تولیدات برگزیده دانش بنیان ها تحویل گرفته نمی شود| یک بام و دو هوای دولتی ها برای تولیدات داخلی
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با بازار:

تولیدات برگزیده دانش بنیان ها تحویل گرفته نمی شود| یک بام و دو هوای دولتی ها برای تولیدات داخلی

حسین زاده، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: هر چند از دولت ها بارها برای تولید سرامیک های محفظه احتراق تقدیرنامه دریافت کرده ایم اما همچنان شرکت هایی چون مپنا واردات را به تامین داخلی ترجیح می دهند.

بازار؛ گروه صنعت: هر چند ۱۴۰۰ به نام دانش بنیان ها مزین شده اما به نظر می رسد چندان سیاست های دولتمردان نسبت به سال هایی گذشته تغییری نیافته است و اعضای شرکت های دانش بنیان باید همان دور باطلی را در گذشته در سازمان ها و ادارات مختلف برای شنیده شدن صدایشان می زنند را ادامه دهند.

از این رو بعضی از آن ها در بروکراسی های اداری متوقف می شوند و مسیر مهاجرت را در پیش می گیرند و محصولات شان را در جایی دیگر و خارج از مرزهای ایران عرضه می کنند. برخی هم که می مانند و همچنان بر اهمیت تولیدات شان اصرار می ورزند به دیده دانشجویانی که یک طرح دانشگاهی ساده و کم اهمیت را اجرایی کرده اند دیده می شوند.

این اتفاق حتی برای مجموعه هایی که محصولات شان برگزیده سال هم شده است رخ می دهد و در نهایت نمی توانند تولیدات شان را به صنعت ارائه دهند؛ صنایعی که اغلب دولتی هستند بیشترین کم توجهی را به این حوزه نشان می دهند. در این راستا محمد حسین زاده مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در حوزه تولید آجرهای محفظه احتراق توربین های گازی و نانو در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* از چه سالی فعالیت شرکت شما شروع شد و چه محصولی را توانستید در قالب دانش بنیان برای کشور ارائه دهید؟
از سال ۱۳۹۲ در زمینه تولید آجرهای محفظه احتراق توربین های گازی شروع به فعالیت کردیم و از سال ۱۳۹۴ به عنوان یک شرکت دانش بنیان و نانو مقیاسی از سوی نهاد ریاست جمهوری معرفی شدیم. در همان سال به عنوان صنعت گر برتر در زمینه تولید سرامیک های احتراق توانستیم لوح تقدیر دریافت کنیم.

یکی از محصولات مهم شرکت، تولید آجرهای محفظه احتراق توربین های گازی است که این آجرها دارای پخ ها، زوایا، ابعاد و تلورانس بسیار دقیق و از حساسیت بالایی برخوردار هستند. اهمیت این قطعه به قدری بالا است که اگر فقط یک تکه کوچک از سرامیک آن جدا شود می تواند بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت مالی و حتی جانی به همراه داشته باشد

* در خصوص تولیدات تان بیشتر توضیح دهید و بفرمایید مزیت محصولات تان چیست که در ردیف شرکت های دانش بنیان معرفی شدید؟
همانطور که اشاره کردم یکی از محصولات مهم شرکت، تولید آجرهای محفظه احتراق توربین های گازی است که این آجرها دارای پخ ها، زوایا، ابعاد و تلورانس بسیار دقیق و از حساسیت بالایی برخوردار هستند.

اهمیت این قطعه به قدری بالا است که اگر فقط یک تکه کوچک از سرامیک آن جدا شود می تواند به پره های توربین اصابت کند و بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت مالی و حتی جانی به همراه داشته باشد؛ از همین رو تولید چنین قطعاتی نیازمند دانش فنی بسیار بالایی است و در ردیف محصولات استراتژیک نیروگاه ها شناخته می شود.

* تاکنون برای محصولی که تولید کرده اید توانسته اید تاییدیه چه مجموعه هایی را دریافت کنید و چقدر تولید دانش بنیان شرکت تان مورد توجه قرار گرفته است؟
برای محصولی که به آن اشاره کردم تاکنون توانسته ایم تاییدیه های لازم را از شرکت هایی همچون توانیر و پژوهشگاه مواد و انرژی داخلی و حتی از آزمایشگاه های بین المللی دریافت کنیم. با توجه به تاییدیه هایی که دریافت کرده ایم با نیروگاه های بزرگ کشور مثل نیروگاه دماوند، انرژی فجر خلیج فارس، نیروگاه برق ایسین، نیروگاه برق یزد قرارداد بستیم و محصولات مان را به آن ها ارائه و از آن ها هم نامه های متعددی در خصوص رضایتمندی های شان دریافت کردیم.

با این حال جای تاسف دارد که هنوز نتوانسته ایم با شرکت هایی که بیشترین مصرف محصول را دارند دست به همکاری بزنیم و آن ها همچنان بر واردات نمونه مشابه محصول که بعضا کم کیفیت تر هم هست اصرار می ورزند. بنابراین این موضوع را از وزارت صمت پیگیر شدیم و آن ها هم گفتند اول ثابت کنید محصولی که تولید داخل کرده اید همچنان وارد می شود اما به این دلیل که کالای نامبرده به عنوان سایر اجزای توربین به کشور می آید و کد تعرفه اختصاصی ندارد نتوانستیم موضوع را ثابت کنیم.

* دیگر موضوع را از طریق وزارت صمت پیگیر نشدید؟
چرا؛ اما چون کد تعرفه مشخصی برای محصول نذاشته اند قابلیت ردیابی آن به سادگی نیست و نمی توان به وزارت صمت مستندات ارائه کرد. همچنین از طرف دیگر وزارت صمت نیز نسبت به موضوع چندان تمایلی نشان نمی دهد که یک کد تعرفه اختصاصی برای این محصول در نظر بگیرد. بنابراین در عمل جلوی واردات این محصول گرفته نشده است.

شرکت های بزرگی همچون مپنا حدود ۵ سال است که محصول ما را به لحاظ کیفی بررسی می کنند و به علت عدم توجه به تولیدات داخلی همچنان بیش از ۴۰ هزار قطعه از آن با حدود ۱۰۰ میلیارد تومان ارز بری را از طریق واردات تامین می کنند

* به غیر از شرکت شما، محصول مذکور در مجموعه های دیگری هم تولید می شود؟
بله، همین الان این قطعه در کشور به روش سنتی یا پرسی تولید و عرضه می شود. با این حال وجه تمایز مجموعه دانش بنیان ما در تولید این قطعه این است که با روش منحصر به فرد و فناوری نانو و به روش فوق سرمایش تولید می کنیم. بر این اساس توانسته ایم تمام تاییدیه ها را دریافت کنیم اما با این حال شرکت های بزرگی همچون مپنا در حدود ۵ سال است که محصول ما را به لحاظ کیفی بررسی می کنند اما پاسخی نمی دهند تا تکلیف روشن شود.

به هیچ عنوان مشخص نمی کنند که آیا با ما کار می کنند یا نه و هنوز بلاتکلیفیم. این درحالی است که در طول سال بیش از ۴۰ هزار قطعه از این محصول به کشور وارد و مصرف می شود. با این حال شرکت های تولید کننده داخلی نتوانستند به طور جدی در این صنعت وارد شوند و تنها مقدار خیلی ناچیزی به عنوان نمونه از مجموعه هایی همچون ما خرید انجام می شود.

* واردات سالانه محصولی که تولید کرده اید چقدر ارزبری دارد؟
بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان ارزبری قطعه ای است که تولید کرده ایم و همچنان شرکت های بزرگ واردات را به تامین از داخل ترجیح می دهند و می گذارند حجم بالایی از ارز فقط به خاطر همین قطعه خارج شود. این درحالی است که ادامه واردات چنین مجموعه هایی باعث شده نه تنها سرمایه ای که در این حوزه گذاشته ایم به هدر برود بلکه به مرز ورشکستگی هم نزدیک شده ایم. محصولی که تمام تاییدیه های مصرف کنندگان را دریافت کرده و بارها برگزیده سال شده است.

کد خبر: ۱۶۱٬۲۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha