۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۴
قیمت مس در بازار جهانی نزولی شد
بازار گزارش می دهد؛

قیمت مس در بازار جهانی نزولی شد

طبق گزارشهای موجود در فصل دوم سال ۲۰۲۲ قیمت هر تن مس در بازار جهانی ۲۰ درصد نسبت به فصل اول کاهش پیدا کرد و انتظار می رود این روند کاهشی در ماه های آتی ادامه داشته باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: به دنبال افزایش روند کاهشی شاخص های مالی و نگرانی در مورد احتمال ورود اقتصاد دنیا با رکودی عمیق، برخی از بازارهای کالایی هم افت ارزش را تجربه کردند.

طبق گزارش منتشر شده توسط بلومبرگ در هفته گذشته ارزش مس در بازار جهانی به پایین ترین سطح طی ۱۷ ماه اخیر رسید. استفان وایل تحلیل گر بازار مس با اشاره به این مطلب که قیمت مس در فصل اول سال ۲۰۲۲ هم با سرعت کاهش پیدا کرده بود و افت این فصل بر دامنه کاهشی قیمت افزوده است به بلومبرگ گفت: «افت شدید شاخص های مالی و اقتصادی و بالا گرفتن نگرانی در مورد کاهش نرخ رشد اقتصادی در دنیا باعث شد تا قیمت مس در بازار جهانی به سرعت کاهش پیدا کند. در روز اخر ماه ژوین هر تن مس در بورس فلزات لندن با قیمت ۷۹۵۵ دلار مبادله شد که افت ۴ درصدی نسبت به روز قبل از آن داشت. انتظار می رود متوسط قیمت هر تن مس در فصل سوم سال ۲۰۲۲ به مرز ۷ هزار دلار نزدیک شود و این روند کاهشی قیمت تا انتهای امسال ادامه داشته باشد. در فصل سوم امسال قیمت مس در بازار جهانی ۲۰ درصد نسبت به فصل اول سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرده بود.»

نکته مهم این است که در جریان همه گیری کرونا و محدودیتهای وضع شده در معادن مس، قیمت هر تن مس در بازار به بیش از ۱۱ هزار دلار رسید.

بلومبرگ با اشاره به وضعیت قیمت در بازار مس نوشت: «به نظر می رسد سرمایه گذاران قانع شدند که اقتصاد توان رشد را ندارد و از این پس ما باشد افت نرخ رشد اقتصادی و تورم در اقتصاد را تجربه کنیم. بازار مس نشان می دهد که سیاستهای پولی و مالی، افزایش نرخ بهره بانکی و بحران های ایجاد شده بین روسیه و اوکراین همه باعث افزایش تنش اقتصاد می شود و امیدی به اصلاح این وضعیت نیست. بنابراین قیمت مس در بازار سیر نزولی به خود گرفته است و این روند ادامه خواهد داشت.»

درگیری های روسیه و اوکراین و تحریم های وضع شده علیه روسیه هم شرایط اقتصادی را سخت تر کرده است. هم اکنون دسترسی اروپایی ها به منابع انرژی به شدت کاهش پیدا کرده است و حتی تامین فلزات اولیه ای که پیشتر از روسیه خریداری می کردند به سختی امکان پذیر است. در این شرایط فشار بیشتری به اقتصاد اروپا وارد می شود و توان فعالیتهای صنعتی در این قاره کاهش پیدا می کند.

ادوارد ماری، تحلیلگر مرکز مطالعات بازارهای فلزی در امریکا به بلومبرگ گفت: «کاهش نرخ رشد اقتصادی خبر بدی برای بازار مس است. این فلز در ساخت خانه ها، در نیروگاه ها، در ساخت خودرو و حتی در ساخت وسایل الکترونیکی خانه مورد استفاده قرار می گیرد و وقتی مردم به دلیل تورم، رکود اقتصادی و از بین رفتن فرصتهای شغلی توان خرید نداشته باشند، وضعیت در بازار به کلی تغییر خواهد کرد. افت ارزش در بازار مس به دلیل همین شرایط ایجاد شده است.»

مطالعات نشان می دهد بازار مس در دو سال آینده با مازاد عرضه ۱۰ درصدی روبرو خواهد بود به این معنا که عرضه مس در بازار ۱۰ درصد بیش از تقاضا خواهد بود و دلیل آن هم افت ارزش تولید ناخالص داخلی اروپا و امریکا و رکود در این کشورها است که بستر را برای کاهش فعالیتهای ساختمانی فراهم می کند. این مساله می تواند فشار بیشتری در جهت کاهش قیمت این فلز در بازار ایجاد کند و این بازار را به وضعیتی که قبل از همه گیری کرونا داشت، نزدیک کند.

کد خبر: ۱۵۹٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha