۸ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۸
 مصرف انرژی جهان از سطح پیش از شیوع کرونا فراتر رفت
بی‌پی:

مصرف انرژی جهان از سطح پیش از شیوع کرونا فراتر رفت

شرکت بی‌پی اعلام کرد که مصرف انرژی جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی از سطح پیش از آغاز شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا فراتر رفت.

به گزارش بازار، شرکت بی‌پی با انتشار گزارش بررسی آماری انرژی جهان در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد به‌دلیل شتاب گرفتن فعالیت کشورها، مصرف انرژی جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی ۵.۸ درصد افزایش یافته که این مقدار فراتر از سطح پیش از آغاز همه‌گیری ویروس کروناست، در حالی که افزایش قابل‌توجه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده از سوخت‌های فسیلی را کمرنگ کرده است.

بر اساس این گزارش، تقاضای روزانه نفت در سال گذشته میلادی ۳.۷ میلیون بشکه کمتر از سطح تقاضا در سال ۲۰۱۹ میلادی بود که دلیل اصلی آن، کاهش ۳۳ درصدی فعالیت بخش هوانوردی نسبت به پیش از شیوع ویروس عالم‌گیر کروناست.

در همین حال، بهبود سریع اقتصاد سبب افزایش ۵.۷ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از مصرف انرژی شد که این مقدار تاحدودی مشابه سال ۲۰۱۹ میلادی است.

اسپنسر دیل، اقتصاددان بلندمرتبه شرکت بی‌پی، در این گزارش اعلام کرد: کاهش محسوس انتشار کربن در سال ۲۰۲۰ میلادی موقتی بود.

بنا بر این گزارش، تقاضای اولیه انرژی در سال ۲۰۲۱ میلادی ۵.۸ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشته، سوخت‌های فسیلی ۸۲ درصد از مصرف اولیه انرژی سال گذشته میلادی را به خود اختصاص می‌دهند. این رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی ۸۳ درصد و پنج سال پیش ۸۵ درصد بوده است.

افزون بر این، تقاضای روزانه نفت در سال ۲۰۲۱ میلادی به‌طور میانگین ۹۶ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه بود که حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کمتر از مقدار تقاضا در سال ۲۰۱۹ میلادی است.

بیشتر کاهش تقاضای نفت مربوط به تقاضای بخش هوانوردی است که با ۳۳ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۹ به بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

تولید روزانه نفت جهان در سال ۲۰۲۱ نیز یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و ائتلاف سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان غیرعضو، موسوم به اوپک‌پلاس، بیش از ۷۵ درصد از این رشد را به خود اختصاص داد.

بر اساس این گزارش، تقاضای گاز طبیعی جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی با رشد ۵.۳ درصدی همراه بود و به بالاتر از سطح پیش از آغاز شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ بازگشت و برای نخستین بار از مرز ۴ تریلیون مترمکعب فراتر رفت.

سهم گاز در انرژی اولیه در سال ۲۰۲۱ بدون تغییر نسبت به سال پیش ۲۴ درصد بود.

عرضه گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) نیز با رشد ۵.۶ درصدی یا ۲۶ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۱ به ۵۱۶ میلیارد مترمکعب رسید که کمترین مقدار رشد از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون (به‌جز سال ۲۰۲۰) به‌شمار می‌رود.

مصرف زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۱ میلادی با اندکی افزایش نسبت به سال ۲۰۱۹ بیش از ۶ درصد افزایش یافت که بالاترین سطح از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون به شمار می‌آید.

چین و هند بیش از ۷۰ درصد از رشد تقاضای زغال‌ سنگ را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص دادند.

انرژی‌های اولیه تجدیدپذیر (شامل سوخت‌های زیستی به استثنای انرژی آبی) در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۵ درصد افزایش یافته که این رقم نسبت به رشد ۹ درصدی این نوع از انرژی در سال گذشته میلادی و دیگر سوخت‌ها در سال ۲۰۲۱ بیشتر بوده است.

کد خبر: ۱۵۹٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha