۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
دود «برچسب برخورداری» در چشم اصفهان| صنعتی‌ترین استان ایران در فقر و بیکاری می‌سوزد
بازار گزارش می دهد؛

دود «برچسب برخورداری» در چشم اصفهان| صنعتی‌ترین استان ایران در فقر و بیکاری می‌سوزد

اصفهان-برچسب برخورداری بر پیشانی اصفهان از یک سو و تمایل به پشت میزنشینی فارغ التحصیلان از سوی دیگر سبب شده تا نام صنعتی‌ترین استان کشور در صدر استانهایی قرار گیرد که با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند.

بازار؛ دریا قدرتی پور: نرخ ۱۲.۳ درصدی بیکاری در استان، خبری بود که در هفته گذشته در تمامی شبکه های اجتماعی دست به دست می‌چرخید تا استانی که مُهر قطب صنعت کشور را بر پیشانی دارد، در صدر استانهایی باشد که با معضل مهم بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند و در این میان چه فرقی دارد که مدرک به دستان، کشاورزان و یا صنعتی ها باشند.

آمارها نشان می دهد که این اولین بار نیست که رشد صعودی بیکاری در اصفهان تیتر اول خبرها می شود، طی سال‌های گذشته نیز این استان با نرخ های بالایی از بیکاری مواجه بوده است.

با نگاهی به گذشته و با بررسی آمار بیکاری در این استان پی می بریم که تا سال ۹۷ نرخ بیکاری در اصفهان در بالاترین وضعیت و با نرخ ۱۳.۸ درصد بوده است، این آمار در سال ۹۷ به ۱۰.۶ درصد و کمترین میزان بیکاری در این استان رسید و علت این کاهش موقت بیکاری در استان به عقیده کارشناسان افزایش اشتغال در بخش کشاورزی و صنعت و جریان طولانی مدت زاینده رود نسبت به سالهای گذشته بوده است.

این عدد و رقم ها اما ساکن نمانده است و طی دو سال گذشته با شیوع کرونا، خوابیدن کارخانه ها و از بین رفتن برخی مشاغل و در کنار آن خشکسالی مجدد زاینده رود باز هم آمار بیکاری در اصفهان بالا رفته تا جایی که نام اصفهان بار دیگر در صدر استان های بیکار کشور قرار گرفته است.

پازلی که دولت باید بچیند!
رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان، علت اساسی این موضوع را ترس سرمایه گذاران اصفهانی می داند.

حجت الاسلام ناصر موسوی لارگانی در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین عوامل بالارفتن میزان بیکاری در اصفهان سرمایه گریزی است، می گوید: سرمایه گذاران اصفهانی ترجیح می دهند به جای اصفهان در شهرهای دیگر سرمایه گذاری کنند.

اصفهان همواره در چشم مسئولان به عنوان استانی برخوردار مطرح بوده است و از این لحاظ بودجه های دولتی کمتر شامل حال اصفهان می شود ولی با این حال تولید کنندگان بیشترین مالیات را می پردازند، و به نظر می رسد که همین مساله در نرخ بیکاری این استان تاثیر داشته باشد

وی ادامه می دهد: از سویی بروکراسی‌های اداری در اصفهان زیاد است، همین موضوع مانع بزرگی برای سرمایه‌گذارانی است که نمی توانند به راحتی مجوز بگیرند و این در حالی است که این مسیر در کشورها و استانهای دیگر کشور خودمان بسیار آسان‌تر است.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان تاکید می‌کند: در واقع موانع دشوار و راه دشوار رسیدن به مجوزهای مختلف باعث می شود که عطای سرمایه‌گذاری در اصفهان را به لقایش ببخشند و با این شرایط نباید انتظار داشته باشیم که بیکاری در اصفهان کاهش یابد.

موسوی در پاسخ به این سوال که اصفهان همواره در چشم مسئولان به عنوان استانی برخوردار مطرح بوده است و از این لحاظ بودجه های دولتی کمتر شامل حال اصفهان می شود ولی با این حال تولید کنندگان بیشترین مالیات را می پردازند و به نظر می رسد که همین مساله در نرخ بیکاری این استان تاثیر داشته باشد، می‌گوید: درست است استان اصفهان به خصوص در قسمت غرب و جنوب از نظر فضاهای فیزیکی، امکانات رفاهی، فرهنگی و فضاهای تاریخی در سطح مطلوب زندگی به شمار می رود اما این شامل تمام مناطق استان یا خود شهرستان اصفهان نیست.

وی ادامه می‌دهد: مسئولان دولتی باید به این نکته توجه داشته باشند که فضاهای بسیار محرومی در استان و شهر اصفهان داریم که با محروم ترین نقاط سیستان و بلوچستان برابری می کند.

حاشیه نشینی و بزهکاری، پیامدهای بیکاری در اصفهان
نماینده مردم اصفهان در مجلس در پاسخ به سوال دیگر بازار مبنی بر اینکه طبق گزارش های رسمی، وضعیت اشتغال اصفهان خوب نیست و آمارها نشان می دهد که نرخ بیکاری در اصفهان از میانگین کشوری بالاتر است و این موضوع برای اصفهان به عنوان قطب صنعت کشور چندان خوشایند نیست؛ با اظهار تاسف می گوید: همینطور است، میانگین نرخ بیکاری اصفهان اکنون ۱۲.۳ درصد است و به همین سبب دولت باید با برنامه ریزی درست، پازل دقیقی را بچیند تا این مشکل که پیامدهای بسیاری از جمله بزهکاری و حاشیه نشینی و غیره را برای اصفهان به دنبال دارد جلوگیری کند.

وی اضافه می‌کند: این ها همه در حالی است که اصفهان ظرفیتهای زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد اما به این علت که همواره جزو استانهای برخودار شناخته شده توجهی به آن نشده است، از سویی دیگر همانطور که پیش تر هم اشاره کردم سرمایه‌گذاران تمایلی به سرمایه گذاری در این استان ندارند و سر از استان های دیگر درمی آورند.

تحریم‌ها، گرانی مواد اولیه، به روز نشدن ماشین آلات تولیدی و کاهش واردات از جمله عواملی است که تولید را با چالش های گوناگونی روبرو می کند و در چنین شرایطی میزان تقاضای تولید کنندگان برای جذب نیروی کار کاهش می یابد

نیاز به نیروهای متخصص صنعتی در تقابل با تمایل به پشت میزنشینی
رئیس خانه صنعت، معدن وتجارت ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار، یکی از عوامل اصلی رشد نرخ بیکاری در اصفهان را تمایل جوانان به مشاغل به اصطلاح پشت میزی برشمرده و می‌گوید: بخش صنعت به ویژه تولید کنندگان نیاز مبرم به استفاده از نیروهای کار متخصص و حرفه ای در بخش های مختلف دارند اما فارغ التحصیلان دانشگاهی تمایلی به انجام کارهای اجرایی در کارخانه ها و کارگاه های صنعتی ندارند.

عبدالوهاب سهل آبادی می‌افزاید: یکی از اهداف بخش صنعت در کشور و همچنین در استان اصفهان، اشتغال زایی و کارآفرینی است و کم ترین توقع و انتظار خانواده‌های اصفهان که چند سالی است به واسطه خشکسالی با مشکلات معیشتی روبرو هستند، اشتغال فرزندانشان است، اما در دهه های اخیر نیروی کار و فارغ التحصیلان دانشگاهی به دنبال کارهای سبک و درآمد های هنگفت هستند.

وی با اظهار تاسف از اینکه در حال حاضر بخش صنعت با کمبود نیروی کار حرفه ای مواجه شده است، بیان می‌کند: از دیگر عوامل افزایش نرخ بیکاری کاهش سرعت تولید در بخش صنعت است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، تحریم‌ها، گرانی مواد اولیه، به روز نشدن ماشین آلات تولیدی و کاهش واردات را از جمله عوامل موثر در این زمینه دانسته و اظهار می‌کند: اینها عواملی است که تولید را با چالش های گوناگونی روبرو می کند و در چنین شرایطی میزان تقاضای تولید کنندگان برای جذب نیروی کار کاهش می یابد.

رفع بیکاری با رونق گردشگری
اما رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت و گو با بازار در پاسخ به این سوال که راهکار کاهش بیکاری در اصفهان با توجه به خشکسالی های اخیر زاینده‌رود و از میان رفتن بخشی از کشاورزی چیست، در ارتباط با برنامه های شورای شهر برای رفع آن می گوید: رونق اقتصادی به ویژه در حوزه شهری مانند اجرای پروژه های عمرانی و خدماتی می تواند گام موثری برای رفع معضل بیکاری در جامعه باشد.

به گفته محمدرضا فلاح، با مشکلات کنونی اصفهان، بهترین مسیری که می تواند معضل بیکاری را برطرف کند، رونق صنعت گردشگری است چراکه این صنعت در سال های اخیر و در کشورهای پیشرفته توانسته است به عنوان یک صنعت پایدار و با جذب نیروهای کار جوان و پویا، نرخ بیکاری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و اصفهان نیز به دلیل ظرفیت های بی نظیری که در این زمینه دارد می تواند بستر مناسبی برای اشتغال قشرهای مختلف جوانان باشد.

وی اضافه می کند: هر اندازه که در شهر، اقدامات عمرانی و خدماتی انجام شود، به همان میزان نیز درآمدها افزایش یافته و به دنبال آن زمینه اشتغال و کار نیروهای جوان فراهم می شود.

به اعتقاد فلاح، اشتغال زایی باید از مدیریت های کلان شهر برون سپاری و به دست دفاتر خدماتی و پیمانکاران سپرده شود تا آنها برای انجام پروژه های خود از نیروهای متخصص استفاده کنند.

هم اکنون بالای ۷۰ درصد از سرمایه گذاری های بانک های اصفهان در خارج از استان است و این اصلا برای اصفهان خوشایند نیست و همین مساله نرخ بیکاری را در این استان افزایش داده است

وی ادامه می دهد: ایجاد رقابت سالم میان این شرکت های دانش بنیان نیز می تواند توان جذب نیروی کار بیشتری را برای آنها فراهم کند و در نتیجه نرخ بیکاری تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند.

سرمایه گذاری بانکهای اصفهان در خارج استان پذیرفتنی نیست!
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می کند: از سویی دیگر اصفهان باید به سمت صنایعی برود که کمتر نیاز به آب دارند، در کنار این موضوع بانک‌ها نیز با ایجاد مشوق‌هایی از جمله کاهش نرخ سود بانکی از این مقوله جلوگیری کنند هم اکنون بالای ۷۰ درصد از سرمایه گذاری های بانک های اصفهان در خارج از استان است و این اصلا برای اصفهان خوشایند نیست و همین مساله نرخ بیکاری را در این استان افزایش داده است.

وی تصریح می کند: در کنار این موضوع پایین بودن نوآوری و خلاقیت و ضعف در بنگاه‌های اقتصادی، موجب افزایش وابستگی صنعت به فناوری‌های خارجی می‌شود و به همین خاطر باید در ارتباط با این موضوع دقت نظر بیشتری انجام شود.

به نظر می رسد که مسئولان استان باید سیاست گذاری کلان اقتصادی را به سمت اشتغالزایی پیش ببرند. با توجه به این که هر منطقه یا محله ای از امکانات خاصی برخوردار است، به تناسب این امکانات برای افراد غیر شاغل، شغل ایجاد شود. برای مثال در مناطقی که هنرهای سنتی و صنایع دستی بیشتری تولید می شود، پایگاه هایی ویژه اشتغالزایی ایجاد شده و علاقمندان با مراجعه به این پایگاه ها بتوانند شغل مورد نظر خود را انتخاب کنند.

از سویی دیگر اصفهان یک استان توریستی به شمار می رود و سرمایه گذاران بسیاری می توانند در این زمینه فعالیت کنند و باعث اشتغالزایی شوند و می طلبد مدیران بلندمرتبه استان با اراده ای محکم در سهولت گرفتن مجوزها گام های بزرگتری برداشته تا شاهد سرمایه گریزی و بیکاری در استانی که در کشور به نام است، نباشیم.

کد خبر: ۱۶۱٬۵۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 12
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      3 0
      باید مهاجرت معکوس در کشور اتفاق بیفتد
      • امیر IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
        1 0
        اینطوری که تعداد بیکاران بیشتر میشود !!!
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      9 0
      مسئولین استان با وارد کردن اتباع کار را از تمام کسبه گرفته‌اند، اتباع نیروی ایرانی را سر کار نمی‌برند و اکثراً پیمانکار شده و کار فنی را به اتباع می‌دهند که این کارهای غیر ایمن در آینده خود را نشان می دهد
    • محمد IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      10 0
      چی میگین شما ها ۹۰ درصد بیکاری ها کارگر های افغانی هست ک هر روز داره بیشتر میشن کارخونه دار ها و معدن دار ها هم همشون نامرد افغانی میارن ک پول بیمه ندن
      • موسوی IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
        1 0
        بگوافغانها ازاین ببعد بیمه اجباری بایدشوند تا افغان نگیرن بیرون کنن ایرانی بذارن:-)
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      13 0
      برخوردار از چی از اب از هوای سالم خواهشن آین کارخانه ها را هم ببریدتا شما استان برخوردار باشید
    • ارین IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      9 0
      چند مورد را باید بگم. یکی اینکه در اثر مهاجرت بی رویه به اصفهان این مشکلات افزون تر شده. دوم اینکه سرمایه گذاری اشتباه رخ داده. مثلا مسیولان بیشتر به فکر مرکز استان هستند. سوم اینکه جلوی ساخت و ساز غیرمجاز را نگرفتند و الان دودش به چشم همه میره
    • علی IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      4 0
      آقایون مسئول یک تپه سالم نگذاشته اند ، واقعا که خسته نباشند با این مملکت داری شون ، مدیریتشان طی چهل و چهار سال گذشته به همه ثابت کرده که اینها اینکاره نیستند ، والسلام.
    • ب IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      2 0
      عزیزان اینا بدونید از هر افغانی ۶ ماه یه بار ۳ تومن دولت پول میگیره...چه بچه چه جوان چه پیر مگه مریزه بیرون کنه اینا را فعلا دارن خوب میچابن از اینا
    • مردم IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 0
      همه مسوولیت این بی کاری‌ها با امثال آقای سهل ابادی،واستاندارودولت مردان خودمونه که اجازه ورود اتباع ومیدندومیگن بهتر ندولی مسوولان آنها هم شاید بهتر باشن
    • دانیال IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      3 1
      با نرخ رشد جمعیت اصفهان که چند ساله باهاش مواجه هستید چه کار زیر ساختی انجام دادید؟؟؟ بعد از استان تهران پر جمعیت ترین استان اصفهان هستش . الان فکری نکنید سال دیگه بدتر و بدتر هم خواهد شد.
    • استاد IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      4 0
      نمایندگان اصفهان فقط بفکر جیبشون هستند وگرنه نباید ما رتبه ۱ پرداخت مالیات و رتبه ۱۰ در گرفتن بودجه باشیم یغنی با پول ما استان های دیگر هزینه می کنند