۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
عادی سازی انتقال کرونا راهکار حمایتی از  اصناف
اشتباه اصناف در پذیرش دستورالعمل ستادملی مقابله با کرونا

عادی سازی انتقال کرونا راهکار حمایتی از اصناف

عدم حمایت از اصناف و صاحبان کسب و کارهای خرد موجب شده تا مسئولان اصناف رایزنی ها را برای بازگشایی تمام صنوف حتی مشاغل پرخطر آغاز کنند.

خبرگزاری بازار؛ ملیحه خورده پا: شیوع ویروس ناشناخته کرونا موجب شد تا در سراسر دنیا برای عبور از این بحران صرفا راهکار قرنطینه برای مقابله با شیوع این ویروس ناشناخته اتخاذ شود زیرا راهکاری به غیر پیشگیری از ابتلا فعلا در دسترس نیست. به همین منظور در سراسر دنیا فعالیت های تجاری، صنعتی، گردشگری، تفریحی و... و. ممنوع شد تا تعداد مبتلایان و در نهایت مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا به حداقل برسد.

طبیعتا ایران نیز نباید از این قاعده مستثنی باشد به همین دلیل در ستاد ملی مبارزه با کرونا مقررشد تا مراکز تجاری و واحدهای صنفی تعطیل باشند تا بدین ترتیب بخشی از سرعت انتقال و انتشار ویروس کاسته شود اما مساله اصلی این است که به دلیل عدم حمایت واقعی و قطعی دولت از صاحبان صنوف آنها چاره ای به غیر از بازگشایی واحدهای صنفی خود ندارند.

در حال حاضر صاحبان صنوف با مشکلات بیمه، مالیات، چک برگشتی، اقساط بانکی معوق روبرو هستند که باید به این معضلات نبود درآمد، کالاهای فاسد شده و یا کالاهایی که مهلت فروش آنها به اتمام رسیده است را اضافه کرد بنابراین برای مسئولان صنفی چاره ای به جز تلاش برای رایزنی در راستای عادی سازی شیوع ویروس کرونا با مقامات دولتی باقی نمی ماند زیرا این تنها راهکاری است که می تواند ضررهای مالی صنوف از شیوع ویروس کرونا را صرفا برعهده خود اصناف بگذارد و بارمالی حمایت از اصناف را از دوش دولتی ها بردارد.

البته با توجه به اینکه حمایت عملیاتی از اصناف در دوره قرنطینه و ممنوعیت فعالیت صنوف انجام نشده است، بسیاری از کسبه اقدام به بازگشایی مخفیانه و فعالیت غیرقانونی کرده اند.

۸۵ درصد اصناف تخلف می کنند

نماینده دولت در اتاق اصناف ایران نیز براین باوراست که بسیاری از صنوف قانون ممنوعیت فعالیت صنفی را با هدف کسب درآمد و جبران بخشی از ضرر و زیان ها نقض کرده اند.

ابراهیم درستی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: متاسفانه داشتن قوانین متناقض از یک سو و عدم حمایت از فعالان صنفی از سوی دیگر موجب شده تا بسیاری از صاحبان صنوف از قانون تخلف کرده و در دوران قرنطینه نیز فعالیت اقتصادی انجام داده اند.

وی می افزاید: به عنوان مثال برای فعالیت آرایشگران زنانه و مردانه در شهرهای مختلف قوانین متفاوتی وجود دارد، آرایشگاه ها در چالوس و خراسان فعالیت می کنند اما در تهران همین صنوف اجازه فعالیت ندارند.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران ادامه می دهد: با توجه به عدم حمایت دولت از اصنافی که مشمول قانون عدم فعالیت به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا شده اند، بیش از ۸۵ درصد کسبه مجبور به نقض قانون و فعالیت غیرقانونی در ایام قرنطینه شده اند.

بازگشایی صنوف پرخطر با تدوین پروتکل های جدید

 نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران با تاکید بر ضرورت فعالیت تمامی صنوف اظهارمی کند: در حال حاضر ضرر روزانه عدم فعالیت اصناف هزار میلیارد تومان است که بخشی از این ضرر و زیان با توجه به تعدیل نیروی انسانی می تواند ادامه دار باشد.

درستی براین باور است که باید تمامی رسته های صنفی حتی مشاغلی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا پرخطر شناخته شده اند، بازگشایی شوند.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران ادامه می دهد: این رسته های شغلی می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی جدید که به تایید وزارت بهداشت و ستادملی مبارزه با کرونا می رسد، فعالیت خود را از سربگیرند.

پیشنهاد نماینده دولت در اتاق اصناف ایران برای ادامه فعالیت رسته های صنفی پرخطراین است که صنوفی مانند رستوران داران، قهوه خانه داران و تالارهای پذیرایی با رعایت فاصله گذاری و کاهش تعداد میزها به چرخه فعالیت اقتصادی برگردند. همچنین اطراف میزها نایلکس کشیده شود تا بدین ترتیب از سلامت مراجعان محافظت شود.

اشتباه کردیم تصمیم دولت را پذیرفتیم

 نماینده وزارت صمت در اتاق اصناف ایران می گوید: برای بازگشایی مدارس و دانشگاهها می توانند تابع نظرات وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشند اما ما براین باور هستیم که باید اصناف فعالیت خود را آغاز کنند.

درستی ادامه می دهد: ممنوعیت فعالیت اصناف را به اجبار پذیرفتیم و در پذیرش این موضوع نیز اشتباه کردیم حال باید نسبت به بازگشایی واحدهای صنفی اقدام شود.

نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران خاطرنشان می کند: بدون تردید تعداد مراجعان به واحدهای صنفی به مراتب کمتر از مراجعان به فروشگاههای زنجیره ای و مترو و اتوبوس ها است، بنابراین لازم است تا تمامی صنوف به چرخه فعالیت اقتصادی بازگردند.

این فعال صنفی تصریح می کند: بهترین زمان برای فروش واحدهای صنفی بهمن ماه و اسفند ماه بود و این درحالیست که اصناف در این ایام فعالیت اقتصادی انجام ندادند و حال با انبوهی از مشکلات روبرو هستند.

نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران می افزاید: در قدم نخست برای حمایت از اصناف لازم است تا نسبت به بازگشایی واحدهای صنفی اقدام کنیم و پس از آن موضوع اجرای بسته حمایتی تدوین شده از سوی دولت را پیگیری کنیم.

کالاهایی که روی دست کسبه ماندند

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران درباره ضرر و زیان اصناف میگوید: بسیاری از صنوف در این دوره قرنطینه کاملا ورشکسته شده اند.

درستی می افزاید: صنف پوشاک دیگر نمی تواند از این فشار اقتصادی کمر راست کند زیرا برای فروش پوشاک ما با محدودیت فصلی مواجه هستیم بنابراین پوشاکی که برای فصل بهار امسال تولید شده است در زمستان و پاییز قابل استفاده نیست و برای سال آینده نیز حتی اگر فروشندگان و تولیدکنندگان مشکل نقدینگی نداشته باشند، این کالا از چرخه مد خارج شده و دیگر خریداری نخواهد داشت.

این فعال صنفی تصریح می کند: به علاوه اینکه مانده پوشاک در انبارها از کیفیت آنها می کاهد.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف  ایران با تاکید براینکه اصناف باید با پروتکل های جدید بهداشتی فعالیت خود را از سربگیرند، خاطرنشان می کند: بسیاری از صنوف بدون دلیل تعطیل هستند و حتی ممنوعیت فعالیت آنها می تواند آثار منفی تری به جامعه تحمیل کند.

نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران اینچنین ادامه می دهد: به عنوان مثال ما ۸۱۰ گرمابه دار در کل کشور داریم که مشتریان آنها کارگران خارجی و افراد بی خانمان بوده اند حال با تعطیلی این گرمابه ها همان نظافت ابتدایی از سوی مشتریان این واحدها نیز رعایت نشده و می تواند لطمات بیشتری بر سلامت جامعه وارد کند.

بدون تردید عدم حمایت دولت از فعالان اقتصادی در عرصه خرد و کلان موجب شده تا قوانین و پروتکل های بهداشتی نقض شده و شاید قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا به تاخیر بیفتد که این امر علاوه بر تلفات انسانی می تواند فشارهای روانی و مالی به مراتب بیشتری را به کشور وارد کند.

کد خبر: ۱۶٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha