۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
سود فروش محصولات پتروشیمی ۱۶ برابر خام فروشی نفت| نرخ بازگشت سرمایه در صنایع بالا دستی ۴۰ درصد است
عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با بازار؛

سود فروش محصولات پتروشیمی ۱۶ برابر خام فروشی نفت| نرخ بازگشت سرمایه در صنایع بالا دستی ۴۰ درصد است

اعتمادی عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه سودآوری فروش محصولات پتروشیمی ۱۶ برابر خام فروشی نفت است، گفت: نرخ بازگشت سرمایه در صنایع پایین دستی پتروشیمی ۳۵ تا ۴۰ درصد و در بخش بالادستی ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بر اساس آمار موجودبیش از ۴۰ طرح پتروشیمی نیمه‌کاره در کشور وجود دارد؛ طرح هایی که گفته می شود پیشرفتی بین ۲۰ تا ۶۰‌درصدی دارند. با این وجود مسئولین دولتی مدعی اند که ظرفیت تولید پتروشیمی را طی ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ میلیون تن در سال افزایش خواهند داد.

این هدف گذاری در شرایطی صورت گرفته که طبق گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ابتدای راه‌اندازی صنعت پتروشیمی در کشور جمعا ۷۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران صورت گرفته است، به عبارتی سالانه تنها ۲.۲ میلیارد دلار سرمایه جذب شده است.

این اعداد نشان می دهد که راه نرفته بسیاری در صنعت پتروشیمی وجود دارد اما به گفته کارشناسان حوزه انرژی با اشاره به پتانسیل بالای صنعت پتروشیمی، معتقدند که تمرکز روی این صنعت درشرایط تحریمی می تواند شرایط اقتصادی کشور را بهبود بخشد.

آنگونه که امیر رضا اعتمادی عضو اتاق بازرگانی به خبرگزاری بازار گفت: تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ۱۶ برابر بیشتر از فروش نفت خام سودآوری دارد. البته آنگونه که این فعال اقتصادی می گوید سودآوری در تمامی بخش های صنعت یکسان نیست. «نرخ بازگشت سرمایه در صنعت پایین دستی بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد و در صنایع بالادستی ۱۰ تا ۱۵ درصد است.»

این گفته ها در شرایطی مطرح می شود که دولت بیشتر صنایع بالادستی نفت و پتروشیمی را مورد حمایت قرار داده و بخش پایین دستی در عمل از امتیازات ویژه نفع چندانی نمی برند. متن کامل گفتگوی بازار با امیررضا اعتمادی عضو اتاق بازرگانی را در ادامه می خوانید:

متن کامل گفتگوی خبرگزاری بازار با امیررضا اعتمادی عضو اتاق بازرگانی را در ادامه می خوانید:

در تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ۱۶ برابر بیشتر از فروش نفت خام سودآوری داریم! پیش بینی بنده این است که، با بهره برداری و راه‌اندازی بیش از ۵۰ پروژه عظیم در صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۵ عملاً دیگر نیازی به خام فروشی نفت نخواهیم داشت

*سالهاست که قرار است به خام فروشی در اقتصاد ایران به خصوص صنعت نفت پایان داده شود. با این وجود این هدف گذاری تنها روی کاغذ باقی مانده است. با توجه به شرایط تحریمی که ایران با آن مواجه است، شرایط برای صادرات خام محصولات بسیار سخت شده است. در چنین شرایطی چطور می توان در مسیر رسیدن به این هدف گذاری دیرینه قدم برداشت؟
اقتصاد و آینده نگری درست این است که کشور نفت خام را ذخیره کند و از صادرات محصولات پتروشیمی درآمد عملیاتی داشته باشد. درحال حاضر، در تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ۱۶ برابر بیشتر از فروش نفت خام سودآوری داریم! پیش بینی بنده این است که، با بهره برداری و راه‌اندازی بیش از ۵۰ پروژه عظیم در صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۵ عملاً دیگر نیازی به خام فروشی نفت نخواهیم داشت.

*مذاکرات برجام از روز گذشته دوباره از سر گرفته شده است. با توجه به اینکه بسیاری از مسئولین مدعی اند که پتروشیمی تحریم ناپذیر است، احیای برجام چه نقش در توسعه این صنعت می تواند داشته باشد؟
به نظر من دولت باید بدون توجه به احیاء شدن یا نشدن برجام و تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران، به بومی سازی کامل صنعت پتروشیمی در کشور بپردازد. تحریم های آمریکا علیه شبکه فروش محصولات پتروشیمی و تحریم های نفتی علیه ایران باعث شد که کشور به سمت خودکفایی، بومی سازی و توسعه در صنعت پتروشیمی حرکت کند.

*هم اکنون در حوزه فروش و صادرات محصولات پتروشیمی چه مشکلاتی وجود دارد؟
متاسفانه به دلایل مختلف از جمله: قرارداد های نامطمئن و بدون نظارت، نبود بانک ایرانی در کشور هایی که مقصد صادرات ما هستند، تحریم های شبکه فروش بخش زیادی از بدهی ها و مطالبات شرکت های پتروشیمی از خریداران خارجی پرداخت نشده است. در چنین شرایطی باید شرکت ملی پتروشیمی، وزارت نفت و بانک مرکزی پیگیر برگرداندن این سرمایه عظیم به کشور بشوند.

نرخ بازگشت سرمایه در صنعت پایین دستی بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد است حال آنکه در صنعت بالا دستی این شاخص بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است

*متاسفانه بسیاری از امتیازهای موجود به صنایع بالادستی نفت می رسد و صنایع پایین دستی معمولا مورد بی مهری قرار می گیرند. این تبعیض ها چه خسارتی را به اقتصاد ایران وارد می کنند؟
درحال حاضر نرخ بازگشت سرمایه در صنعت پایین دستی بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد است و این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که در صنعت بالا دستی نرخ بازگشت سرمایه ۱۰ تا ۱۵ درصد است. جالب است که بدانید فروش محصولات پتروشیمی ۲۰ درصد درآمد کشور را نسبت به خام فروشی نفت افزایش میدهد

کد خبر: ۱۵۸٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha