۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
قیمت نفت افزایش یافت

قیمت نفت افزایش یافت

با توجه به داده‌های تورم ایالات متحده، قیمت نفت اندکی افزایش یافت.

به گزارش بازار، روز چهارشنبه قیمت نفت افزایش کمی داشت، درست یک روز پس از آن که برای اولین بار از ماه آوریل تا کنون از قیمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد و دورقمی شد، داده های تورم ایالات متحده می تواند این بازار را تضعیف کند. در ساعت ۶:۵۵ صبح به وقت تهران، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۲۴ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش به ۹۹.۷۳ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۱ درصد افزایش معادل ۱۰ سنت به ۹۵ دلار و ۹۴ سنت رسید.

سرمایه گذاران با نگرانی از این که افزایش شدید نرخ بهره برای مهار تورم باعث رکود اقتصادی شده و به تقاضای نفت ضربه می زند، موقعیت های نفتی خود را فروخته اند. قیمت ها در روز سه شنبه با وجود نوسان معاملات بیش از ۷ درصد کاهش یافت. نگرانی دیگر این است که افزایش نرخ بهره ایالات متحده در واکنش به تورم بالا، دلار را بالا ببرد و قیمت نفت را تضعیف کند.

به گفته یک متخصص ترس تداوم رکود در بازار ادامه دارد، در حالی که افزایش قدرت دلار و افزایش موارد ابتلای کووید در بخش هایی از چین مطمئنا کمکی نمی کند. احتمالا داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده در اواخر روز چهارشنبه منتشر می شود. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار دارند که این ارقام نشان دهد که تورم ایالات متحده شتاب گرفته و به ۱.۱ درصد ماهانه و ۸.۸ درصد سالانه رسیده است. تمدید محدودیت‌های سفر به دلیل موج جدید کرونا در چین نیز بر بازار تأثیر گذاشت. چندین شهر در دومین اقتصاد بزرگ جهان، محدودیت‌های جدیدی از تعطیلی مشاغل گرفته تا قرنطینه‌های بیشتر را در تلاش برای مهار موارد ابتلای جدید از یک گونه بسیار عفونی ویروس اتخاذ کرده‌اند. در اوایل روز سه‌شنبه، شاخص دلار، در برابر سبدی متشکل از شش همتا، به ۱۰۸.۵۶ رسید که بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۰۲ است.

به طور کلی قیمت نفت بر اساس دلار آمریکا است، بنابراین ارزش بیشتر دلار، این کالا را برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند و فشار نزولی بر تقاضا و قیمت دلار آن وارد می‌کند. ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۸ جولای حدود ۴.۸ میلیون بشکه افزایش یافت. به گفته منابع بازار با استناد به آمار موسسه نفت آمریکا در روز سه شنبه، ذخایر بنزین ۳ میلیون بشکه افزایش یافت، در حالی که ذخایر محصولات تقطیری حدود ۳.۳ میلیون بشکه افزایش یافت. در همین حال، بازار ناظر سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه است، جایی که انتظار می رود او از عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان خلیج فارس بخواهد تولید نفت را برای کمک به ثبات قیمت ها افزایش دهند.

اوپک در گزارش ماهانه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، انتظار داشت که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد و بازار همچنان در تنگنا باقی بماند. تخمین زده شد که از سال ۲۰۲۲ به ۹۰۰ هزار بشکه در روز نفت اضافی در سال ۲۰۲۳ برای ایجاد تعادل بازار نیاز است.

کد خبر: ۱۶۱٬۶۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha