۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
سهم ۶۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص شهر شانگهای تا سال ۲۰۲۵
بازار گزارش می دهد؛

سهم ۶۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص شهر شانگهای تا سال ۲۰۲۵

مسئولین شهر شانگهای با انتشار برنامه بلندپروازانه خود در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال صنعتی ترین شهر چین، از سهم کلان این نوع اقتصاد در ساخت آینده شهر خود خبر دادند.

وحید پورتجریشی؛ بازار: اقتصاد دیجیتال از جمله مفاهیم نسبتا نوپا در ذیل مبحث اقتصاد بین الملل است که طی سال های گذشته به ویژه در ایام شیوع بیماری کرونا در جهان، بیش از هر مفهوم دیگری و به اندازه کرونا، زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داد.

بنابر تعریف، اقتصاد دیجیتال (Digital economy) به یک اقتصاد مبتنی بر فناوری‌های محاسبات دیجیتال اشاره دارد. همچنین این مفهوم به عنوان «انجام دادن فعالیت‌های اقتصادی از طریق بازارهایی مبتنی بر اینترنت و شبکهٔ گستردهٔ جهانی» در نظر گرفته شده‌است. اقتصاد دیجیتال نیز گاهی اوقات به نام اینترنت اقتصاد، اقتصاد جدید یا اقتصاد وب شناخته می‌شود.

با ذکر این مقدمه، چندان دور از ذهن نیست که آینده اقتصاد دیجیتال را در چین و کشورهای جنوبی شرق آسیا که طی سال های گذشته از پیشرفت فزاینده ای در دانش زیرساختی کامپیوتر و مخابرات برخوردار بوده اند، جستجو نماییم.

سهم ۶۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص شهر شانگهای تا سال ۲۰۲۵

در این میان، سهم چین به دلیل زیرساخت های آماده، حمایت همه جانبه دولت و همچنین هدفگذاری دقیق و استراتژیک برای تبدیل شدن به قطب اقتصاد دیجیتال از باقی کشورهای منطقه بیشتر است که برای اثبات این مدعا می توان به برگزاری پنجمین همایش ملی اقتصاد دیجیتال این کشور اشاره کرد که قرار است در ماه جاری میلادی در شهر فوژان برگزار شود، اشاره کرد تا بتوان میزان بلندپروازی های چین در حوزه اقتصاد دیجیتال را متوجه شد.

در جریان برگزاری این اجلاس ملی که قرار است در روزهای ۲۳ و ۲۴ ژوئن شاهد برپایی آن باشیم، قرار است بیش از ۱۴۰۰ پروژه اقتصادی دیجیتال را به ارزش تقریبی ۱۴۹ میلیارد دلار به نمایش گذاشته شود که از این حیث، یکی از بزرگترین رویدادهای اقتصاد دیجیتال جهان تا به امروز محسوب می شود.

«گو نینگ نینگ» فرماندار استان فوجیان و مدیر اجرایی این اجلاس در خصوص ویژگی های رویداد مذکور گفت: امسال یک مجمع اصلی، ۱۸ فروم جانبی و بیش از ۳۰ رویداد با تمرکز بر فناوری های دیجیتال جدید، برنامه توسعه شبکه اینترنت ۵G و چشم اندازهای ۶G، پلتفرم ویژه محصولات دیجیتال و همچنین رایانش ابری در جریان این رویداد برپا خواهد شد.

سهم شانگهای در توسعه اقتصاد دیجیتال چین
شهر شانگهای طی دهه های گذشته، پایتخت تجاری و صنعتی چین محسوب می شده است. لذا برای دیدن میزان پیشرفت چینی ها در صنعت، دانش و فناوری نیازی به دیدن تمام شهرهای این کشور وجود نداشته و تنها کافی است سری به شانگهای بزنیم؛ جایی که ظاهرا اکنون کانون اصلی هدفگذاری چین برای تبدیل آن به قطب اقتصاد دیجیتال جهان تبدیل شده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی دولت چین، بیش از ۶۰ درصد درآمد حاصل از تولید ناخالص شهر شانگهای تا سال ۲۰۲۵ باید از طریق اقتصاد دیجیتال و مشتقات آن تامین شود. شانگهای طی سه سال گذشته نیز موفق به کسب درآمد ۴۴۶ میلیون دلاری از طریق اقتصاد دیجیتال شده که عمده این درآمد از طریق صنعت ورزش های الکترونیکی، متاورس، تولید خودروهای هوشمند و دیگر مشتقات اقتصاد دیجیتال تامین شده تا این شهر را به یکی از بزرگترین شهرهای دیجیتال جهان تبدیل نماید.

به گفته مقامات محلی شانگهای، سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص شانگهای بیش از ۴۰ درصد بوده که آکادمی فناوری ارتباطات و اطلاعات چین نیز این آمار را تایید می کند. بنابر اعلام این آکادمی، از مجموع درآمد ۴.۳ تریلیون یوآنی حاصل از تولید ناخالص شانگهای، بیش از ۲ تریلیون یوآن سهم اقتصاد دیجیتال بوده که رقمی شگفت انگیز محسوب می شود.

همچنین سهم کل کشور چین از اقتصاد دیجیتال در سال ۲۰۲۱ حدود ۶.۸ تریلیون دلار اعلام شده که این رقم از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، حدود ۱۶.۲ درصد افزایش یافته و سهم پکن از این درآمد هنگفت، بیش از ۵۰ درصد بوده است.

اما عمده هدفگذاری شانگهای در زمینه اقتصاد دیجیتال، معطوف به دو بخش متاورس و کسب درآمد از ورزش ها و بازی های الکترونیکی بوده که همین امر، منجر به تبدیل شدن این شهر به یکی از کانون های اصلی برنامه نویسان و گرافیست های حرفه ای چین در صنعتی ترین شهر این کشور یعنی شانگهای شده است.

برنامه گسترده شانگهای برای توسعه متاورس

سهم ۶۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص شهر شانگهای تا سال ۲۰۲۵

به گفته مقامات محلی شانگهای، تنها در بخش متاورس، این شهر صنعتی چین سعی دارد پلتفرم های متعددی برای افزایش تعامل میان دنیای واقعی و مجازی ایجاد نموده و در حقیقت، روی فناوری های مربوط به افزایش تعامل میان انسان و کامپیوتر، توسعه دنیای سرگرمی های دیجیتال مانند صنعت گیمینگ، ورزش های دیجیتال، کلوپ های مجازی تفریحی و همچننی تولید ادوات سخت افزاری و نرم افزاری مرتبط با متاورس، گامی عمیق و قدرتمند بردارد.

شانگهای و تولید خودروهای هوشمند بر اساس مدل اقتصاد دیجیتال
تولید خودروهای هوشمند اگرچه از ابتدا نیز در حوزه فناوری و نه صرفا صنعت خودروسازی مطرح شد، اما آنچه شانگهای برای توسعه زیرساخت های لازم جهت افزایش میزان تولید این دست خودروها در نظر دارد، مدلی کاملا مبتنی بر اقتصاد دیجیتال ابداع نموده و سهم این بازار را نیز کاملا به حساب اقتصاد دیجیتال خواهد گذاشت و نه صرفا صنعت خودروسازی در چین.

شانگهای قرار است در این زمینه، تولید انبوه خودروهای هوشمند و بخش های نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز برای آنها را در دستور کار جدی خود قرار داده تا بتواند طی سال های آتی، به یکی از بزرگترین کانون های اصلی تولید خودروهای هوشمند خودران در جهان تبدیل شود.

سهم ۶۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص شهر شانگهای تا سال ۲۰۲۵

همچنین بهتر است به این نکته توجه داشته باشیم که تولید و توسعه فناوری های مربوط به به صنعت خودروهای هوشمند، تنها به صنعت خودروسازی چین مربوط نشده و درست مانند سیستم عامل اندروید یا ویندوز که امروزه بر روی دستگاه های ساخت کمپانی های مختلف جهان نصب می شوند، این فناوری ها نیز قابلیت فروش به شرکت های خودروسازی در تمامی نقاط جهان را داشته و می تواند به یکی از منابع درآمد ارزشمند و پایدار شانگهای طی سال های آتی تبدیل شوند.

از سوی دیگر، مسئولین شهر شانگهای معتقدند توسعه اقتصاد دیجیتال در این شهر، تنها محدود به صنایع مذکور نبوده و قرار است صنایع بدیع دیگری همچون ساخت و تولید منازل مسکونی هوشمند، سرویس ها و دستگاه های هوشمند در صنعت پزشکی و همچنین موارد جانبی دیگری همچون پوشاک هوشمند را نیز طی سال های آتی در بر گیرد.

کد خبر: ۱۶۱٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha