۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۳
حجم بالای عملیات معدنی نیازمند ارتقای فناوری
معاون وزیر صمت عنوان کرد

حجم بالای عملیات معدنی نیازمند ارتقای فناوری

معاون وزیر صمت گفت: هم اکنون استحصال حدود ۵۰۰ میلیون تن محصولات معدنی انجام می‌شود که به سه برابر این میزان، عملیات معدنی نیاز دارد و این حجم از فعالیت در نظارت و اجرا، نیاز به ارتقای فناوری دارد.

به گزارش بازار، رضا محتشمی پور، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضای تفاهم نامه ۴ جانبه توسعه فناوری‌های هوشمندسازی در بخش معدن و صنایع معدنی با اشاره به اینکه با موضوع دیجیتال و هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی با ۲ دسته مواجه هستیم، گفت: یک دسته، بنگاهی و اجرایی است که اثر آن در تولید، بهینه سازی و بهره وری است که در ایمیدرو شاخص آن است.

محتشمی پور تصریح کرد: پایش ۱۲ هزار معدن با فناوری‌های قدیمی و بدون توجه به آی تی تقریبا غیر ممکن است، در عملیات استخراج و برداشت و نظارت بر عملیات معدنی، رعایت استانداردها ضروری است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: امیدواریم با اجرای تفاهم نامه مذکور، یک خروجی ملی در حوزه اقتصاد دانش بنیان مشاهده کنیم.

هم افزایی نهادها، موجب تسریع در عملیاتی شدن طرح‌های اقتصاد دانش بنیان
وجیه ا... جعفری نیز در این مراسم با اشاره به این نکته که هم افزایی و هم گرایی نهادها، موجب تسریع در عملیاتی شدن طرح‌های اقتصاد دانش بنیان می‌شود، گفت: ایمیدرو از سال گذشته، فضایی برای توسعه فناوری و هوشمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی فراهم کرده و امسال به آن سرعت بخشیده است.

وی ادامه داد: فعال سازی دوباره مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی (ایمینو)، طراحی موضوع هوشمندسازی و دیجیتالی شدن در شرکت‌های بزرگ و تدوین استراتژی مشخص را برای این حوزه تدوین کرده ایم.

قابلیت دستیابی به هوشمندسازی معادن
رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: آنچه در بخش معدن و صنایع معدنی مورد نیاز جدی است افزایش بهره وری و بازدهی، کاهش قیمت تمام شده محصولات و بهره گیری مناسب از امکانات و ... است که هوشمندسازی این بخش، با استفاده از ساختار دانش بنیانی قابل دستیابی است.

وی افزود: ایمیدرو آمادگی کامل خود را برای توسعه فناوری‌های هوشمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی در قالب تامین مالی حوزه‌های همکاری مشخص در تفاهمنامه در چارچوب ضوابط مربوطه و نیز احصای نیازهای تجمیعی فناورانه بنگاه‌ها و صنایع معدنی کشور اعلام می‌کند.

ضرورت ورود منابع و زیرساخت‌های موجود به میدان عمل
محمدامین آقامیری، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در این مراسم بیان داشت: با کار جمعی مشترک می‌توان به اهداف مدنظر دست یافت. هر سازمانی و شرکتی در بخش معدن و صنایع معدنی، منابع و زیرساخت مورد نیاز را به میدان آورد، چرا که تاثیرگذاری این بخش در اقتصاد قابل توجه است. وی ادامه داد: یک پارک فناوری با تعامل دانشگاه شریف در شهرک غرب تاسیس شده که در آن واحدهای تحقیق و توسعه متمرکز می‌شوند و قرار است یک بخش آن به حوزه تحقیق و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی اختصاص یابد.

آماده پوشش ریسک دانش بنیان‌ها
حسین ملازاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در این مراسم گفت: آمادگی داریم در صورت تجمیع تقاضای واقعی، ریسک شرکت‌های دانش بنیان را پوشش دهیم و تا اندازه معقول در ایمیدرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ظرفیت بخش خصوصی را وارد میدان می‌آوریم و در صورت نیاز به مشورت، توسعه محصول، تحقیق و توسعه و غیره، حمایت لازم را انجام می‌دهیم و بیشتر از سهم خود، امکانات و منابع خود را در این مسیر آوریم.

کد خبر: ۱۵۹٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha