۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
«کرونا» و کسادی بازار/ پیش‌بینی سالی سخت برای اصناف و مشاغل خرد
گزارش میدانی از بازار کاشان؛

«کرونا» و کسادی بازار/ پیش‌بینی سالی سخت برای اصناف و مشاغل خرد

اصفهان – بیش از دو ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور گذشته است، کرونا علاوه بر تغییر در سبک زندگی همچون طوفانی زندگی بسیاری از اصناف و بازاریان و همچنین مشاغل خرد را دستخوش تغییرات جدی کرده است.

هادی نجف زاده؛ خبرگزاری بازار - از آخرین ماه سال گذشته تا اولین ماه سال جاری بخش عظیمی از مشاغل به حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل درآمده و همزمان با بازگشایی نیز با نگاهی تردیدآمیز به ادامه مشغله خود می نگرند.

گمانه زنی ها درباره ادامه شیوع کرونا در نیمه دوم امسال نیز بر این تردیدها دامن زده است به نحوی که بسیاری از کسبه کوچه، خیابان و همچنین بازار را به این یقین سوق داده است که سال ۹۹ ممکن است یکی از سخت ترین سالها برای کسب و کارشان باشد.

حدود ۴۵ سال دارد؛ ابتدای بازار بزرگ کاشان مغازه فروش پوشاک و البسه دارد. خود را احمد معرفی کرده و می گوید که بیش از ۲۰ سال است که در این صنف مشغول فعالیت است.

احمد در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از نیمه اسفندماه تا فروردین به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی بازار مغازه او نیز به حالت تعطیل درآمده بود، اظهار داشت: کرونا زندگی من را به هم ریخت.

برگشت چکها توسط بانک عامل

این فروشنده کاشانی در ادامه ابراز داشت: به دلیل پیش بینی فروش در ماه اسفند و شب عید خریدهای زیادی کرده و چکهایی با مبالغ بالا صادر کرده بودم که با شیوع کرونا و عدم کاسبی در شب عید و فرارسیدن موعد چکها مجبور شدم برای پاس شدن آنها اتومبیل زیر پای خود را بفروشم.

چون خرید ما از بازار تهران است تمام چکها به حساب گذاشته می شود و اگر موجودی به حد کافی نبود بانک چکها را برگشت می زد

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار که آیا چکها واقعا برگشت می خورد، گفت: بله؛ چون خرید ما از بازار تهران است تمام چکها به حساب گذاشته می شود و اگر موجودی به حد کافی نبود بانک چکها را برگشت می زد.

احمد در ادامه افزود: در این مدتی هم که مغازه را باز کرده ایم فروش آنچنانی نداشته ایم و حتی به اندازه نصف کرایه نیز نبوده است.

بخشش اجاره مغازه توسط صاحب ملک

وی با اشاره به بخشش اجاره مغازه توسط صاحب ملک خود تصریح کرد: صاحب ملک وقتی اوضاع کساد کاسبی ما را دید اجاره دو ماه اسفند و فروردین را بخشید که این خود کمک زیادی به ادامه معیشت و خرج منزل ما داشت.

این کاسب کار کاشانی تاکید کرد: شنیده ها حاکی از شیوع این ویروس در پاییز امسال نیز هست که امیدوارم این مسئله اتفاق نیفتد چون مشکلات بسیاری را برای اصناف ایجاد می کند.

در چند قدمی مغازه احمد، دستفروشی با پهن کردن بساط خود در حال فروش شال و روسری به همشهریان کاشانی بود. روی جدول کنار پیاده رو نشسته بود و از اجناس خود برای یکی از مشتریانش می گفت. بعد از چند لحظه که مشتری او دست خالی رفت به سراغش رفتم.

 خود را معرفی کرده و موضوع گزارش را برایش توضیح دادم. به قول خودش زندگی اش وابسته به فروش همین شال ها و روسری هاست. خود را قاسم و بازنشسته معرفی کرد.

قاسم در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برای گذران زندگی و مقابله با خرج و مخارج سنگین زندگی مجبور به دستفروشی شده است، اظهار داشت: قبل از کرونا اوضاع کاسبی خوبی داشت ولی وقتی کرونا زیاد شد کاسبی او هم به کل به هم ریخت.

وی با اشاره به اینکه در دو ماه اخیر اجازه دستفروشی را نداشت، گفت: حقوق بازنشستگی هم کفاف زندگی و خرج و مخارج و قسط ها را نمی داد.

قاسم با بیان اینکه رونق هنوز به بازار برنگشته است، افزود: با آمدن ماه مبارک رمضان پیش بینی می کنم که مجددا یک ماه کسادی بازار را تجربه کنیم.

کسبه بازار کاشان مشغول به کار هستند؛ به قول یکی از کسبه که فردی حدود ۳۰ ساله است، بیش از کاسبی مشغول وقت گذرانی هستیم. این جوان که خود را نوید معرفی می کند در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه کاسبی ها بسیار کساد است، اظهار داشت: در صنف ما که کیف و کفش فروشی است این کسادی دوچندان خود را نشان داده است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی خرید کیف و کفش جز اولویت های کمتر خانواده ای است، ابراز داشت: البته ما چون مغازه از خودمان است، اجاره نمی دهیم ولی برخی از همکاران ما به دلیل شرایط بد مالی بعد از شیوع کرونا و بدهی هایی که داشتند اجناس خود را حراج گذاشتند و از این شغل رفتند.

دولت تسهیلاتی به مشال آسیب دیده از کرونا اختصاص دهد

نوید حمایت دولت از مشاغلی که بر اثر کرونا آسیب دیده اند را خواستار شد و تصریح کرد: شنیده ام دولت به شرکتهایی که کارگران خود را تعدیل نکرده اند وام می دهد که لازم است برای صنوف و مشاغلی هم که دچار آسیب شده اند تسهیلاتی در نظر بگیرد.

شنیده ام دولت به شرکتهایی که کارگران خود را تعدیل نکرده اند وام می دهد که لازم است برای صنوف و مشاغلی هم که دچار آسیب شده اند تسهیلاتی در نظر بگیرد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آینده خوبی برای کاسبی در امسال پیش بینی نمی کند، افزود: اسفند و فروردین که به دلیل شیوع کرونا کاسبی ها تعطیل شده بود، اردیبهشت هم که ماه مبارک رمضان است و همانند سالهای قبل پیش بینی بازار خوبی نداریم، اینطور که مسئولان هم می گویند پاییز فصل شیوع مجدد کرونا و آنفولانزاست، خوب با این حجم از اتفاقات پیش بینی کاسبی ها در امسال خوشایند نیست.

فقط کافی است پای درد دل صاحبان اصناف و مشاغل بنشینید. بسیاری از دغدغه های آنان قابل درک است و به نظر می رسد باید حمایت هایی انجام شود. فقط در شهری مثل کاشان اصناف زیادی هستند که با شیوع کرونا دچار آسیب های جدی شده اند. آ

آسیب های اقتصادی صاحبان این مشاغل از یک طرف، قرار گرفتن در تنگناهای اقتصادی و حتی بیکاری جمعی از کارگران آنها از طرف دیگر ضرورت حمایت از مشاغل و اصناف آسیب دیده را دوچندان می کند.

تغییرات مداوم قیمتها، بلاتکلیفی فروشندگان و خریداران 

یکی دیگر از دغدغه های مهم صاحبان مشاغل و اصناف تغییرات مدام قیمتهاست. این تغییرات که اکثرا به سمت افزایش سوق داده می شود باعث بلاتکلیفی فروشندگان و خریداران  نیز شده است.

در یکی از خیابانهای اصلی کاشان با خانواده ای گفتگو می کنم که از یک فروشگاه لوازم تاسیساتی به بیرون می آیند.

با یکی از اعضای این خانواده صحبت می کنم؛ خود را فرامرز و کارمند یکی از ادارات دولتی معرفی می کند.

فرامرز در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قیمت برخی از تجهیزات تاسیساتی مثل پکیج و شوفاژ به طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: علت را نمی دانم ولی اگر روال به همین منوال باشد باز هم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه قبل از عید برای خرید تاسیسات خود اقدام کردم ولی به دلیل شیوع کرونا و لزوم قرنطینه خانگی فرصت خرید برایمان پیش نیامد، ابراز داشت: با توجه به نیازی که به خرید تاسیسات داشتیم با قرض و وام وسائل مورد نیاز خود را خریدیم ولی ادامه این شرایط باعث نوعی عدم امنیت روانی در بین مردم و جامعه می شود.

فرامز همچنین با بیان اینکه مصالح ساختمانی نیز از قاعده افزایش قیمتها مستثنی نبوده است، تصریح کرد: دولت و دستگاه های نظارتی باید در این بخش ورود پیدا کنند.

وی با اشاره به اوضاع کساد بازار و کاسبی ها در سطح شهر افزود: برخی از اصناف به دلیل شیوع کرونا عملا تعطیل و برخی دیگر نیز به صورت نیمه تعطیل هستند.

این کارمند کاشانی با بیان اینکه افزایش قیمتها در این اوضاع کسادی بازار همچون قوز بالا قوز است، گفت: شرایط موجود سالی مشکل و سخت را برای اصناف و مشاغل پیش بینی می کند که لازم است دولت و دستگاه های ذی ربط اقدامات لازم را انجام دهند.

مصوبات وزارت سمت برای حمایت از اصناف ابلاغ رسمی نشده است

اما در همین ارتباط به سراغ  رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کاشان رفتیم تا مشکلان کسبه بازار کاشان را با وی در میان بگذاریم. مجید برازنده در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به شیوع کرونا و آسیب برخی از اصناف و مشاغل از این اپیدمی اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از این صنوف مواردی را اعلام کرده است ولی متاسفانه هنوز این موارد به ما ابلاغ رسمی نشده است.

وی با بیان اینکه این حمایت ها از طریق ارائه تسهیلات به صورت متمرکز است، ابراز داشت: تلاش می کنیم بعد از ابلاغ این حمایت ها از طرف وزارتخانه با همکاری اتاق اصناف و اتاق بازرگانی موارد شناسایی شده را در چتر حمایتی خود قرار دهیم.

برازنده با اشاره به اینکه در حال حاضر مشغول شناسایی اصناف و مشاغل آسیب دیده از کرونا هستیم، تصریح کرد: لازم است سایر دستگاه های مرتبط نیز بسته های حمایتی خود را از اصناف که بخش وسیعی از زندگی مردم جامعه به آن وابسته است را عملیاتی کنند.

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی و سیستم مالیاتی هم باید برای حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا ورود پیدا کنند، اظهار کرد: این دستگاه ها دریافت کننده وجه برای ارائه خدمات به اصناف هستند و در شرایط کنونی می توانند با ارائه بسته های حمایتی این مشاغل و اصناف را یاری کنند.

سیستم بانکی کشور از مشاغل و اصناف آسیب دیده از کرونا  حمایت کند

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشان یکی دیگر از دستگاه های اجرایی برای حمایت از اصناف و مشاغل آسیب دیده از کرونا را سیستم بانکی کشور دانست و افزود: سیستم بانکی کشور هم باید با استمهال بدهی بانکی صاحبان مشاغل و اصناف آسیب دیده از کرونا گامی موثر در راستای حمایت از آنان بردارند.

شرایط موجود سالی مشکل و سخت را برای اصناف و مشاغل پیش بینی می کند که لازم است دولت و دستگاه های ذی ربط اقدامات لازم را انجام دهند

کرونا ناگهان آمد و کم کم می رود. شاید بسیاری از آحاد مردم و مسئولان در هنگام شیوع ناگهانی کرونا غافلگیر شدند ولی همزمان با فروکش کردن تب شیوع این بیماری در روزهای اخیر لازم است برای نیمه دوم سال تصمیمات و تمهیدات جدی پیش بینی شود.

 به گفته برخی از مسئولان پائیز امسال احتمالا شاهد شیوع همزمان آنفولانزا و کرونا به صورت همزمان باشیم که پیش بینی می شود مشاغل و اصناف از این شیوع دوباره دچار آسیب های جدی شوند؛ در این راستا به نظر می رسد چاره اندیشی قبل از بروز این مشکل نیازمند تصمیمات جدی دولتی است و نباید با سرسری گرفتن موضوع بار دیگر به داستان نوشداروی پس از مرگ سهراب گرفتار شویم.

کد خبر: ۱۵٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha