۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
ریسک بالای دامداری در استان سمنان | فروش دام مولد به دلالان و قاچاقچیان
بازار بررسی کرد؛

ریسک بالای دامداری در استان سمنان | فروش دام مولد به دلالان و قاچاقچیان

سمنان- دولت سیزدهم تاکنون نتوانسته مشکلات دامداران را برطرف کند در نتیجه بسیاری از دامداران استان سمنان یا دام‌هایشان را فروخته و یا به دلالان می‌سپارند تا برایشان قاچاق کنند.

بازار، گروه استان‌ها: مشکلات دامداران یکی دو تا نیست. افزایش قیمت دلار، واردات با معضل نهاده‌های دامی، خشکسالی و فقدان تولید کافی علوفه در درون کشور، تلاطم‌های ارزی و مقوله گوشت، جلوگیری از صادرات دام و از همه مهم‌تر فقدان توان مدیریت شرایط طی دو دهه اخیر توسط دولتی‌ها، سبب شده تا دامداران استان سمنان به ورطه ورشکستگی بیافتند.

بسیاری از دامداران برای اینکه بتوانند علوفه مورد نیاز گله‌ها و دام‌هایشان را فراهم کنند بخشی از دام‌هایشان را می‌فروشند از سوی دیگر بازار دلالی نیز داغ شده و بسیاری دام‌های مولد استان سمنان را به دیگر استان‌ها یا حتی کشورهایی مانند عراق می‌فروشند و سودهای کلانی می‌کنند چرا که اختلاف قیمت ریال و دلار هم برای دلالان سود دارد و هم برای طرف معاملات در کشورهای عربی مانند امارات و عراق و … در نتیجه شرایط برای نگهداری دام فراهم نیست و شاهد افزایش رغبت دامداران برای فروش دام‌ها هستیم.

وام کافی نیست
دولت درباره موضوع دامداران اقداماتی را صورت داده است اما کفایت نکرده و نتوانسته آنطور که باید و شاید مشکلات را برطرف کند یک دامدار در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: گوسفند در حالی کیلوگرمی ۵۰ هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود که خوراک دام و جو، کنسانتره و … کیلوگرمی ۱۶ هزار تومان (به صورت مخلوط انواع خوراک و میانگین) برای دامدار تمام می‌شود.

بسیاری از دامداران برای اینکه بتوانند علوفه مورد نیاز گله‌ها و دام‌هایشان را فراهم کنند بخشی از دام‌هایشان را می‌فروشند

رضا شاه حسینی که در روستای میغان دامداری می‌کند می‌گوید: گله دام ۴۰۰ گوسفندی که پنج سال طول کشیده بود تا بتوانم آن را تک تک فراهم کنم، امروز به ۳۰ گوسفند رسیده‌اند و همین‌ها را هم می‌خواهم بفروشم اما وقتی می‌فهمند که دامدار نیاز به پول دارد به گونه‌ای دام را می‌خرند که ضرر کاملی برای دامدار باشد.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد دامداری به نسبت خوراکی که دام می‌خورد بصرفد گوسفند زنده باید کیلوگرمی ۱۵۰ هزار تومان فقط از دامدار خریداری شود چرا که در سه سال اخیر گوسفند زنده از ۳۶ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده اما خوراک دام از دو هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۱ هزار تومان افزایش داشته است این چه وضعیتی است که ما باید فقط پول خرج کنیم اما هیچی برنداریم؟

ریسک بالای دامداری در استان سمنان | فروش دام مولد به دلالان و قاچاقچیان

عدم افزایش قیمت دام
دیگر دامدار نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه نگهداری دام دیگر صرفه‌ای ندارد، گفت: مشکل اینجا است که همه چیز از جمله علوفه، خوراک دام، آرد جو، کنسانتره، پول کارگر، هزینه بهاربند و سم و دارو و … ۳۰ برابر شده اما گوشت دو برابر هم نشده است.

محسن سید حسینی با بیان اینکه دامداران دانه دانه دام‌هایشان را می‌فروشند تا برای بقیه خوراک تهیه کنند، ابراز کرد: اینگونه نمی‌توان کار کرد چرا که نمی‌شود مدام از داشته‌ها خورد و هزینه کرد. متأسفانه کسی هم به داد دامداران نمی‌رسد و شرایط روز به روز دشوار می‌شود. مشکل ما امروز فقط هم گرانی علوفه‌ها نیست بلکه بعضاً حاضر هستیم یک و نیم برابر پول بدهیم اما خوراک نیست.

وی با بیان اینکه کارخانه‌های خوراک دام نیز از سوی دیگر شیره جان دامداران را کشیدند و جهاد کشاورزی استان سمنان هم با علم به این موضوع هیچ کاری نکرد یکی از همین کارخانه‌ها با اینکه محکوم شده، تخلف محرز داشته اما بازهم فعالیت دارد و خون دامداران را در شیشه می‌کند لذا همه می‌فروشند و خودشان را رها می‌کنند.

تخلفات کارخانه ها
بررسی خبرنگار بازار، اظهار این دامدار را تائید می‌کند موضوع مذکور به یک کارخانه بزرگ خوراک دام باز می‌گردد که تخلفات متعددش سبب شد تا بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان فقط جریمه نقدی شود اما گروهی با انحراف افکار عمومی و به بهانه حمایت از تولید داخلی و با همراهی برخی کارکنان جهاد کشاورزی، دنبال تداوم کار این کارخانه و عادی کردن شرایط هستند.

مشکل اینجا است که همه چیز از جمله علوفه، خوراک دام، آرد جو، کنسانتره، پول کارگر، هزینه بهاربند و سم و دارو و … ۳۰ برابر شده اما گوشت دو برابر هم نشده است

ماجرای قاچاق دام به کشورهای عربی نیز متأسفانه در استان سمنان وجود دارد یک دامدار که شاهد این موضوع بوده به خبرنگار بازار، می‌گوید: مطمئن باشید بیشتر دام‌هایی که توسط دلالان خریداری می‌شود سر از سفره‌های مردم در نخواهد آورد و یا راهی عراق و امارات و کویت می‌شود و یا به صورت گوشت قاچاق خواهد شد اینجا کسی دلش به حال مردم نسوخته و ساده‌انگارانه است اگر فکر کنیم برخی خیر اجتماعی هستند که دام‌ها را از دامداران می‌خرند، ذبح و بسته بندی می‌کنند و یا به نیازمندان می‌دهند یا به مردم می‌فروشند!

علی با بیان اینکه با چشم خودش خاوری را دیده که دام‌ها را از بخش بسطام شاهرود بار و راهی استان‌های غربی کشور می‌کرده است، بیان کرد: حتی پوست این گوسفندها هم به مردم ایران نخواهد رسید و البته فروختن دام هم کار غیرقانونی هم نیست که بگوییم دامداران نباید این کار را کنند، در واقع مشکل را مسئولان درست کرده‌اند که نمی‌توانند شرایط را مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه دولت جدیداً وام می‌دهد تا دامداران علوفه بخرند چه کسی آخر به چنین فکری رسیده که غذای دام را با وام هم می‌توان جبران کرد! چرا این فرد از خودش نمی‌پرسد وقتی دامداران مشکل کمی قیمت نهایی محصول شأن هستند اصلاً برایشان صرفه اقتصادی ندارد، ارتزاق خود و خانواده‌هایشان نیز وجود دارد و ده‌ها و ده‌ها مشکل دیگر، چطور می‌خواهند اقساط وام را پس بدهند؟

ریسک بالای دامداری در استان سمنان | فروش دام مولد به دلالان و قاچاقچیان

تسهیلات دامدار کارت
استاندار سمنان اما در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه تا پایان خرداد ماه سال جاری ۱۴۳ میلیارد تومان وام در اختیار فعالان و بهره برداران بخش دامداری استان قرار گرفته است، گفت: تاکید ما این است که ۴۰ شعبه بانک کشاورزی در سراسر استان سمنان حتی در ایام تعطیل هم حضور داشته باشند که دامداران و کشاورزان که برای استفاده از تسهیلات دامدار کارت مراجعه می‌کنند، بتوانند از خدمات بهره و موانع تولیدشان را کاهش دهند.

مطمئن باشید بیشتر دام‌هایی که توسط دلالان خریداری می‌شود سر از سفره‌های مردم در نخواهد آورد

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه در قالب این کارت‌ها تسهیلاتی به دامداران و کشاورزان استان سمنان اعطا می‌شود، افزود: خوشبختانه تا پایان خرداد ماه یک هزار و ۳۱۵ فعال بخش دام و طیور در سراسر استان از تسهیلات دامدار کارت استفاده کرده‌اند همچنین این کارت‌ها با هدف کمک به دامداران در طرح اجرای هدفمندی و عادلانه سازی یارانه‌ها در سراسر استان سمنان در دست اجرا است و به نوعی حامی دامداران محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات دامدار کارت تسهیل نیز شده است، افزود: این تسهیلات برای خرید نهاده‌های دامی به دامداران داده می‌شود تا بتوانند با مشکلات کمتری نیازهای اولیه کار خود را مهیا سازند همچنین مشکلات دامداران پس از برداشت گندم و جو در استان سمنان قدری بهتر خواهد شد.

مسئولان استان سمنان عمدتاً قاچاق دام را تائید نمی‌کنند اما خودشان هم می‌پذیرند که دامدار کارت تنها یک مسکن برای دامداران محسوب می‌شود و نمی‌تواند راهکار اصلی باشد در نهایت باید دید که دولت در زمینه تامین کاستی‌های دامداران چه اقدامی را صورت خواهند داد. تلاش برای تماس خبرنگار بازار با دلالان روش دام به قاچاق چیان متاسفانه نتیجه نداد اما دامداران می‌گویند که بومی استان سمنان نیستند و بعضاً ماهانه به سراغ دامداران می آیند برخی شان اهل استان گلستان و دیگران از خراسان می آیند و خاورها را برای انتقال دام به جنوب کشور پر می‌کنند. به نظر می‌رسد که این سیستم سازماندهی شده است.

کد خبر: ۱۵۹٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha