۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
حرف‌وحدیث‌های هوشمند سازی نان| نانوایی‌های غیرمجاز الک می‌شوند
بازار گزارش می‌دهد؛

حرف‌وحدیث‌های هوشمند سازی نان| نانوایی‌های غیرمجاز الک می‌شوند

مشهد- نان و مدل فروش آن تاکنون حرف‌وحدیث‌های بسیاری داشته است که از قاچاق آرد تا کم‌فروشی و یا گران‌فروشی و ده ها مشکل دیگر حالا قرار است با نصب دستگاه‌های هوشمند پایان یابد.

بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت نان؛ مدل عرضه، نرخ خدمات، قاچاق آرد و فروش نان به دامداری‌ها طی سال‌های گذشته تاکنون مسئولان را بر آن داشته است تا راه‌های بسیاری را برای پیشگیری از مشکلات این‌چنین تجربه کنند و حالا نصب دستگاه‌های هوشمند کارت شاید آخرین حربه مسئولان برای رهایی از این مشکلات باشد.

دولت تصمیم دارد تا در مورد نان سنتی، یارانه از گندم را حذف و به آرد نانوایی‌ها اختصاص دهد تا عرضه‌های خارج از شبکه در قالب قاچاق آرد یا مصارف نان در دامداری‌ها نیز اصلاح شود.

در همین راستا دولتمردان ادعا می‌کنند در صورت اجرای این طرح حدود ۳۰ درصد مصرف گندم کشور تحت عنوان نان مصرفی مردم کاهش می‌یابد و این کاهش در مصرف، سالانه حدود یک و نیم میلیارد یورو صرفه‌جویی در پی دارد.

حرف‌وحدیث‌های هوشمند سازی نان | نانوایی‌های غیرمجاز الک می‌شوند

در همین راستا قرار است تا در گام نخست کارت‌خوان‌های هوشمند در نانوایی ها فعال شود تا با ثبت تراکنش‌ها فروش و ارزیابی عملکرد نانوایی‌ها از طریق داده‌های صحیح به روز شود به همین منظور در گام نخست مقدار فروش نان و اختصاص آن به اقشار مختلف جامعه را در فرآیند متعارفی که مردم آن را با عنوان «خرید با کارت» می‌شناسند، اندازه گیری خواهد شد.

دولت قرار است تا در مرحله دوم قیمت گندم و آرد برای نانوایانی که تحت پوشش زیرساخت فروش مکانیزه نان قرارگرفته‌اند، افزایش دهد لذا نانوایان پرداختی انجام نمی‌دهند و مهلتی ۳۰ تا ۴۵ روزه به آن‌ها داده می‌شود، اما آن‌ها متعهد به پرداخت قیمت تمام شده آرد خواهند شد.

دولتمردان بر این باورند با اجرای این طرح، برخی از محدودیت‌ها برای نانوایانی که فعالیت رسمی و واقعی آن‌ها تولید و پخت نان است، برداشته و مفاهیمی مانند سهمیه آرد به آرامی کمرنگ می‌شود به این معنا که یک نانوایی در صورت صلاح خود حتی می‌تواند به صورت شبانه روزی فعالیت داشته باشد. نانوایانی که می‌خواهند آرد خرید کنند، به دلیل مهلت زمانی که داده می‌شود، مشکل سرمایه در گردش نخواهند داشت و در این بازه زمانی گرچه پول آرد خود را تسویه می‌کنند، اما روزانه مبلغ ما به تفاوت را دریافت خواهند کرد.

اجرای طرح در مشهد مقدس
درحالی‌که دولتمردان برای اجرای این طرح مصمم هستند اما هنوز در مشهد مقدس بسیاری از نانوایی‌ها در برابر نصب و یا استفاده دستگاه های هوشمند مقاومت می کنند و دریافت وجه هنوز به شیوه های گذشته مرسوم است.

اجرای طرح هوشمند سازی خبازی های سطح شهر حال برای اتباع بیگانه نیز دردسرساز شده است و این در حالی است که فرماندار مشهد مقدس ادعا می‌کند تقریباً ۸۵ درصد نانوایی‌های این شهر به کارت‌خوان مجهز هستند.

درحالی‌که دولتمردان برای اجرای طرح هوشمند سازی نان مصمم هستند اما هنوز در مشهد مقدس بسیاری از نانوایی‌ها در برابر نصب و یا استفاده دستگاه های هوشمند مقاومت می کنند و دریافت وجه هنوز به شیوه های گذشته مرسوم است

محسن داوری با بیان اینکه طرح نصب کارت‌خوان در نانوایی های سطح شهر از ۱۵ تیرماه به صورت رسمی به مرحله اجرا گذاشته شده است به خبرنگار بازار گفت: این تعداد نانوایی نیز به دلایل مختلف از جمله مشکلات مالیاتی، نظارت‌های بهداشتی به دلیل جابه‌جایی و یا دریافت برخی مجوز های رسمی موفق به نصب دستگاه های هوشمند نشدند.

فرماندار مشهد افزود: در این راستا هیچ کمبودی وجود ندارد و آمادگی لازم برای نصب کارت خوان در تمامی نانوایی ها وجود دارد.

محسن داوری در ادامه با اشاره به اینکه دستگاه کارتخوان ۱۵ درصد باقیمانده هم آماده است عنوان کرد: در حال حاضر مشکل جدی در اجرای طرح وجود ندارد هر چند اجرای این طرح برای برخی از افراد متخلف مشکل ایجاد کرده است و برخی از نانوایی‌ها حاضر نبودند این دستگاه را بپذیرند که بلافاصله سهمیه آرد آن‌ها قطع شد ضمن اینکه پروانه برخی‌ از نانوایی‌ها نیز باید لغو شود تا نانوایی دیگری جایگزین آنان شود.

فرماندار مشهد در خصوص نحوه خرید نان توسط اتباع نیز اظهار کرد: تمامی اتباع باید در طرح آمایش شرکت کنند و عدم شرکت آنان در این طرح به این معناست که نمی‌خواهند از خدمات استفاده کنند.

وی اظهار کرد: بنای دولت و نظام بر این است که اتباع تعیین تکلیف شوند و قطعاً کسانی تعیین تکلیف می‌شوند که در طرح آمایش شرکت کرده باشند و آنانی که سرشماری نشوند قطعاً برایشان تعیین تکلیفی وجود نخواهد داشت.

مصرف نان واقعی خواهد شد
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی نیز در خصوص اینکه این طرح چه برکاتی برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت به بازار گفت: اجرای این طرح در تمامی اضلاع خدمت رسانی موجب شفافیت خدمات و هم چنین محاسبه مصرف واقعی خواهد شد.

حرف‌وحدیث‌های هوشمند سازی نان | نانوایی‌های غیرمجاز الک می‌شوند

وحیدرضا فریدونی با اشاره به این موضوع که از مجموع ۴هزار و ۳۵۱ نانوایی مشمول فروش هوشمند نان و نصب کارتخوان مخصوص تعداد ۳هزار و ۴۵۰ نانوایی معادل ۷۵ درصد نانوایی‌های استان به کارتخوان هوشمند مجهز شده‌اند افزود: از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ نانوایی شهری و روستایی شهرستان مشهد، کارتخوان‌های مزبور در ۸۵ درصد واحدها نصب و فعال شده است و آمادگی کامل برای نصب کارتخوان در ۱۵ درصد بقیه نیز وجود دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که در خلال اجرا ی این طرح هم چنین تمامی نانوایی های متخلف و غیر مجاز نیز شناسایی خواهد شد ادامه داد: از آن جایی که آرد یک کالای یارانه‌ای است به واحدهایی اعطا خواهد شد که دارای شناسنامه صنفی باشد.

وی افزود: مشکل بسیاری از واحدهای مشکل‌دار از جنس شناسنامه صنفی است که این واحدها براساس قانون نظام صنفی یک مهلت محدود دارند و باید به اتحادیه و دستگاه‌های مربوط مراجعه و مشکل شناسنامه صنفی و پروانه کسب معتبر خود را حل کنند، در غیر این صورت هیچ آرد یارانه‌ای به این واحدها داده نخواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی افزود: ضرورت اجرای این طرح ایجاب می‌کرد تا یارانه به شکل هدفمند به دست جامعه مصرف کننده برسد و یکی از اصلی‌ترین اثرات آن این بود که قابلیت نظارت به شکل آنلاین بر روی سیستم را ایجاد می‌کند تا خدمت‌گذاری به مردم به شکل وسیع‌تری شکل بگیرد.

وی یادآور شد: مردم نان موردنیازشان را از طریق دستگاه‌های نصب شده خریداری کنند. کارتخوان‌های هوشمند شرایط خاصی دارد و می‌توانند در اجرای این ‌طرح کمک کند تا ارائه خدمات به مردم تسهیل شود.

فریدونی بیان کرد: در این فاز برای مردم محدودیتی ایجاد نشده است لذا باید فرهنگ‌سازی شود تا مردم در حد امکان برای خرید نان از این دستگاه‌ها استفاده کنند و در همین راستا از مردم تقاضا داریم که با حضور در نانوایی شخصا از دستگاه استفاده کرده و سفارش خود را ثبت کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در خصوص نحوه خرید اتباع در این طرح نیز توضیح داد: هر کدام از اتباع در طرح آمایش شرکت نکنند باید نان را به قیمت آزاد خریداری کنند، البته در حال حاضر همه چیز در شرایط عادی قرار دارد و هیچ تغییر قیمتی در نان حتی برای اتباع و خرید به صورت نقدی نسبت به قبل رخ نداده است.

کد خبر: ۱۶۱٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 11
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بلوچستان IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      3 4
      نانوایها پخت نان را کمتر ،ارد را بخاطر سود بیشتر آزاد می فروشند.این کار باعث شلوغی نانوایها و صفهای طولانی شده است.
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      0 1
      برامامردم که فرقی نکرد ازاون روز نانوایی دارها آرد جابه‌جا میکردن پولش میرفت توجیبش الان رسید دست خود دولت که صادر کنه وپولش بره توجیب خودش این وسط مردم چه نفعی میبرن
      • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
        0 0
        ایول حرف حق دمت گرم
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      2 0
      یه فکری هم بحال نرخ نان کنید
    • کردستان IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      2 0
      سلام به نظرمن اگر دولت بخواهد بهترین راهکار روانجام خواهد داد بهترین راه کاربه نظرمن که یک کارگر نانوایی هستم آزاد سازی سهمیه آرد است ویارانه نان رامستقیم به جیب مردم واریز کنید تا هم وضعیت وکیفیت نان بهتر شود ورقابت برسرکیفیت نان باشد
    • ابولفضل IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      1 0
      یک سوم مردم دنبال نان محلی هستند اگردولت مقداریارانه آرد را مستقیم به جیب مردم واریز کن مردم شهرستان وروستایان عزیز خودشان نان پخت می‌کنند نان طبیعی وکامل وبا کیفیت عالی مصرف می کنند
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      0 0
      من نانواهستم ودراین طرح میبینیم که برخی ازهمکاران توسط دوستان واشنایان .کارت بدون نان میکشن که مبلغ قابل توجهی هست.و...چرابایداین طرح به ضررخیلیهاباشدمنی که دوست زیادی ندارم چرابایدضررکنم...
    • وحیدنجاتی IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      0 0
      اخه با قیمت سنگک 1600 چیکار میشه کرد
    • ابراهیم محمدی IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      0 0
      با این اوصاف بنده که با مالک ملک و صاحب جواز مشکل حقوقی دارم و پرونده ما برج 9رسیدگی خواهد شد و دستگاه کارتخوان را به ایشان داده و ایشان از نصب دستگاه خودداری کرده اند تکلیف بنده چیست. من حتی به اتحادیه ام مراجعه کردم ولی ایشان جواب قانع کننده ای نداده و هیچ کمکی نکردند
    • ناشناس. IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      1 0
      یا.نظر.خواهی.نکن.یا.حقیقت.را.بنویس..پاک نکن
    • حامد IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 0
      یکی نان بود که شکم ما فقرا رو پر میکرد اونم از دست دادیم. نان کم پخت میشه نانواییها اکثرا تعطیل و ارد ندارن. هر خانه یه کارگر بیکار باید باشه که دو ساعت تو صف وایسه اونم اگه دیر بره نکن بهش نمیرسه‌.اگه هم دزدی در نان و ارد باشه ان هم توی اصناف و اتحادیه و بالاتریهاست نه مردم که اینهمه فشار بهشون میارید. چرا باید تاوان نادونیها و دزدیهاتونو ملت بِدن.