۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
 رایزنی دولت بایدن و طالبان برای آزادسازی منابع ارزی افغانستان

رایزنی دولت بایدن و طالبان برای آزادسازی منابع ارزی افغانستان

واشنگتن پست گزارش داد که به دنبال زلزله اخیر، دولت بایدن در حال رایزنی با مقامات طالبان است تا این گروه بتواند از ذخایر ارزی بخشی از این منابع برای مدیریت بحران افغانستان استفاده کند.

به گزارش بازار، واشنگتن پست گزارش داد که دولت بایدن در حال گفت‌وگو با طالبان برای یافتن مکانیمسی است که به هیات حاکمه سرپرست افغانستان اجازه استفاده از ذخایر ارزی بانک مرکزی در آمریکا برای مبارزه با بحران گرسنگی در این کشور را فراهم می‌کند.

منابع آگاه به روزنامه واشنگتن پست خبر دادند که دولت بایدن در حال گفت‌وگو با طالبان برای استفاده دولت موقت از ذخایر بانک مرکزی در آمریکا برای مبارزه با بحران انسانی در این کشور است.

این رسانه آمریکایی گزارش داده است که قرار است مکانیسمی طراحی شود که طالبان نتواند از در اختیار قرار گرفتن این مبالغ سوءاستفاده کند و این ذخایر مستقیما برای حل بحران اقتصادی در این کشور مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش واشنگتن پست، بخشی از بحران پیش آمده در افغانستان به دلیل این است که دولت بایدن پس از به قدرت رسیدن طالبان منابع ارزی بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرده و تحریم‌های بانکی اعمال شده از سوی آمریکا نیز باعث شده که کشورهای نتواند پول نقد مورد نیاز برای خرید مواد غذایی لازم را به این کشور صادر کنند.

پیش از این سازمان ملل گزارش داده بود که نیمی از مردم افغانستان با بحران غذایی مواجه هستند و ۲۴ میلیون نفر از جمعیت این کشور توانایی لازم برای خرید مواد خوراکی را در اختیار ندارند.

واشنگتن پست گزارش داده که به دنبال فروپاشی اقتصادی و همچنین زلزله اخیر در مناطق جنوبی افغانستان، حالا اما دولت بایدن تصمیم گرفته تا با مقامات طالبان بر روی سیستمی توافق کند که این گروه را قادر می سازد به بخشی از ذخایر ارزی این کشور برای رسیدگی به بحران اقتصادی دسترسی داشته باشد.

به گزارش این رسانه، براساس این سیستم قرار است بانک‌های عامل و برخی از ادارات دولتی افغانستان قادر باشند به منابع مالی و ذخایر ارزی برای ثبات اقتصادی در افغانستان دسترسی داشته باشند، این اقدام در صورتی است که آمریکا مطئمن شود که این ذخایر به صورت مستقیم در اختیار طالبان قرار نگرفته و این گروه نتواند از آن سوء استفاده کند.

به گفته این منابع آگاه یکی از راهکارهای در حال بررسی این است که یک صندوق امانی مدیریت این پول را برای کمک به مردم افغانستان در اختیار بگیرد، اما به گفته این منابع تاکنون بروی مکانیسم خاصی توافق نشده است.

به گفته واشنگتن پست، در حال حاضر مذاکرات محرمانه در این خصوص در جریان است، اما منابع نزدیک به دولت بایدن ضمن ابراز خوشبینی به این روند، اعلام کردند که مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد.

کد خبر: ۱۵۹٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha