تردید در سقوط و صعود بورس، زیر سایه عوامل داخلی و خارجی
«اتاق ایران» گزارش می‌دهد

تردید در سقوط و صعود بورس، زیر سایه عوامل داخلی و خارجی

بورس تهران از بازارهای رقیب عقب مانده و به‌شدت از ضعف تقاضای مؤثر رنج می‌برد. به نظر می‌رسد مسئولان اقتصادی دولت بازار را فراموش کرده و سهامداران در میان انبوهی از عوامل داخلی و خارجی بلاتکلیف اند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، بیش از دو ماه است که شاخص بورس تهران از رقم ۱,۵ میلیون عبور کرده؛ اما هرگز نتوانسته از مقاومت محدوده ۱.۶ میلیون واحد عبور کند. ابهام در رونق و رکود اقتصاد جهانی، بلاتکلیفی مذاکرات، تثبیت مصنوعی نرخ ارز در سامانه نیما، نامشخص بودن واگذاری خودروسازی‌ها و از همه مهم‌تر، بی‌تفاوتی مسئولان اقتصادی دولت به سرنوشت بورس ازجمله عوامل داخلی و خارجی است که باعث شده بازار سرمایه حتی از رقیب‌های سنتی مانند مسکن نیز عقب بماند.

به گزارش «اتاق ایران آنلاین»، در معاملات امروز بورس تهران نیز مانند روزهای قبل، ارزش معاملات به‌شدت پایین است و بازار به‌وضوح از ضعف خریدار و نبود تقاضای مؤثر برای خرید سهام رنج می‌برد. در لحظه تنظیم این گزارش، رقم شاخص بورس تهران یک‌میلیون و ۵۰۷ هزار واحد بود که ۶۴۲۶ واحد معادل ۰,۴۲ درصد کمتر از چهارشنبه گذشته است.

یک کارشناس بازار سرمایه، شرایط فعلی بورس تهران را ناشی از اثرگذاری چند متغیر مهم می‌داند و می‌گوید: نخستین عامل، ابهام در رونق و رکود بازار جهانی و سرنوشت قیمت‌های جهانی است و در مقابل، در داخل کشور نیز موضوع نرخ ارز بر معادلات بازار سرمایه اثرگذار بوده؛ چراکه نرخ ارز آزاد رشد کرده، شاخص قیمت مسکن و تورم نیز رو به بالا بوده اما ارز نیمایی مدت زیادی است که در محدوده ۲۵ هزار تومان ثابت مانده و با دلار بازار آزاد فاصله پیدا کرده است.

ولید هلالات با تأکید بر اینکه این آیتم‌ها روی ذهن بازار اثر گذاشته و باعث دور شدن همه از بازار شده است، می‌افزاید: در ابعاد داخلی، بلوک خودرویی‌ها هم آیتم مهمی است که روی ذهن بازار اثر روانی دارد؛ چراکه هنوز اثری از تحقق آن نیست و هر بار وعده جدیدی برای واگذاری خودروسازی‌ها داده می‌شود که صحت‌وسقم آنها محل تردید است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به آغاز دوباره مذاکرات، می‌گوید: مذاکرات در قطر با سرعت بالایی آغاز شده است و امیدوارم به نتیجه برسد. زیرا گر به نتیجه برسد می‌تواند اثرات بلندمدت و کوتاه‌مدتی روی بازار سهام داشته باشد و فاصله بازدهی که بین بازار سهام و بازارهای رقیب پیش‌آمده را کمتر کند.

هلالات ادامه می‌دهد: گزارش‌های ماهیانه نیز از راه رسید و اکثر شرکت‌های تولیدی گزارش ماهانه خود را ارائه کردند که رضایت‌بخش بوده است. زیرا درامد شرکت‌ها در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۱ حدود ۳۰ درصد رشد کرده است. درآمد شرکت‌های صادرات محوری که محصولشان به نفت یا کالاهای مشابه نزدیک است دو برابر شده و درآمد شرکت‌هایی که محصولات غذایی می‌فروشند ۷۰ درصد رشد کرده است.

او می‌افزاید: فضای روانی و ۴ آیتمی که به آن اشاره شد باعث شده است افراد در تصمیم‌گیری تعلل کنند. ضمن اینکه حمایت خاصی هم از بازار حتی به‌صورت لفظی از سمت بدنه حاکمیت در دولت که صورت نمی‌گیرد که مشوقی برای بازار محسوب شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تأکید بر اینکه بازار در فضای رکود به سر می‌برد، می‌گوید: اگر چند اتفاق به نفع بازار رخ دهد مثلاً توافق سیاسی صورت بگیرد و یا بلوک خودرویی‌ها عرضه شود می‌تواند بهانه‌هایی برای برگشت بازار باشد. به‌طورکلی انتظار برای ریزش یا افت بازار وجود ندارد. اگر چیزی تغییر نکند بازار به‌مرورزمان رشد می‌کند.

کد خبر: ۱۵۹٬۴۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha