۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
نسخه های جدید برای توسعه کشاورزی گلخانه ای در فارس| سرمایه گذاران تسهیلات ارزان قیمت می گیرند
گزارش بازار؛

نسخه های جدید برای توسعه کشاورزی گلخانه ای در فارس| سرمایه گذاران تسهیلات ارزان قیمت می گیرند

شیراز- فارس در حالی قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور به شمار می رود که در کشت گلخانه ای از بسیاری از استان های کوچک محروم تر است و اخیرا نسخه های جدیدی برای توسعه سطح زیرکشت پیچیده شده است.

بازار؛ گروه استان ها: در حالی که استان فارس قطب تولید برخی از محصولات کشاورزی در کشور به شمار می رود اما در برخی بخش ها از جمله استفاده از شیوه های نوین کشاورزی از جمله کشت گلخانه، آبیاری قطره ای و... از محرومیت های زیادی رنج می برد به گونه ای که بر اساس ادعاهای برخی کارشناسان این استان از بسیاری از استان های کوچک نیز بسیار عقب مانده تر است.

قطب شدن فارس، در تولید برخی از محصولات کشاورزی بهای بسیار سنگینی برای این استان داشته به گونه ای که سطح سفره آبهای زیرزمینی در فارس کاهش یافته و حتی برداشت آب در بسیاری از دشتها ممنوع شده است.

بر اساس اعلام کارشناسان در حال حاضر بسیاری از شهرها و روستاهای این استان با تنش آبی روبه رو هستند و در برخی از نقاط استان آب با تانکر بین مردم توزیع می شود.

در حالی که وضعیت استان فارس در حوزه آب بحرانی است اما سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در استان تغییر زیادی نداشته و حتی همچنان شاهد کشت برخی محصولات پرآب در استان هستیم و با این وجود راه‌های جایگزین کشاورزی سنتی و متداول هیچ‌گاه مورد توجه جدی متولیان و سیاست‌گذاران استان فارس قرار نگرفته و کشت گلخانه‌ای ظرف این سال‌ها چندان جدی پیگیری نشده است.

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار با انتقاد از عدم توجه به کشت گلخانه ای در استان فارس گفت: این استان دارای اقلیم متنوعی است از این رو محصولات کشاورزی گوناگونی در فارس تولید می شود.

توجه به مدیریت بخش کشاورزی در استان فارس ضروری است
محمدجواد عسکری با تاکید بر لزوم توجه به مدیریت بخش کشاورزی در استان فارس بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های اقلیمی و مشکلاتی که در زمینه منابع آبی وجود دارد ضرورت دارد که در حوزه مدیریت بخش کشاورزی برنامه ریزی دقیقی انجام شود تا وضعیت استان در بخش های مختلف به ویژه تامین آب در آینده بیشتر از این با مشکل روبه رو نشود.

آمارهای جهادکشاورزی در خصوص سطح زیرکشت گلخانه ای درست نیست و در حال حاضر سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در فارس کمتر از ۴۰۰ هکتار است

وی با انتقاد از عدم توجه به کشت گلخانه ای در استان فارس بیان کرد: جهادکشاورزی در خصوص سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در استان آمارهای گوناگونی ارائه می دهد که به اعتقاد بنده این آمارها درست نیست و در حال حاضر سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در استان کمتر از ۴۰۰ هکتار است.

نسخه های جدید برای توسعه کشاورزی گلخانه ای در فارس| سرمایه گذاران تسهیلات ارزان قیمت می گیرند

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس آمار و اطلاعات موجود سطح زیر کشت گلخانه ای در استان فارس از بسیاری از استان ها از جمله یزد که از نظر اقیلمی شرایط مناسبی ندارد، بسیار پایین تر است و این وضعیت جای گلایه دارد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به کشت گلخانه ای در استان فارس اظهار کرد: از سالها قبل قرار بود که با برنامه ریزی دقیق و هدفمند استان به سمت کشت محصولات گلخانه ای برود اما اینگونه نشد که نشاندهنده عدم توجه مسئولان ذی ربط به حوزه کشت گلخانه ای است.

ماموریت های ویژه به فرمانداران برای حمایت از سرمایه گذاران گلخانه ای
عسکری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جلسه اخیر استاندار فارس با فرمانداران که با حضور نمایندگان استان در خصوص استفاده از شیوه های نوین کشاورزی برگزار شد، گفت: در این جلسه که فرمانداران استان حضور داشتند، مقرر شد تدابیری اتخاذ شود تا هر چه سریعتر موانع پیش روی سرمایه گذاران در حوزه کشت گلخانه ای برداشته شود و در این راستا به فرمانداران شهرستانها ماموریت داده شد تا با برنامه ریزی دقیق نسبت به تحقق این امر اقدام کنند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در این جلسه چند ماموریت برای فرمانداران و مسئولان متولی تعریف شد، ادامه داد: یکی از این ماموریت ها جذب سرمایه گذار، دیگری حذف بروکراسی اداری و تسهیل سازی احداث گلخانه بود که بر این اساس مقرر شد ظرف یک ماه آینده جلسه ای در استانداری فارس برگزار و متولیان امر و فرمانداری ها در خصوص اقدامات انجام شده در این حوزه گزارشات خود را اعلام کنند.

بازارهای هدف برای صادرات محصولات گلخانه ای شناسایی شود
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید بازارهای هدف برای صادرات محصولات گلخانه ای نیز شناسایی شود، بیان کرد: متاسفانه با وجود اینکه استان فارس قطب تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در سطح کشور به شمار می رود اما آنگونه که باید در فراهم کردن زیرساختها موفق نبوده به گونه ای که از داشتن حداقل امکانات از جمله پایانه صادراتی نیز محروم است.

عسکری اظهار کرد: در این راستا نیز مسئولان استان و نمایندگان به جد پیگیر احداث پایانه صادراتی در سطح استان هستند چراکه فارس حتی یک پایانه صادراتی مناسب ندارد در حالی که بسیاری از استان های کشور در این حوزه از ما جلوتر هستند.

با توجه به شرایط اقلیمی فارس توسعه کشت گلخانه ای به عنوان یک اولویت در دستور کار سازمان جهادکشاورزی استان است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در گفتگو با بازار به برخی از برنامه های این سازمان برای افزایش سطح زیرکشت گلخانه ای در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان فارس توسعه کشت گلخانه ای به عنوان یک اولویت در دستور کار سازمان جهادکشاورزی استان است.

مجتبی دهقان پور با اشاره به اینکه یکی از سیاست های این سازمان برای گسترش کشت گلخانه ای ایجاد شهرک های کشاورزی در نقاط مختلف استان است، بیان کرد: در این راستا مقرر شد که مناطق مختلف استان که ظرفیت های زیادی در حوزه کشاورزی دارند شهرک های کشاورزی ایجاد و در اختیار سرمایه گذار گذاشته شود.

نسخه های جدید برای توسعه کشاورزی گلخانه ای در فارس| سرمایه گذاران تسهیلات ارزان قیمت می گیرند

وی یکی دیگر از اقدامات جهادکشاورزی برای حمایت از سرمایه گذاران کشت گلخانه ای را تخصیص تسهیلات ارزان قیمت عنوان کرد و ادامه داد: به طور حتم حمایت از سرمایه گذاران این بخش در دستور کار جهادکشاورزی استان فارس است و در این راستا از ظرفیت های بخش خصوصی نیز استفاده خواهد شد.

موانع پیشروی سرمایه گذاران کشت گلخانه ای در کمیته موانع تولید استانداری پیگیری می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه موانع پیشروی سرمایه گذاران کشت گلخانه ای در کمیته موانع تولید استانداری پیگیری می شود، گفت: این امر نشاندهنده عزم جدی مسئولان استان برای گسترش و توسعه کشت محصولات گلخانه ای است.

دهقان پور در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم شناسایی بازارهای هدف نیز تاکید کرد و گفت: در این راستا نیز ضروری است اقدامات لازم برای شناسایی صادرات محصولات کشاورزی استان به بازارهای هدف انجام شود تا سرمایه گذار تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری در این حوزه داشته باشد.

با توجه به وضعیت بحرانی آب در استان فارس و لزوم توجه به مدیریت مصرف آب در این استان ضرورت دارد دستگاه های ذی ربط با اتخاذ تدابیر ویژه شرایطی را فراهم کنند که سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در حوزه کشت گلخانه ای در استان فارس دارند ورود کنند و در این راستا با تعریف بسته های تشویقی بتوان قطب تولید محصولات کشاورزی را از این بحران نجات داد.

کد خبر: ۱۵۹٬۶۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کریمی IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      0 0
      متاسفانه در ایران کارشناسی درست تو این زمینه نیست وفقط جلسه و عکس و حرف زده میشه...من در صفاشهر فارس زندگی میکنم کشاورزی هم دارم ولی هنوز هیچ حرکتی در این زمینه از جهاد کشاورزی ندیدم.