افزایش تبادلات فناورانه میان ایران و ازبکستان

افزایش تبادلات فناورانه میان ایران و ازبکستان

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در راس یک هیات تجاری و فناور برای توسعه همکاری‌ها و تبادلات فناورانه و علمی میان ایران و ازبکستان به این کشور سفر می‌کند.

به گزارش بازار، سورنا ستاری ۲۸ تا ۳۱ تیر امسال به کشور ازبکستان می‌رود تا فصل جدیدی از روابط علمی دوجانبه میان ایران و این کشور گشوده شود. در این سفر جمعی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق حوزه‌های «نهاده‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی»، «دارو، واکسن و مکمل‌های خوراک دام، طیور و آبزیان»، «صنایع غذایی» و «سلامت و تجهیزات پزشکی» همراه او هستند.

این سفر می‌تواند بازار فناورانه ایران را در کشور ازبکستان گسترش دهد و محصولات ایران‌ساخت را به دروازه‌های جهانی نزدیک‌تر کند. این سفر با همت مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به همت خانه نوآوری و فناوری ایران ساخت (IHIT) انجام می‌شود.

امضای تفاهم نامه همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران و وزارت توسعه نوآوری ازبکستان در روزهای پایانی سال گذشته با هدف افزایش تعاملات دانشی، فناورانه و نوآورانه دو کشور و میزبانی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از وزیر توسعه نوآوری و معاون وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان، زمینه‌ای فراهم کرد تا روابط علمی میان دو کشور افزایش یابد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این دیدارها تاکید داشت که ایران آماده ارائه مدل‌های بومی و سرمایه گذاری برای توسعه علمی خود به کشور ازبکستان به ویژه در حوزه‌های اولویت دار این کشور مانند کشاورزی، شورورزی، زیست فناوری و هوش مصنوعی است. وزیر توسعه نوآوری ازبکستان هم با اشاره به توسعه محسوس علمی و فناوری ایران در چند سال اخیر، خواهان استفاده از تجربیات ایران در زمینه ایجاد زیست بوم فناوری و نوآوری در ایران شد.

در همین زمینه و با هدف توسعه روابط میان دو کشور، تیرماه امسال، کاروان زیست بوم فناوری و نوآوری ایران راهی کشور ازبکستان می‌شود تا با برگزاری سمینارهای تخصصی، نشست‌های تجاری و تناظریابی و بازدید از زیرساخت‌های فناوری و صنعتی این کشور، بازار فناورانه ایران را در این منطقه توسعه دهد.

این سفر به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فرصت مناسبی می‌دهد تا محصولات و توانمندی‌های دانشی و تخصصی خود را به فناوران ازبکستانی معرفی کنند و بازار خود را پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی و همجوار با جاده ابریشم توسعه دهند و گامی بزرگ برای ورود به بازار جهانی بردارند.

به اذعان مسئولان دولتی دو کشور، در سال‌های اخیر، همکاری‌های اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری بین ایران و ازبکستان توسعه مناسبی یافته و سودآوری شرکت‌های تجاری هر دو کشور در زمینه‌های فناورانه رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. اما ادامه این روند منوط به توسعه همکاری‌های فناورانه و تبادلات علمی میان شرکت‌های دانش بنیان و خلاق ایرانی و فناوران ازبکی است که اعزام یک هیات تجاری و فناور ایرانی به این کشور می‌تواند باب جدیدی در این زمینه باشد.

علاقه‌مندان به حضور در این رویداد تا ۱۵ تیرماه برای ثبت‌نام فرصت دارند.

افزایش تبادلات فناورانه میان ایران و ازبکستان

کد خبر: ۱۵۹٬۱۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha