۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲
تدوین برنامه راهبردی صنعت لوازم خانگی
معاون هماهنگی و امور کسب و کار وزارت صمت اعلام کرد

تدوین برنامه راهبردی صنعت لوازم خانگی

نیازی، معاون هماهنگی و امور کسب و کار وزارت صمت گفت: برنامه راهبردی صنعت لوازم خانگی تدوین شده که در آن بر صادرات و زنجیره‌ای شدن تولید تاکید شده است.

به گزارش بازار، سید مهدی نیازی در مراسم اهدای گواهینامه رتبه بندی به دو واحد صنعتی برتر قطعه‌ساز افزود: در حوزه لوازم خانگی، وزارت صنعت، معدن و تجارت چند موضوع را به عنوان سرفصل در محورهای مختلف و به عنوان اولویت اعلام کرده که تدوین برنامه راهبردی صنعت لوازم خانگی، محور نخست این برنامه است.

نیازی یادآورشد: مبارزه با قاچاق از جمله برنامه‌های وزارت صمت در سال جاری است که با قطعات خودرو، لوازم خانگی و پوشاک آغاز شده است.

وی اضافه کرد: کیفیت خدمات پس از فروش و ضمانتنامه و کاهش مصرف انرژی، دیگر محور اصلی و اولویت برنامه‌های وزارتخانه در حوزه لوازم خانگی خواهد بود.

معاون هماهنگی و امور کسب و کار وزارت صمت همچنین از تهیه برنامه دانش بنیان از ابتدای سال و ابلاغ آن خبر داد و گفت: چهارشنبه هشتم تیر موافقتنامه میان وزارت صمت و وزارت علوم در راستای توسعه آموزش نیروی انسانی تحصیلکرده و طرح محور و تقاضا محور کردن تحقیق و توسعه، منعقد خواهد شد تا نیاز و تقاضای صنعت به دانشگاه‌ها هدایت شود.

نیازی اضافه کرد: ۱۰ پیشران فناوری در این برنامه تعریف شده است که یکی از آن‌ها در حوزه لوازم خانگی خواهد بود و این حوزه باید در برنامه‌ای دوساله به جهش فناوری دست یابد.

به گفته این مقام مسئول، گذار از مونتاژ کاری به عمق ساخت داخل و تامین مالی زنجیره‌ای و پرداخت تسهیلات مبتنی بر فاکتور، دیگر محورهای برنامه یاد شده وزارت صمت است.

تاکید بر محوریت بخش خصوصی و تشکل‌ها
وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرای سیاست‌های حاکمیتی بر حضور تشکل‌ها و بخش خصوصی در کنار خود تاکید دارد.

این مقام مسئول وزارت صمت گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت خود را نیازمند به مشورت با بخش خصوصی و تشکل‌ها می‌داند و معتقد است محور اساسی کارها در این وزارتخانه انجمن‌ها و تشکل‌ها به نمایندگی از بخش خصوصی هستند.

وی گفت: تلاش ما بر این است که تشکل‌ها محور اصلی کار باشند و برنامه‌هایی را که در این وزارتخانه دنبال می‌کنیم همان برنامه‌های بخش خصوصی است و ما پشتیبانی کننده برنامه‌ها هستیم.

نیازی، به اصلاح ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته اشاره کرد و افزود: رویکرد اصلی متمرکز کردن رشته فعالیت‌ها در یک دفتر بود تا این دفتر مدعی و پیگیری کننده مسائل مربوط به انجمن‌ها و تشکل‌ها باشد.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: دفاتر یاد شده و تشکل‌های تخصصی باید ارتباط مستمر و دوجانبه داشته باشند.

وی گفت: ارتباط با تشکل ها، هم افزایی بین آن‌ها و یکپارچه‌سازی آن‌ها جزو مباحث اصلی است تا با یک زبان واحد و قدرت بیشتری پیگیر مسائل و مشکلات حوزه باشیم.

انتقاد از قیمتگذاری دستوری
در این مراسم رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ابراز امیدواری کرد: گفت و گوی دو جانبه دولت و تشکل‌ها شکل بگیرد تا تشکل‌ها بتوانند به دولت برای توسعه اقتصادی و رشد صنعتی کمک کنند.

علیرضا دانیالی با انتقاد از تفکر قیمت‌گذاری دستوری، یادآور شد: ۶ ماه بود که پنج قلم کالای اساسی لوازم خانگی اجازه افزایش قیمت نداشتند و در نهایت ۱۵ درصد برای تلویزیون و ۱۰ درصد برای سایر اقلام لوازم خانگی از ابتدای تیرماه اجازه افزایش قیمت داده شد.

وی افزود: صنعت لوازم خانگی با این میزان افزایش قیمت نمی‌تواند مدت زیادی دوام بیاورد و همین مساله سبب کاهش تولید و در نهایت افزایش هزینه‌های تولید خواهد شد.

نظر به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران در راستای توسعه صنعت قطعه‌سازی به عنوان موتور محرکه صنعت، طرح رتبه بندی قطعه سازان عضو انجمن اجرایی شد.

کد خبر: ۱۵۸٬۹۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha