است. برنامه اصلی وصول مالیات شرکته ای بزرگ و درآمدهای بالاست.

تاثیر بازگشت درآمد مالیاتی شرکت‌های نفت و گاز غرب به ایلام

شرکت نفت و گاز غرب یکی از این شرکتهای بزرگ است. عوارض مالیات بر ارزش افزوده تنها یکی از شرکتهای تحت نظر این شرکت چندین برابر عوارض توزیع شده استان در سال ۱۴۰۰ است(عوارض استان در سال گذشته ۷۵ میلیارد تومان بوده است). بنابراین اولین ذینفع انتقال پرونده مالیاتی شرکت نفت و گاز غرب کشور به ایلام، شهرداری ها ودهیاری های استان هستند که با توجه به مضایق مالی، این اقدام باعث تحول بی سابقه ای در اعتبارات آنها و در نهایت در توسعه استان است.

کارشناسان اقتصادی مالیات را رکن اقتصاد می دانند. کشورهای توسعه یافته با مالیات مدیریت می شوند. نفت محدود است و اقتصاد نفتی به صرفه و صلاح کشور نیست.

انتشار خبر انتقال پرونده مالیاتی شرکت نفت و گاز غرب کشور در هفته فرهنگ مالیاتی و از زبان وزیر امور اقتصادی و دارایی و استاندار ایلام، نویدبخش اتفاقات خوب برای استان ایلام است. امید است آرزوی دیرینه مردم استان ایلام به صورت کامل محقق شود.

کد خبر: ۱۶۲٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha