۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱
آینده درخشان ایلام با احداث پارک «پلی‌پروپیلن»
یادداشت؛

آینده درخشان ایلام با احداث پارک «پلی‌پروپیلن»

ایلام- «پارک پلی‌پروپیلن قرار است به زودی در استان ایلام کلنگ زنی شود، این طرح دستاوردهای بزرگی برای آینده استان دارد» این جملات بخشی از یادداشت فرج الله صیدمحمدی فعال رسانه ای برای بازار است.

فرج الله صیدمحمدی؛ بازار:هلدینگ خلیج‌فارس به عنوان مجری پارک پلی‌پروپیلن آمادگی خود را برای اجرای این پروژه اعلام داشته است و حضور شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس که ۵۰ درصد ارز حاصل از صادرات کشور را تامین می‌کند در استان ایلام یک رویداد بسیار بزرگ است.

توجه گروه سرمایه‌گذاری وتوسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس(پترول) به صنایع پایین دست پتروشیمی ایلام زمینه‌ساز جلوگیری از خام‌ فروشی در کشور ، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال پایدار برای جوانان است.

واحد «پلی‌پروپیلن» با اسم «ارغوان گستر »یکی از طرح‌های زیرمجموعه پترول است که اکنون در جوار پتروشیمی ایلام در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری شود؛ تسریع در راه‌اندازی این پروژه به اجرای هر چه سریعتر پارک پلی‌پروپیلن می‌انجامد.

احداث ۹۰ کارخانه در یک منطقه نه تنها امکان‌پذیر نیست بلکه از نظر مسائل امنیتی، پدافند غیرعامل و توسعه همه‌جانبه استان مشکلات قومیتی را به دنبال خواهد داشت که لازم است مسئولان امر هر چه سریعتر در مناطق زیر نسبت به توزیع عادلانه و کارشناسی این کارخانه‌ها در قالب مینی پارک اقدام کنند

محصول تولیدی این واحد که از آن به عنوان عصاره یا خاویار صنعت پتروشیمی نام برده می‌شود در تولید بسیاری از محصولات راهبردی به ویژه لوله‌های پلیمری ، قطعات خودرو، صنعت فرش ، بطری و مخازن آب،صنعت هوافضا و ده‌ها محصول با گریدهای مختلف نقش مستقیم دارد.

۹۰ کارخانه با نیاز به بیش از ۹۰ هکتار زمین ، سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیارد ریال و اشتغال حدود ۴ هزار نفر به عنوان پارک پلی پروپیلن در سفر ریاست جمهوری تصویب شد و عملیات اجرایی آن به زودی انجام می‌شود که چنانچه استانداری و تیم اقتصادی هوشیار عمل کنند توسعه متوازن استان را به دنبال دارد.

آینده درخشان ایلام با احداث پارک «پلی‌پروپیلن»

احداث ۹۰ کارخانه در یک منطقه نه تنها امکان‌پذیر نیست بلکه از نظر مسائل امنیتی، پدافند غیرعامل و توسعه همه‌جانبه استان مشکلات قومیتی را به دنبال خواهد داشت که لازم است مسئولان امر هر چه سریعتر در مناطق زیر نسبت به توزیع عادلانه و کارشناسی این کارخانه‌ها در قالب مینی پارک اقدام کنند.

پیش از این جانمایی صنایع تکمیلی و پایین‌دستی پتروشیمی در اراضی اطراف پتروشیمی ایلام انجام شده بود اما در سال ۹۵ با دستور دادستان کل ‌کشور این اراضی به منابع طبیعی واگذار شد و این مسئله محل مناقشه و البته قابل پیگیری است.

در شهرهای صنعتی بزرگ در کشور مرسوم است که پارک پلی‌پروپیلن در اطراف واحدهای پتروشیمی ساخته شود و مسئولان استان و شهرستان چوار ضمن رفع مشکل واگذاری زمین تلاش کنند تعدادی از این کارخانه‌ها در کنار پتروشیمی ایلام و واحد پروپیلن به دلیل مزیت‌ها، کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و... احداث شود.

تعدادی از صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز باید در دهلران به دلیل وجود پتروشیمی دهلران ، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ ،منابع عظیم گازی و سد دویرج احداث شود تا توسعه‌ی همه‌جانبه در استان رقم خورد

بخش دیگری از این کارخانه به دلیل زیرساخت شهرک‌ صنعتی استان می‌تواند در این منطقه اجرا شود، این شهرک از نظر تامین زمین و آب قابلیت این را دارد که بخشی از پروژه‌های این پارک را در قالب مینی پارک در دل خود جا دهد. برای رفع مشکل آب این صنعت لازم است تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ایلام در کمترین زمان اجرا شود.

تعداد دیگری از این کارخانه‌ها به دلیل وجود سامانه گرمسیری و سد گدارخوش در صالح آباد اجرا شود. از مزیت‌های اصلی اجرای این طرح در صالح‌آباد کمک به رفع محرومیت این بخش مغفول، توسعه متوازن استان و بازارچه هلاله شمالی و نزدیکی به کشور عراق است.

تعدادی از صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز باید در دهلران به دلیل وجود پتروشیمی دهلران ، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ ،منابع عظیم گازی و سد دویرج احداث شود تا توسعه‌ی همه‌جانبه در استان رقم خورد.

دیگر شهرستاهای استان نیز می‌توانند با توجه به ظرفیت‌های راه، خوراک و آب از این موهبت صنعتی بهره‌ گیرند و برای اجرای این طرح ابتدا لازم است فرهنگ صنعتی در نزد مسئولین سپس مردم استان نهادینه و به یک اصل بدیهی و اجتناب‌ناپذیر تبدیل شود تا شاهد رشد و شکوفایی فراگیر استان باشیم.

هر گونه رفتار هیجانی و شتابزده در این مورد می‌تواند به فرار سرمایه‌گذار از استان منجر شود که این امر نه خواست جوانان جویای کار است و نه مسئولین و مردم استان.

کد خبر: ۱۶۱٬۴۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha