۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
لحاظ راهکارهای رفع مشکلات بخش کشاورزی در طرح امنیت غذایی
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد

لحاظ راهکارهای رفع مشکلات بخش کشاورزی در طرح امنیت غذایی

عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: راهکارها جهت رفع مشکلات بخش کشاورزی در طرح امنیت غذایی دیده شده است.

به گزارش بازار، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در جریان نظارت میدانی اعضای کمیسیون متبوع خود از استان گیلان در نشست با مدیران و مسئولان اجرایی این استان، گفت: امنیت غذایی یکی از مسائل جدی دنیای امروز به واسطه خشکسالی‌ها و مناقشه‌های منطقه‌ای بوده و کشاورزی یکی از بخش‌های دارای ظرفیت بسیتر بالای کشور است.

نماینده مردم دارای و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، عنوان کرد: کشورما در این حوزه حدود ۴ میلیون بهره‌بردار دارد که می‌توانند به اقتصاد کشور کمک کنند، اما چالش‌های جدی هم در این بخش وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار بگیرد.

عسکری، ادامه داد: در نشست‌های متعددی با حضور نخبگان و صاحب نظران حوزه کشاورزی مشکلات و کمبودهای این بخش احصاء و در قالب طرح امنیت غذایی به صحن مجلس ارائه شد، این طرح پس از بررسی نهایی شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، گفت: راهکارها جهت رفع مشکلات بخش کشاورزی در طرح امنیت غذایی دیده شده و توانستیم شورای نگهبان را نیز اقناع کنیم؛ این طرح به توسعه همه‌جانبه کشاورزی کمک می‌کند و در نهایت می‌توانیم از ظرفیت ۵۰۰ میلیون نفر جمعیتی که در کشورهای همسایه و منطقه به محصولات کشاورزی ایرانی علاقه‌مند هستند بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به تشکیل شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی افزود: قیمت‌گذاری در راستای تامین منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده از جمله اهداف این شورا است و در این شورا وزیر کشاورزی، اقتصاد و تعدادی از نمایندگان کشاورزان حضور دارند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، مجلس افزود: گیلان یکی از استان‌های مهم کشور در حوزه تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی است و در حوزه تولید محصولات استراتژیک نیز سهم به‌سزایی دارد از سوی دیگر سالانه به ۳.۲ میلیون تن برنج در کشور نیاز داریم که حدود ۲ میلیون تن آن در داخل تولید و مابقی وارد می‌شود.

عسکری با اشاره به ضرورت چاره‌اندیشی جهت افزایش سطح زیر کشت و اصلاح و بازسازی اراضی مشکل‌دار در استان خاطرنشان کرد: استان گیلان در حوزه صادرات کیوی نیز دارای ظرفیت‌های خوبی است و آمادگی برای سرمایه‌گذاری روی این محصول وجود دارد.

وی به حوزه کشت توتون اشاره و بیان کرد: توسعه کشت توتون نیاز به برنامه‌ریزی مدون و دقیق دارد و طبق برآوردی که انجام دادیم می‌توانیم توتون موردنیاز کشور را تامین کنیم از طرفی باندهای مافیایی خارج از کشور از جمله آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها روی توتون کشور سایه انداختند.

عسکری با اشاره به ظرفیت‌های گیلان در حوزه صادرات محصولات کشاورزی تصریح کرد: با توجه به شرایط غذایی در دنیا، کشورهایی که به بانک‌های بین‌المللی بدهی دارند در آینده آسیب خواهند دید و خوشبختانه جمهوری اسلامی کمترین بدهی را به بانک‌های بین‌المللی و منطقه‌ای دارد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس با بیان اینکه اعتبار خوبی امسال برای حوزه بیمه محصولات کشاورزی اختصاص یافت گفت: دستگاه‌های متولی بیمه و صندوق بیمه محصولات کشاورزی با توجه به تنش‌های گرمایی و سرمایی نسبت به پرداخت به‌موقع خسارت اقدام کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی با توجه به اهمیت این حوزه، افزود: ۲۵۰ هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی در کشور داریم که درصدی از آن مربوط به گیلان است و باید از این ظرفیت استفاده شود تا ضمن اشتغالزایی، ارزآوری برای کشور داشته باشیم.

کد خبر: ۱۵۹٬۵۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha