۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۱
توسعه فعالیت‌های بازارچه‌های مرزی ضروری است
سخنگوی گمرک ایران:

توسعه فعالیت‌های بازارچه‌های مرزی ضروری است

سخنگوی گمرک با بیان اینکه فعالیت همه بازارچه‌های مرزی رسمی است، گفت: هم‌اکنون بیشتر بازارچه‌های فعال به مرزهای رسمی متصل هستند.

به گزارش بازار به نقل از گمرک ایران، روح الله لطیفی درباره ارزیابی خود از بازارچه‌های فعال مرزی گفت: در حال حاضر بیشتر بازارچه‌های فعال به مرزهای رسمی متصل هستند و آماری که در حوزه تجارت مرزنشینی وجود دارد نشان می‌دهد که فقط دو دهم درصد کل تجارت کشور با بازارچه‌ها است که این شایسته مرزنشینان و سیاست‌های از قبل طراحی شده نیست.

لطیفی گفت: تقریبا همه بازارچه‌های مرزی که فعال هستند در کنار مرز رسمی هستند و تقریبا همه بازارچه‌های غیر فعال یا نیمه فعال با مرز رسمی فاصله دارند یا مرز رسمی به اندازه‌ای فعالیت ندارد که نیاز به فعال شدن بازارچه مرزی باشد؛ بنابراین باید یک طرح نو برای این موضوع داشته باشیم.

وی افزود: اگر هر مرز نشین توان تبادل کالا در مرز با مرز نشینان کشور مقابل را در یک نقطه محصور با یک سری دستورالعمل‌ها داشته باشد قطعا بسیاری از بازارچه‌های مرزی ما امکان رونق خواهند داشت حتی خود مرزنشینان می‌توانند در توسعه بازارچه مرزی کمک کنند.

لطیفی درباره چالش بازار چه‌های مرزی در آذربایجان غربی گفت: در استان آذربایجان غربی در دو بازارچه مرزی پیرانشهر و سردشت هم صادرات و هم واردات وجود دارد و حتی از سهمیه سایر بازارچه‌ها که نتوانستند از سهمیه خود استفاده کنند، بهره‌مند شدد. البته، تعیین سهمیه در چارچوب ستاد ساماندهی مبادلات مرزی صورت می‌گیرد و از حیطه اختیارات گمرک خارج است.

وی تصریح کرد: گمرک در بازارچه‌های مرزی و نیز مرز رسمی مستقر است و این شرایط حتی در کانکس و شرایط سخت آب و هوایی نیز بوده است.

سخنگوی گمرک ادامه داد: کشور ما در مسیر مکانیزاسیون گمرک قرار دارد و بخشی از گمرکات ما در مسیر توسعه هستند و بخشی نیز هنوز مستقر نشده است که در چارچوب برنامه‌های دولت سیزدهم و گمرک قرار دارد.

لطیفی تصریح کرد فعال سازی و فراهم شدن زیرساخت‌ها در بازارچه‌های مرزی طبق قانون بر عهده وزارت کشور است و ما امیدواریم در استانداری‌ها و وزارت کشور نگاه ویژه‌ای به بازارچه‌های مرزی وجود داشته باشد.

کد خبر: ۱۶۱٬۰۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha