۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱
نرخ شمش پیشگام ریزش قیمت آهن

نرخ شمش پیشگام ریزش قیمت آهن

از ابتدای هفته شاهد ریزش نرخ مقاطع طویل در غالب مبادی فروش بودیم و این روند تا پایان هفته با شیب ملایم‌تری ادامه داشت.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، از ابتدای هفته شاهد ریزش نرخ مقاطع طویل در غالب مبادی فروش بودیم و این روند تا پایان هفته با شیب ملایم‌تری ادامه داشت؛ اما در این میان برخی از شرکت‌ها از تغییر قیمت‌ محصولات دست کشیده و به حفظ و ثبات نرخ آهن‌آلات روی آوردند.

بازار ارز نیز که پس از مدت‌ها کاهش قیمت را تجربه کرد، به کانال قیمتی ۳۰ هزار تومانی برگشت و روز گذشته نیز همان کانال را حفظ کرد، به طوری که هر دلار آمریکا در بازار آزاد در مقایسه با روز پیشین با کمی افزایش به قیمت ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات
تداوم ریزش قیمت محصولات فولای درحالی ادامه دارد که کف قیمتی میلگرد آجدار وارد کانال ۱۶ هزار تومانی شده است و همچنان سردمدار نوسانات کاهشی در بین سایر محصولات است، به‌طوری که روز گذشته نیز اغلب شرکت‌ها از ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان به کاهش نرخ روز میلگرد آجدر اقدام کردند، اما در این میان بخش زیادی از بازار میلگرد نیز در ثبات بود.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... در برخی از مبادی فروش تغییری نداشت اما در غالب شرکت‌ها با کاهش ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومانی همراه بود، به طوری که پروفیل با ضخامت ۲ میلیمتر روی نرخ ۲۳ تومان معامله شد. نرخ روز نبشی و ناودانی ایرانی نیز در کنار کاهش ۱۰۰ تومانی در کارخانه نبشی آریان فولاد، در مابقی شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن نیز مانند اغلب محصولات، در بخش کیلوفروشی در کنار ثبات قیمت، کاهش ۱۰۰ تومانی نیز داشت، همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز غالب بازار ثابت بود اما کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی نیز مشاهده شد. گفتنی است تنها تیرآهن سایز ۳۰ کارخانه ذوب آهن اصفهان افزایشی بود که ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام شد.

نوسان انواع ورق‌ها نیز مانند سایر محصولات بود به طوری ورق سیاه تقریبا ثابت بود اما قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام شد.

همانطور که قابل ملاحظه است با نزدیک شدن به پایان هفته نیز ریزش قیمت‌ها تداوم دارد اما شیب ملایم‌تری به خود گرفته است و به‌تدیج بازار وارد ثبات می‌شود، پس از سیاست‌هایی که برای کاهش نرخ دلار در بازار ایجاد شد با قوت گرفتن ادامه مذاکرات برجام در قطر نزول نرخ دلار شیب تندی به خود گرفت که این امر را می‌توان یکی از علل کاهش نرخ محصولات فولادی در یک هفته اخیر دانست.

همچنین با استقبالی که از شمش عرضه شده در بورس دیروز صورت گرفت، نرخ میلگرد به ناچار در عرضه امروز روی کانال ۱۶ هزار تومان معامله می‌شود. نوسانات اخیر بازار آهن از ریزش نرخ میلگرد تا هزار تومان حکایت دارد به طوری که نرخ میلگرد آجدار سایز ۱۶ با کاهش هزار تومانی، ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان معامله می‌شود.

اگرچه روند کاهشی قیمت آهن آلات برای متقاضی مصرف امری خوشایند است اما از آنجایی که هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود، برای تولیدکنندگان چالش بزرگی به شمار می‌رود.

چراکه با کاهش نرخ شمش صادراتی ایران به ۴۹۰ دلار علاوه‌بر رکود صادرات، به کاهش نرخ سایر محصولات فولادی نیز منجر شده است، به طوری که تا دوهفته پیش، کف قیمتی میلگرد ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان بود اما در حال حاضر میلگرد ۱۶ هزار تومانی خریدار ندارد.

شایان ذکر است که از ۱۰۰ هزار و ۸۵۰ تن شمش عرضه شده در بورس کالای روز گذشته حدود ۷۷ درصد آن معامله شد، به طوری که نرخ پایانی این محصول حدود ۱۳ هزار و ۱۷۵ تومان برآورد شد که بیانگر کاهش ۰/۷ درصدی نرخ شمش در مقایسه با آخرین عرضه است.

امرووز نیز حدود ۱۲۷ هزار و ۲۵۳ تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و ورق گالوانیزه G است. در این دور از عرضه‌ها نرخ میلگرد آجدار ۱۴ هزار و ۹۵۷ تومان در نظر گرفته شده است که بیانگر کاهش ۸/۵ درصدی نرخ این محصول نسبت به آخرین عرضه است.

البته مسلم است که این اوضاع پایدار نمی‌ماند و تولیدکنندگان با رایزنی وزارت صمت در صدد جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت‌ها هستند.

کد خبر: ۱۵۹٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha