۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۶
پیش بینی رکود در اقتصادهای بزرگ جهان

پیش بینی رکود در اقتصادهای بزرگ جهان

شرکت نومورا پیش بینی کرده که که اقتصادهای بزرگ جهان در ۱۲ ماه آینده وارد رکود خواهند شد.

به گزارش بازار، به گفته اقتصاددان ارشد شرکت کارگزاری نومورا هلدینگ، بسیاری از اقتصادهای پیشروی جهان در ۱۲ ماه آینده با اقدام بانک‌های مرکزی برای سخت‌تر کردن سیاست‌های پولی برای مقابله با تورم رو به رشد، دچار رکود خواهند شد. در حال حاضر، بسیاری از بانک‌های مرکزی اساساً با یک دستور واحد برای کاهش تورم تغییر سیاست داده‌اند. اعتبار سیاست پولی دارایی بسیار گرانبهایی است که نمی توان آن را از دست داد.

این افزایش نرخ ادامه خواهد داشت. چندین ماه است که به خطرات رکود اشاره کرده ایم و اکنون بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته واقعاً در رکود فرو می‌روند. این شرکت کارگزاری در یادداشتی تحقیقاتی اعلام کرد، علاوه بر ایالات متحده، شرکت نومورا پیش بینی می کند که سال آینده در منطقه یورو، بریتانیا، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و کانادا نیز رکود اقتصادی ایجاد شود. گفته می شود: بانک های مرکزی در سراسر جهان سیاست پولی بسیار سستی را در مدت طولانی حفظ کردند با این امید که تورم گذرا باشد. اکنون دولت‌ها باید عقب‌نشینی کنند و سعی کنند کنترل تورم را دوباره به دست بگیرند.

مساله دیگری که من به آن اشاره می‌کنم وقتی اقتصادهای زیادی در حال ضعیف شدن هستند، نمی‌توانید برای رشد اقتصاد به صادرات تکیه کنید. این دلیل دیگری است که فکر می کنیم این ریسک رکود بسیار واقعی است و احتمالاً اتفاق خواهد افتاد.

رکود اقتصادی ایالات متحده: سطحی اما طولانی
در ایالات متحده، شرکت نومورا، رکود سطحی اما طولانی در مدت پنج فصل از سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ پیش بینی کرده است. ایالات متحده وارد رکود خواهد شد و رشد تولید ناخالص داخلی در یک دوره سه ماهه منفی است که از سه ماهه چهارم امسال شروع می شود. این یک رکود سطحی اما طولانی خواهد بود. ما آن را برای پنج دوره متوالی خواهیم داشت. فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا از جمله موسساتی هستند که به دنبال دستکاری نرخ تورم با افزایش نرخ بهره هستند.

فدرال رزرو در ماه ژوئن نرخ بهره پایه خود را تا ۷۵ واحد پایه افزایش داد و به محدوده ۱.۵ تا ۱.۷۵ درصد در ماه ژوئن رساند و جروم پاول، رئیس هیئت مدیره، اشاره کرد که ممکن است در ماه جولای هم ۵۰ یا ۷۵ واحد پایه افزایش یابد. این متخصص خاطرنشان کرد: پایین آمدن تورم فعلی سخت خواهد بود. این اقتصاددان با تشریح پیش‌بینی‌های نومورا گفت: فدرال رزرو نرخ بهره را ۷۵ واحد پایه در ماه جولای و سپس ۵۰ واحد در جلسه بعدی افزایش خواهیم داد. سپس با یک سری افزایش ۲۵ واحد پایه تا زمانی که وجوه فدرال رزرو تا فوریه سال آینده به ۳.۷۵ درصد برسد.

خطرات پیش روی اقتصادهای متوسط
در یک یادداشت تحقیقاتی، شرکت نومورا روی چندین اقتصاد متوسط شامل استرالیا، کانادا و کره جنوبی تاکید کرد که افزایش قیمت مسکن ناشی از بدهی را تجربه کرده‌اند. در این گزارش آمده که اگر افزایش نرخ بهره موجب رکود مسکن و کاهش اهرم‌ها شود، این اقتصادها در معرض رکودهای بیشتر از پیش‌بینی‌ها قرار می گیرند. یکی از موارد عجیب، کشور چین است که اقتصاد با وجود سیاست‌های سازگارانه در حال بهبودی از رکود است، هر چند تا زمانی که پکن به استراتژی خود برای مقابله کامل با کووید پایبند باشد.

وی هشدار داد: در حال حاضر اگر بانک‌های مرکزی سیاست پولی خود را برای کاهش تورم تشدید نکنند، دردسر اقتصاد ناشی از حرکت به سمت تورم بالا و گیرکردن بسیار بیشتر است. او افزود که این امر منجر به مارپیچ قیمت دستمزدها خواهد شد که در درازمدت برای اقتصاد دردناک تر خواهد بود. گفتن این موضوع سخت است... کنار آمدن با این درد و کاهش تورم برای اقتصاد و جامعه جهانی بهتر از تورم خارج از کنترل است، همانطور که در دهه ۱۹۷۰ آموختیم.

کد خبر: ۱۶۰٬۲۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha