۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
ضعف صنعت مرغداری نمایان شد/ تامین به موقع نهاده‌ها لازمه تحقق «جهش تولید»
گزارش بازار همدان به بهانه کشتار جوجه‌های یک روزه؛

ضعف صنعت مرغداری نمایان شد/ تامین به موقع نهاده‌ها لازمه تحقق «جهش تولید»

همدان – معدوم‌سازی هزاران جوجه یک‌روزه آن‌هم درسالی که «شعار جهش» تولید مطرح است با راهبردهای ملی همخوانی ندارد و بیش از پیش ضعف‌های صنعت مرغداری را نمایان کرده حال آن‌که با تامین به موقع نهاده‌ها تحقق «جهش تولید» ممکن خواهد شد.

خبرگزاری بازار؛ اواخر فروردین ماه امسال انتشار فیلم معدوم سازی جوجه های یک روزه در یکی از شهرهای شمالی کشور با توجیه کمبود نهاده‌های طیور باعث التهاب احساسات جامعه شد و بازتاب های متعددی را دربرداشت.

کارشناسان شیوع بیماری کرونا و کاهش تقاضا برای مصرف گوشت مرغ از یک سو و تعطیلی مراکز گردشگرپذیر و هتل ها و رستوران ها که از عمده ترین مصرف کنندگان گوشت مرغ محسوب می شدند را از سوی دیگر در این زمینه موثر عنوان کرده و معتقد هستند این عوامل بحران را به سمتی کشاند که مرگ جوجه های یک روزه رقم بخورد.

حساسیت ایجاد شده در کشور و به تبع آن استان همدان و جریحه دار شدن افکار عمومی خبرنگار بازار را بر آن داشت تا وضعیت جوجه ریزی و تامین نهاده های مورد نیاز در استان همدان را در گفتگو با مسئولان و دست اندرکاران این بخش جویا شود.

شرایط نامناسب آب و هوای همدان برای جوجه‌کشی

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه خوشبختانه در استان همدان معدوم سازی جوجه یک روزه رخ نداد، گفت: جوجه کشی در استان همدان محدود است و فقط یک فرم جوجه کشی در این استان و آن هم به صورت قراردادی انجام می‌شود و از این جهت شاهد معدوم سازی جوجه یک روزه در همدان نبودیم.

راه اندازی فرایند جوجه کشی در استان همدان نیز ممکن است اما با توجه به تحریم‌های صورت گرفته فعلاً قدرت خرید تجهیزات برای این بخش وجود ندارد

علیرضا قراگوزلو با بیان اینکه استان همدان از نظر آب و هوایی شرایطی دارد که برای جوجه کشی مناسب نیست، گفت: جوجه کشی‌ها بیشتر در استان‌های شمالی کشور انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: هر چند با توجه به تجهیزات نوینی که ایجاد شده راه اندازی فرایند جوجه کشی در استان همدان نیز ممکن است اما با توجه به تحریم‌های صورت گرفته فعلاً قدرت خرید تجهیزات برای این بخش وجود ندارد.

زیان ۳۷ درصدی مرغداران

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه مرغداران استان همدان تخم مرغ‌ها را برای تبدیل شدن به جوجه در اختیار دستگاه‌هایی که در شمال فعالیت دارند قرار می‌دهند، گفت: واحدهای تولید مرغ مادر بیش از ظرفیت استان همدان پتانسیل تولید دارند.

قراگوزلو با بیان اینکه طبق برآوردها عواملی همچون جوجه ریزی بالا و مصرف پایین گوشت مرغ در بین مردم در ماه‌های گذشته و از دست دادن بازار عمده خرید گوشت مرغ از سوی رستوران داران به دلیل شیوع کرونا منجر به ضرر و زیان ۳۷ درصدی مرغداران شد، معدوم سازی جوجه‌های یک روزه را یک حرکت غیر اخلاقی برشمرد.

وی با بیان اینکه مسائلی پشت پرده این موضوع در جریان بود، در خصوص اقدام دولت برای جبران ضرر مرغداران تصریح کرد: دولت در حال حاضر در حال خرید تضمینی مرغ از مرغداران برای تأمین نهاده‌های طیور در آینده است تا با انجماد مرغ‌های خریداری شده از تولیدکنندگان حمایت و پشتیبانی لازم را انجام دهد.

انجام ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه واحد جوجه کشی استان به صورت قراردادی کار می‌کند و بر همین اساس امکان وقوع مشکلی که فروردین ماه امسال برای معدوم سازی جوجه‌های یک روزه رخ داد در استان همدان وجود ندارد، گفت: فرد قرارداد می‌بندد و طبق همان قرارداد جوجه‌ها را تحویل می‌گیرد و اگر شرایط نامناسب باشد جوجه ریزی انجام نمی شود چراکه به مسئله ضرر و زیان آن آگاه خواهد بود.

قراگوزلو با بیان اینکه طبق قراردادی که صورت می‌گیرد روند کار مطمئن است به طوری که مشخص می‌شود آیا دو ماه دیگر جوجه‌ریزی صورت خواهد گرفت یا خیر گفت: کار بر همین اساس پیش می‌رود و در موعد مقرر جوجه‌ها تحویل مرغدار می‌شود.

فروردین ماه امسال ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در همدان صورت گرفت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو دهم درصد افزایش داشت

وی با بیان اینکه فروردین ماه امسال دو میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان همدان صورت گرفت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو دهم درصد افزایش داشت، گفت: اگر در شرایط فعلی تنها تولید را حفظ می‌کردیم نیز موفقیت حاصل شده بود اما با اقدامات انجام شده جوجه ریزی اندکی بیشتر صورت گرفت و ظرفیت افزایش پیدا کرد.

ظرفیت جوجه‌ریزی اضافه شد

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه پیش بینی می‌شد طبق ضررهایی که مرغداری ها در اواخر سال گذشته و فروردین ماه امسال متحمل شدند شاهد کاهش جوجه ریزی باشیم، اظهار داشت: با این وجود نه تنها جوجه ریزی استان کم نشد بلکه اندکی نیز به ظرفیت جوجه ریزی اضافه شد و در جوجه‌ریزی بیشتر موفق بودیم.

قراگوزلو وضعیت تولید مرغ در استان همدان را نیز مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه مرغ تولیدی همدان به سایر استان‌ها صادر و از سایر استان‌ها نیز به همدان وارد می‌شود اما در این زمینه همدان بیشتر از آنکه واردکننده باشد صادرکننده است، گفت: تولیدات به استان‌های تهران اصفهان و کردستان ارسال می‌شود.

وی وضعیت حال حاضر مرغداری‌های استان همدان را مناسب ارزیابی کرد و با بیان اینکه البته برخی مباحث در سطح کلان کشوری مطرح است، گفت: هم اکنون وزارت کشاورزی با گرفتن اطلاعات تولیدکنندگان مرغ در هر استان و جمع بندی نهایی درصدد تصمیم گیری در رفع مشکلات احتمالی است کمااینکه اگر نهادهای به موقع تأمین شود جهش تولید در این بخش را شاهد خواهیم بود.

فعالیت ۵۲۴ واحد پرورش مرغ گوشتی

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه به هر استان مطابق جوجه ریزی انجام شده سهمیه نهاده داده می‌شود و این کار مقطع به مقطع و با آزادسازی محموله‌ها از گمرک صورت می‌گیرد، گفت: نهادها یارانه‌ای و با ارز ۴۲۰۰ تومانی ارائه می‌شود.

قراگوزلو به وضعیت فعالیت واحدهای پرورش مرغ در استان همدان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ۵۲۴ واحد پرورش مرغ گوشتی در استان همدان مجوز فعالیت دارد که از این تعداد ۴۴۰ واحد فعال است.

وی ظرفیت تولید مرغ گوشتی در استان همدان را ۹ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۴۹۰ قطعه عنوان کرد و با بیان اینکه در حال حاضر هشت میلیون و ۵۶۶ هزار و ۵۳۰ قطعه مرغ گوشتی در استان همدان تولید می‌شود، گفت: ۸۴ واحد در این بخش غیر فعال هستند که به صورت مقطعی فعالیت خود را از سر خواهند گرفت.

فعالیت ۳۲ واحد مرغ تخم گذار

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی همدان واحدهای مرغ تخم گذار را ۳۲ واحد اعلام و با بیان اینکه از این تعداد ۱۲ واحد غیر فعال است، گفت: ظرفیت تولید مرغ تخم گذار یک میلیون و ۷۶۷ هزار و ۹۶۰ قطعه است.

قراگوزلو به وضعیت تولید مرغ‌های مادر نیز اشاره کرد و گفت: ۱۹ واحد در این زمینه در استان همدان مجوز فعالیت داشته و ۵۰۵ هزار و ۲۸۰ قطعه تولید دارند.

وی تصریح کرد: تعطیلی در این بخش مانند تعطیلی کارخانه‌ها نیست بلکه طبق ابلاغ و بخشنامه تعطیل می‌شود تا پس از مدتی مجدد به چرخه تولید بازگردند.

توزیع ۷۸ هزار تن انواع نهاده‌های دامی در استان همدان

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان در خصوص توزیع نهاده‌ها در گفتگو با خبرنگار بازار به توزیع ۷۸ هزار تن انواع نهاده‌های دامی طی ۱۲ ماهه سال گذشته در این استان اشاره کرد و گفت: تعاونی‌های تخصصی دامداران و مرغداران نسبت به تأمین و توزیع نهاده‌های دامی مورد نیاز بهره برداران بخش کشاورزی اقدام می‌کنند.

برای توزیع نهاده‌های دامی بین دامداران و مرغداران توسط اتحادیه و شرکت‌های تعاونی برنامه ریزی صورت گرفته و با بهره گیری از سامانه‌های الکترونیکی این امر در حال انجام است

مجید مسلمی راد انواع نهاده‌های دامی توزیع شده را شامل ذرت، جو، کنجاله سویا و سبوس برشمرد و گفت: فرآیند توزیع نهاده‌های دامی بر اساس به‌کارگیری توان و امکانات اتحادیه‌های تخصصی از جمله تشکل‌های دامداران و مرغداران استان برای جذب سهمیه‌های تخصیصی است.

وی گفت: برای توزیع نهاده‌های دامی بین دامداران و مرغداران توسط اتحادیه و شرکت‌های تعاونی برنامه ریزی صورت گرفته و با بهره گیری از سامانه‌های الکترونیکی این امر در حال انجام است.

دست دلالان و واسطه‌ها را کوتاه می کنیم

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان حمایت از تولید کنندگان و تأمین امنیت غذایی و تنظیم بازار را از اهداف توزیع نهاده‌های دامی برشمرد و عنوان کرد: توزیع این مقدار نهاده‌های دامی در راستای حمایت از دامداران، تنظیم بازار و تثبیت قیمت نهاده‌های دامی و به منظور کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌ها صورت گرفته است.

مسلمی راد با بیان اینکه برنامه ریزی به نحوی است تا شبکه تعاون روستایی با توجه به گستردگی وسیع در سطح استان نهاده‌های دامی را به موقع در اختیار کشاورزان و دامداران قرار دهد، اضافه کرد: فرآیند توزیع نهاده‌های دامی بر اساس به‌کارگیری توان و امکانات اتحادیه‌های تخصصی از جمله تشکل‌های دامداران و مرغداران استان است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تشکل‌های شبکه تعاون روستایی همدان به منظور خدمات رسانی به اعضا نسبت به تهیه و توزیع انواع نهاده‌های دامی بین دامداران و بهره برداران بخش کشاورزی اقدام می‌کنند.

بخش کشاورزی فرصتی برای تحقق شعار سال

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه توجه به ظرفیت‌های بخش کشاورزی فرصتی برای تحقق شعار سال فراهم کرده است، گفت: می‌توان با برنامه ریزی صحیح جهش تولید را در بخش کشاورزی سرعت بخشید.

امیر خجسته که نایب رئیسی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی را عهده دار است در خصوص معدوم سازی جوجه‌های یک روزه عنوان کرد: معدوم سازی جوجه‌های یک روزه موجب خدشه دار شدن اذهان عمومی شد و بر همین اساس دولت و دستگاه قضائی با افراد خاطی برخورد خواهند کرد.

وی معدوم سازی جوجه‌های یک روزه را اقدامی نامتناسب بود دانست و با بیان اینکه برخورد با مشکل کمبود مرغ در ماه‌های آینده دور از ذهن نیست، گفت: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی پیگیری معدوم سازی جوجه‌های یک روزه را در برنامه قرار داده است تا دیگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

درست است که معدوم سازی جوجه های یک روزه در استان همدان رخ نداده اما به هرحال این اتفاق رقم خورده و منجر به تنش عاطفی در سطح جامعه شده که اگر به تحلیل های کارشناسان توجه شود دیگر شاهد این گونه اتفاقات نخواهیم بود.

راهکار برون رفت از مشکلات صنعت طیور توجه مسئولان به پیشنهادات عملیاتی و واقعی کارشناسان بخش و تشکل‌ها و توجه به برنامه تولید به اندازه نیاز کشور و تامین نهاده های طیور با نرخ مناسب و توزیع مستقیم آن بین تولیدکنندگان است که باید در این زمینه برنامه داشت.

کد خبر: ۱۶٬۰۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha