۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
بی‌آبی شالیزارهای ۱۵ روستای مازندران| خشک‌سالی نزدیک است
بازار گزارش می‌دهد؛

بی‌آبی شالیزارهای ۱۵ روستای مازندران| خشک‌سالی نزدیک است

محمودآباد- خشک‌سالی و کاهش بارندگی‌ها تنش آبی را در مزارع و شالیزارهای مازندران به صدا درآورد و بخش‌هایی از مزارع ۱۵ روستای محمودآباد را خشک کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کاهش چشمگیر بارندگی در ماه خرداد و گرمای روز افزون دما، سایه خشکسالی را در مزارع و باغات مازندران سنگین کرده است و بررسی‌ها حکایت از بی آبی و خشکی بخش‌هایی از مزارع ۱۵ روستای محمودآباد دارد.

گرمای هوا و کاهش بارندگی و کشت محصولات پرآب طلب و فرسایش خاک مازندران را در معرض خشکسالی قرار دارد و هر روز بر تشنگی مزارع و مناطق آن افزوده می‌شود.

در شرایطی که مازندران گرفتار خشکسالی و تنش آبی شده، استفاده درست از منابع آبی، تغییر الگوی کشت، بهسازی و بازسازی شبکه‌های توزیع و انتقال آب و از همه مهمتر یکپارچه سازی شالیزارها می‌تواند بحران خشکسالی را در مازندران کمرنگ‌تر کند.

شالیزارهایی که خشک شد
یک کشاورز روستای معلم کلای محمودآباد با بیان اینکه قرار بود اراضی کشاورزی منطقه یکپارچه سازی و تجهیز شود، کمبود آب را از مهمترین مشکلات بیان کرد و گفت: طی دو سال گذشته با مشکل شدید آب مواجه هستیم، درحالی که پدران ما اراضی کشاورزی و شالیزاری را با آب رودخانه آبیاری می‌کردند و مردم به صورت سنتی شالیزاری می‌کردند.

وی با بیان اینکه چند هکتار از اراضی شالیزاری منطقه خشک شده است، گفت: به دلیل خشکسالی و کمبود آب، اراضی ترک برداشته و ریشه شالی ها خشکیده است.

بی آبی شالیزارهای ۱۵ روستای مازندران| خشکسالی نزدیک است

تنش و کم آبی مشکل دیروز و امروز مازندران نیست و به دلیل عدم بهره گیری از آب‌های سطحی و آورده‌ای رودخانه، بخشی اعظمی از آب‌ها هدر می‌رود و به دریا می‌ریزد، از سوی دیگر کاهش بارندگی‌ها، حجم منابع آبی پشت سدهای استان را تقلیل داده است.

ذخیره آب پشت سدها کاهش یافته است
جواد طوسی مدیر نگهداری و بهره برداری از تأسیسات آبی و برقابی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه میانگین ذخیره آب در پشت سدهای استان ۴۳ درصد است، افزود: ذخیره سد آب در سد شهید رجایی ۳۴ درصد و در آب بندان های استان ۴۸ درصد است.

طوسی با بیان اینکه در ساری و میاندرود می‌توانیم تا ۳۱ تیرماه آب مورد نیاز اراضی را تأمین کنیم و در حوزه هراز نیز به دلیل کاهش آورد رودخانه‌ای دچار چالش هستیم.

وی با اظهار اینکه بارندگی‌ها در خردادماه کاهشی بوده است، تصریح کرد: در عین حال تلاش می‌کنیم که در تأمین آب کشاورزی دچار مشکل نشویم.

وی از کشاورزان خواست تا به مدیریت و صرفه جویی آن توجه داشته باشند و گفت: با توجه به خشکسالی و نبود روان آب در رودخانه‌ها، به هیچ وجه کشاورزان اقدام به عملیات کشت دوم برنج در شالیزارها نکنند.

باغ‌ها تشنه هستند
همزمان با فصل گرما و تابستان. کاهش بارندگی عطش باغات و درختان مرکبات و کیوی روز به روز بیشتر می‌شود اما کارشناسان توصیه می‌کنند از آبیاری بیش از حد این باغات پرهیز شود. هادی ایزدی مدیر باغبانی جهادی کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در باغات پرتقال مصرف بیش از اندازه آب مضر است و سبب پوسیدگی ریشه می‌شود و تعداد دفعات آبیاری در باغ تامسون به حداقل برسد و در باغات محلی باید تعداد دفعات آبیاری افزایش یابد.

بی آبی شالیزارهای ۱۵ روستای مازندران| خشکسالی نزدیک است

وی استفاده از کودهای پتاسیم، محلول پاشی را به افزایش قابلیت بهره وری آب مفید دانست.

اجرای ناقص طرح توسعه کشاورزی موسوم به طرح ژاپن در برخی مناطق مازندران از جمله معلم کلای محمودآباد سبب شده تا مزارع خشک شود. نداشتن برق و آب چاه مسائل فراروی کشاورزان این منطقه را تشدید کرده است و به گفته آنان خبری از حفر چاه عمیق و برق دار کردن چاه‌ها نیست.

این عده از کشاورزان با اشاره به تنش آبی مزارع و شالیزارها از دولت خواستند تا از شالیکاران حمایت کنند و عدم حمایت از کشاورزان منجر به بروز پدیده تغییر کاربری و فروش اراضی می‌شود.

مجوز حفر چاه عمیق صادر نشد
فرهاد فرهادی مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که برداشت از چاه‌ها به دلیل کاهش بارندگی‌ها تقلیل یافته است، افزود: کم آبی سبب شده تا انتقال آب به برخی از مزارع محمودآباد با مشکل مواجه باشد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره حفر چاه عمیق گفت: طی دو سال اخیر نسبت به تأمین اعتبار اقدام شده است ولی نمایندگان کشاورزان معلم کلاً هنوز موفق به دریافت صدور پروانه تأسیس چاه نشدند.

وی پروژه یکپارچه سازی و نوسازی اراضی شالیزاری موسوم به طرح ژاپن را یک پروژه ملی ذکر کرد و گفت: این طرح در بسیاری از مناطق استان اجرا شده است و کشاورزان در حال بهره برداری هستند.

فرهادی تأمین اعتبار برای احداث کانال‌های بتنی و زهکشی را از جمله اقدامات بیان کرد.

همانند معلم کلاً، مزارع روستاهای دیگر مازندران نیز از عطش خشکی می‌سوزند و زارعان برای تأمین آب و سوخت کشاورزی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

کد خبر: ۱۵۸٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      5 1
      وقتی جنگل‌ها را قطع می کنید رطوبت هوا هم کم می‌شود طبیعتا بارندگی کم می شود .هی ویلا بسازید وسط جنگل و جاده برای تفریح ،اینها ویران کننده است ؟بیاید ببینید چه بر سر جنگل‌های مازندران آوردند ،شده پارک ؟جنگل باید بکر باشد .نه پارک جنگلی ؟
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      3 0
      همه چی رو نابود کردن تا قله کوه خونه ساختن همین میشه و پول میسازن باهاش این پول یعنی نابودی
    • محمود IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      2 1
      بهتر است بجای انگشت اشاره نشان دادن به سمت مازندرانی ها و هی بگیم کردند دست برداریم از همه جای کشور اومدن زمین خریدن و ساخت و سازهای انچنانی راه انداختن بدون اینکه نظارتی درکار باشه، جنگل ها بی رویه از چوبش برداشت شده و آبهای استان فراستانی برده شده، و بدترین عامل نزدیک بودن به پایتخت و شدن محل تفریح و سرگرمی و کاخ ساختن برای خود با زمین های کشاورزی و باغی با قیمت مفت، اینها تنها بخشی از بلایایی است که نه تنها خود مردم استان بلکه تمام کشور مسبب این ماجراهستند پس همه مقصریم
    • فهیمه IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      0 0
      خاک بر سر کسایی که همه جی رو با پول عوض می‌کنند و عواقبش رو نمیبینند افق دیدشان تا جلوی پاشونه