۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸
استقبال روسیه از پیوستن ایران به «بریکس»

استقبال روسیه از پیوستن ایران به «بریکس»

وزیر صنعت روسیه با استقبال از پیوستن جمهوری اسلامی ایران به «بریکس»، توانمندی بالای ایران در زمینه علم و فناوری را برای کشورهای عضو مفید دانست.

به گزارش بازار، دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت فدراسیون روسیه گفت: از ورود ایران و آرژانتین به بریکس حمایت می‌کنیم و این امر از نظر تبادل فناوری و ایجاد زنجیره‌های همکاری جدید مفید خواهد بود.

وی به توانمندی‌های ایران در زمینه علم و فناوری و نیز دانش روز دنیا در حوزه‌های مختلف، به ویژه در زمینه صنعت اشاره و تاکید کرد:ایران با اقتصادی بزرگ و توانایی فناورانه می‌تواند به شکوفایی بریکس کمک کند.

هفته گذشته و در جریان برگزاری اجلاس سران اتحادیه بریکس، جمهوری اسلامی ایران و آرژانتین خواستار پیوستن به بریکس شدند.

وزیر صنعت روسیه در حاشیه نمایشگاه فناوری ایینوپروم که در یکاترینبورگ در حال برگزاری است گفت: روسیه از ورود ایران به این اتحادیه حمایت می‌کند، چرا که این یک همکاری صنعتی متقابل است.

وی افزود: در هر یک از کشورهای تعیین شده، صنعت توسعه یافته است و از نظر تبادل فناوری و ایجاد زنجیره‌های ارزش افزوده تعاونی جدید به سود منافع اقتصادی و صنعتی دو کشور خواهد بود.

مانتوروف تاکید کرد: در نمایشگاه بین‌المللی یکاترینبورگ روسیه نیز نمایندگان ایران با ارائه دستاوردهای نوین فناورانه حضور دارند و این فرصتی مناسب برای جایگزین کردن ایران به جای شرکت‌های غربی، در زمینه قطعات، مواد اولیه و دانش پیشرفته صنعتی است.

پیشتر سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه نیز در پایان اجلاس بریکس اعلام کرده بود، مسکو از چشم انداز گسترش بریکس استقبال می‌کند، اما نباید انتظار تصمیم گیری‌های سریع داشت.

«بریکس» نام گروهی متشکل از قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است.

در ابتدا این گروه «بریک» نام داشت، اما پس از پیوستن آفریقای جنوبی، به بریکس تغییر نام یافت.

هرچند اعضاء گروه بریکس همگی به غیر از روسیه در ردهٔ کشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال ظهور هستند، اما به واسطه اقتصادهایی با رشد پرشتاب و فراگیر و نفوذ تأثیرگذار بر امور جهانی و منطقه‌ای از دیگر کشورها متمایز می‌شوند.

بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و ۲۸درصد قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد.

کد خبر: ۱۶۰٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha