۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹
آماده سازی موافقت نامه های تجاری میان ایران و ازبکستان

آماده سازی موافقت نامه های تجاری میان ایران و ازبکستان

در جریان سفر رئیس سازمان توسعه تجارت به ازبکستان، مقدمات آماده سازی موافقت نامه های اصل دولت کامله الوداد و تعرفه ترجیحی برای امضای روئسای جمهور ازبکستان و جمهوری اسلامی ایران فراهم شد.

به گزارش بازار، در نخستین روز سفر علیرضا پیمان پاک به ازبکستان، دیدار با با بدرالدین عابداف، معاون وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان صورت گرفت. در این نشست درباره راهکارهای توسعه تجارت، سرمایه گذاری های مشترک و رفع مشکلات پیش روی تجار ایرانی و ازبک در مسیر توسعه تجارت میان دو کشور بحث و گفتگو شد.

بررسی ساز و کار تهاتر و انواع مختلف آن نیز از مواردی بود که طرفین در مورد آن به صحبت پرداختند و مقرر شد تا نشست های کارشناسی در این خصوص برگزار شود. همکاری صندوق ضمانت و صندوق های متناظر ان در ازبکستان و ایجاد کارگروه مشترک نیز از دیگر مواردی بود که طرفین در مورد ان به توافق رسیدند.

همچنین مقرر شد تا همزمان با اجلاس سران شانگهای در ازبکستان، یک هیأت تجاری بزرگ نیز به این کشور سفر کند و نشست های (شرکت با شرکت) یا (B۲B) با تجار و همتایان خود داشته باشد.

توسعه همکاری های مشترک در چابهار و فعالسازی کریدور شمال - جنوب برای استفاده ترانزیتی ازبکستان یکی از مواردی بود که هم در این جلسه و هم در دیدار با چریف، معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان در مورد آن بحث و گفتگو شد و بر این اساس مقرر شد تا زمان اجلاس سران شانگهای، دو مسیر ترانزیتی ازبکستان-افغانستان-چابهار و ازبکستان-ترکمنستان-چابهار فعال و مورد بررسی قرار گیرند تا مسیر نهایی مشخص و توسعه داده شود.

موضوع ایجاد شرکت حمل و نقل مشترک نیز از جمله مواردی بود که در دیدار با چریف، معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان مطرح شد. در این دیدار طرفین در خصوص ورود واگن ها و سیر این واگن ها در ازبکستان، حل مشکلات حمل و نقلی و لجستیکی گفتگو کردند و مقرر شد تا با ایجاد کمیته مشترک حمل و نقل و ترانزیت بین دو کشور که در چهاردهمین کمیسیون مشترک توافق شده است، این مشکلات بررسی و حل شوند.

همچنین همزمان با سفر پیمان پاک به ازبکستان، اولین کامیون ترانزیتی ایران بعد از سالها از مسیر ترکمنستان وارد ازبکستان شد که این مهم با با پیگیری های رئیس جمهور دولت سیزدهم محقق شد.
دیدار با تجار ایرانی مقیم ازبکستان و بررسی مشکلات این تجار در راه توسعه تجارت با ازبکستان از دیگر برنامه های پیمان پاک بود که در آن تجار به بیان مشکلاتی از قبیل اختلاف ارز نیمایی با ارز آزاد، هزینه های ورود خودروهای ایرانی به ازبکستان، صدور و مهلت ویزای تجار و زیر ساخت های گمرکی پرداختند.

در این دیدار تجار خواستار تسهیل صدور روادید مدت دار تجار و حذف آن شدند. همچنین موضوع فعالسازی بانک های ایرانی در ازبکستان، صدور ضمانت نامه های لازم برای خدمات فنی و مهندسی، ضرورت فعال سازی اتاق مشترک ایران و ازبکستان، توجه ویژه به لجستیک و ایجاد بارانداز و هاب منطقه ای در ازبکستان و توسعه زیرساخت ها در گمرک سرخس و توسعه انبارهای این گمرک از دیگر مواردی بود که در دیدار با تجار ایرانی مقیم ازبکستان مطرح شد.

کد خبر: ۱۶۰٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha