۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
 برابری ارزش یورو و دلار برای نخستین بار در ۲۰ سال اخیر| تشدید بحران اقتصادی در اروپا

برابری ارزش یورو و دلار برای نخستین بار در ۲۰ سال اخیر| تشدید بحران اقتصادی در اروپا

یورو از آغاز سال جاری میلادی ۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

به گزارش بازار، با ادامه روند کاهشی یورو، برای نخستین بار در ۲۰ سال اخیر ارزش یورو و دلار آمریکا برابر شد.

نگرانی در خصوص ادامه رکود اقتصادی در کشورهای اتحادیه اروپا، در نتیجه تورم فزاینده و عدم اطمینان از تأمین انرژی مورد نیاز به حد کافی، از عوامل اصلی کاهش ارزش یورو است.

درگیری‌ها در اوکراین سرآغاز این سلسله‌بحران‌های اقتصادی و انرژی بود. از آغاز سال جاری میلادی، یورو ۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

اتحادیه اروپا که تا پیش از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین حدود ۴۰ درصد از گاز مورد نیاز را از خط لوله روسیه تأمین می‌کرد، همچنان می‌کوشد از وابستگی خود به نفت و گاز روسیه بکاهد اما هنوز موفقیت چندانی برای نیل به این هدف نداشته است.

تعمیرات ضروری بر روی بخشی از خط لوله‌ای که زیرساخت واردات گاز از روسیه به اروپا محسوب می‌شود، نگرانی نسبت به کاهش تأمین انرژی را بیشتر کرده است.

این تعمیرات برای ده روز برنامه‌ریزی شده و مقامات آلمانی نگران هستند که با توجه به تداوم درگیریها در اوکراین، تعمیرات طولانی‌تر شود.

بجز بحران انرژی، رکود اقتصادی در اروپا نیز دلیل عمده دیگر در کاهش ارزش یورو است. مشخص نیست که بانک مرکزی اروپا بتواند سیاست‌های سخت‌گیرانه و کآرایی در راستای کاهش تورم اعمال کند.

بانک مرکزی اروپا درنظر دارد برای اولین بار در ۱۱ سال گذشته نرخ بهره را افزایش دهد زیرا رشد تورم در کشورهایی که یورو واحد پول آنها است، به‌طور میانگین ۸.۶ درصد بوده است.

تراز تجاری آلمان هفته پیش برای نخستین بار در ۳۲ سال گذشته کاهش داشت و این روند این کشور را که اقتصاد آن قوی‌ترین در حوزه یورو است، با خطر کندتر شدن رشد و شکوفایی روبه‌رو کرده است.

کد خبر: ۱۶۱٬۷۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha