۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
توافق بر سر ترسیم خطوط مبداء؛ لازمه دستیابی نهایی به رژیم حقوقی خزر
وزیر امور خارجه عنوان کرد

توافق بر سر ترسیم خطوط مبداء؛ لازمه دستیابی نهایی به رژیم حقوقی خزر

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت: دستیابی نهایی به رژیم حقوقی دریای خزر نیازمند توافق بر سر ترسیم خطوط مبداء است.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان با اشاره به حضور رئیس جمهور در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین دیدار با سران این کشورها و پیگیری برخی از موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و مباحث بین المللی افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از طرف‌های اصلی در موضوعات مربوط به دریای خزر است و برای ما خیلی مهم است که خط مبدأ ساحلی کشورها ترسیم شود و با یک فرمول واحد، پنج کشور در خصوص تعیین تکلیف خط مبدأ توافق کنند.

وی اضافه کرد: نقطه اختلافی در این گفتگوها وجود داشت در سطح نشست مقامات عالی یا کارشناسان ارشد و همچنین در نشستی که یک روز قبل از سفر آقای دکتر رئیسی در سطح وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر برگزار شد و آن این است که کنوانسیون حقوقی دریای خزر یا رژیم حقوقی دریای خزر اجرایی شود.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران به صراحت در متن سخنان و مواضع جناب آقای دکتر رئیسی این را اعلام کردیم که برای لازم الاجراء شدن کنوانسیون حقوقی دریای خزر ترسیم خط مبدأ بر مبنای منافع هر یک از کشورهای ساحلی از جمله جمهوری اسلامی ایران باشد و سهم کشورمان از بستر و زیر بستر و مجموعه منافعی که در ترسیم خط مبدأ جمهوری اسلامی ایران باید دنبال کند در این چارچوب باید شکل بگیرد.

وی افزود: بنابراین در نشست مقامات عالی و در نشست وزرای خارجه با تلاش جمهوری اسلامی ایران بر این موضوع تأکید شد که ابتدا ترسیم خط مبدأ و تثبیت آن با یک فرمول مشخص و به صورت اجماعی توسط پنج کشور ساحلی باید انجام شود سپس ما در جمهوری اسلامی ایران قادر خواهیم بود که متن کنوانسیون حقوقی دریای خزر را که در گذشته امضاء شد به مجلس شورای اسلامی ارسال کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: در این مرحله، این موضع شفاف و روشن ما که در سال‌های اخیر به نوعی با بی پاسخ گذاشته شدن نسبت به طرف‌های خارجی مواجه بود تعیین تکلیف شد و یک فرمول حقوقی، سیاسی و یک روش پسندیده‌ای تحت عنوان مقدم شمردن ترسیم خط مبدأ که وضعیت همه کشورهای ساحلی دریای خزر را تعیین تکلیف می‌کند به عنوان اولویت اول مطرح شود.

امیرعبداللهیان افزود: رئیس جمهور کشورمان این موضوع را به صراحت در متن سخنرانی، در مصاحبه مطبوعاتی و در دیدار با مقامات ارشد چهار کشور دیگر ساحلی دریای خزر مطرح کرد و این تکلیف وزارت امور خارجه را روشن می‌کند که یک نقشه راهی داریم و این در راستای تأمین حداکثری منافع ملی کشور در چارچوب سهم ما و منافع ما از دریای خزر شکل خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: در خصوص کنوانسیون چارچوبی برای حفاظت از محیط زیست در دریای خزر بود؛ در این مورد آقای دکتر رئیسی در گفتگوهایی که با رؤسای جمهور کشورها داشت بر این موضوع تأکید کرد که ما این نشست را در آینده بتوانیم در تهران برگزار کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: استقرار دبیرخانه کنوانسیون زیست محیطی یکی از موضوعاتی است که در دستور کار اجلاس در سال‌های گذشته به کرات تکرار شده بود؛ جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای ایجاد این دبیرخانه در تهران اعلام کرد و توانستیم فعلاً موافقت اولیه برخی از کشورها را دریافت کنیم.

امیرعبداللهیان افزود: امیدواریم که در آینده نزدیک بتوانیم نشستی را در تهران برگزار کنیم هم مباحث محتوایی را به نتیجه برسانیم و هم تعیین تکلیف دبیرخانه ثابتی که ان شاء الله در تهران خواهد بود.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرد میزبانی دور بعد اجلاس سران در یکی از شهرهای ما در تهران یا استان دیگری برگزار شود و این موضوع در بیانیه پایانی و هم در نطق همه رؤسا مورد تأکید قرار گرفت.

وزیر امور خارجه گفت: با استفاده از فرصت حضور سران چهار کشور حاشیه دریای خزر، گفتگوهای جداگانه‌ای نیز بین رئیس جمهور کشورمان و سران این کشورها از جمله روسیه، ترکمنستان و آذربایجان انجام شد که مباحث متنوع دو جانبه منطقه‌ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

کد خبر: ۱۵۹٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha