۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
ساز مخالف چینیها برای ساخت مسکن در ایران| «رستم» مخالفت انبوه سازان تهاتری را نشنید!
«بازار» گزارش می دهد

ساز مخالف چینیها برای ساخت مسکن در ایران| «رستم» مخالفت انبوه سازان تهاتری را نشنید!

پرونده شیوه تامین مالی نهضت ملی مسکن از محل تهاتر نفت در حالی سرانجام بسته شد که پیشتر چینی ها پیشنهاد رستم قاسمی برای تهاتر نفت با ساخت مسکن را رد کرده بودند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بر اساس اطلاعات به دست آمده از قانون بودجه سال ۱۴۰۱، هیچ سهمی از محل تهاتر نفت برای ساخت مسکن در نظر گرفته نشده و پرونده این شیوه تامین مالی پرحاشیه بسته شد. این بخشی از مطلب منتشر شده این روزها در برخی رسانه ها است غافل از اینکه قبل از اینکه مجلسی ها با این موضوع موافقت و آنرا در قانون بودجه ۱۴۰۱ قرار دهند این چینی ها بودند که با پیشنهاد رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی مخالفت کرده بودند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از جداول بند «ی» تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۱، هیچ سهمی از محل تهاتر نفت برای تامین مالی ساخت مسکن در نظر گرفته نشده است.

بر مبنای جزئیات بند «ی» تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دولت مکلف است، از طریق شرکت ملی نفت ایران در خصوص برنامه تقویت بنیه دفاعی و تحقیقات راهبردی دفاعی براساس ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور تا مبلغ چهار میلیارد و پانصد میلیون (۴.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو و همچنین اجرای تکالیف این قانون از جمله پرداخت تعهدات مربوط به طرح‌های دفاعی و پیشرفت و آبادانی و محرومیت‌زدایی از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی به این اشخاص براساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران تسویه و از طریق منابع و مصارف عمومی دولت و براساس جدول شماره (۲۱) این قانون با خزانه‌داری کل کشور، اعمال حساب کند.

چینی ها مخالف ساخت مسکن در ایران| «رستم» به صدای انبوه سازان مخالف تهاتر نفت گوش نکرد!

به این ترتیب پرونده تامین مالی نهضت ملی مسکن از محل تهاتر به طور کامل بسته شده و این طرح که پیشتر کارشناسان نسبت به غیر اجرایی بودن آن هشدار داده بودند، پیش از اجرا در قالب قانون مجلس شورای اسلامی کنار گذاشته شد.

این اقدام مجلسی ها در حالی صورت گرفته است که قبل از اینکه مجلسی ها آنرا رد و به قانون تبدیل کنند خود چینی ها هم با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرده بودند. این مخالفت از سوی چینی ها در حالی به نوعی رو دست زدن به پیشنهاد رستم قاسمی است که تمام سازندگان مسکن و انبوه سازان بزرگ که در پروژه مسکن مهر حضور داشتند بارها و بارها از حضور چینی ها در طرح نهضت ملی مسکن اظهار نارضایتی و به نوعی با آن مخالفت کرده بودند.

اگر کمی به عقب بازگردیم متوجه خواهیم شد که اکثر انبوه سازان بزرگ تجربه خوبی در ساخت مسکن مهر پیدا کرده بودند. اما چرا در مسکن مهر به یکباره شاهد حضور ترکیه ای ها بودیم و اگر آن حضور تجربه خوبی نداشت چرا باید در نهضت ملی مسکن از چینی ها آنهم با تهاتر نفت آنها را پای میز مذاکره و قرارداد بکشانیم. حضور «کوزو» از ترکیه‌ در مسکن مهر پردیس و پرند به خصوص در فاز ۱۱ پردیس بارها و بارها دچار توقف و حتی ممنوع الخروجی و ممنوع الورودی مدیر عامل این شرکت به ایران شده بود.

چینی ها مخالف ساخت مسکن در ایران| «رستم» به صدای انبوه سازان مخالف تهاتر نفت گوش نکرد!

قبل از موضع رسمی وزارت راه و شهرسازی و حتی مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص شیوه تامین مالی نهضت ملی مسکن از محل تهاتر نفت، علیرضا جعفری مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید پیشتر در گفتگو با خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که آیا با ورود خارجی ها به بحث نهضت ملی مسکن به خصوص چینی ها بحث تهاتر نفت در ازای ساخت مسکن در ایران جدی است و واقعیت دارد؟ گفت: یکی از بحث هایی که به عنوان مدیریت تهاتری در سبد تهاتر فعالیت های عمرانی ما در این وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است استفاده از پتانسیل و ظرفیت های منابع نفتی است که بعضا این منابع در فرایندهای اقتصادی و مدیریت پولی و بانکی ما می تواند برای این حوزه در نظر گرفته شود.

یکی از بحث هایی که به عنوان مدیریت تهاتری در سبد تهاتر فعالیت های عمرانی ما در وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است استفاده از پتانسیل و ظرفیت های منابع نفتی است که بعضا این منابع در فرایندهای اقتصادی و مدیریت پولی و بانکی ما می تواند برای این حوزه در نظر گرفته شود

وی ادامه داد: به خاطر همین مساله یک تیمی برای اینکه بتواند در حوزه تامین منابع از طریق مدیریت منابع نفتی اقدام کند در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است و ما صرفا پروژه را تعریف می کنیم و توافقات را با پیمانکارانی که در این حوزه اعلام آمادگی کرده اند انجام می دهیم. بحث تهاتری توسط تیم تخصصی در وزارت راه و شهرسازی دنبال می شود. ما تایید صورت وضعیت می کنیم تهاتر نفت را آن تیم مدیریت می کند.

حال با این مخالفت مجلسی ها به نظر می رسد که این تیم تامین منابع از طریق مدیریت منابع نفتی در وزارت راه و شهرسازی منحل شده است.

چینی ها مخالف ساخت مسکن در ایران| «رستم» به صدای انبوه سازان مخالف تهاتر نفت گوش نکرد!

اما یکی از انبوه سازان که همواره مخالفت خود را با تهاتر نفت و حضور چینی ها در نهضت ملی مسکن اعلام می کرد ایرج رهبر نایب رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران بود.

او در پاسخ به این سوال که سرانجام مجلسی ها به این نتیجه رسیدند که باید با حضور چینی ها در نهضت ملی مسکن مخالفت کنند؟ گفت: در همان روزهایی که این بحث حضور چینی ها در نهضت ملی مسکن مطرح شد بنده اعلام کردم و مخالفت خود را با این برنامه چندین بار در رسانه ها و حتی مسئولان ارائه کردم. از همان ابتدا که موضوع تهاتر نفت با مسکن مطرح شد، وزارت راه و شهرسازی مدعی شد این طرح مصوبه دولت را گرفته و مجوز تهاتر نفت با مسکن دریافت شده است.

وی با اشاره به اینکه بارها در جلسات خصوصی و در رسانه ها اعلام کردیم که تکنولوژی‌هایی که اعلام شده قرار است چینی‌ها وارد کشور کنند، سازندگان ایرانی نیز این توانایی را دارند افزود: از ابتدا مخالف ورود خارجی ها به ساخت و ساز در طرح نهضت ملی مسکن بودم حتی اگر بتوانند تکنولوژی وارد کشور کنند که قطعا نخواهند کرد. ایران سالهاست تکنولوژی لازم در بخش مسکن را دارد و تاکید ما این است که همانطور که از خارجی ها حمایت می شود از سازندگان داخلی نیز باید حمایت شود.

موافقان ورود خارجی ها به طرح نهضت ملی مسکن معتقد بودند که سازندگان داخلی در طرح مسکن مهر نتوانستند به وظایف خود عمل کنند و تمام ساخت و سازها به روش سنتی صورت گرفت و عملا پروژه کُند و با تاخیر پیش رفت. اما سوال ما این است مگر خارجی ها و شرکت ترکیه ای بدون تاخیر واحدهای مسکونی را تحویل نداد؟

رهبر با تاکید بر اینکه با توجه به کمبود بودجه بخش ساخت و ساز شرکت‌های داخلی می‌توانند از موضوع تهاتر نفت استفاده کرده و در برابر سرمایه گذاری خود در ساخت و ساز، نفت بگیرند و بفروشند خاطر نشان کرد: موافقان ورود خارجی ها به طرح نهضت ملی مسکن معتقد بودند که سازندگان داخلی در طرح مسکن مهر نتوانستند به وظایف خود عمل کنند و تمام ساخت و سازها به روش سنتی صورت گرفت و عملا پروژه کُند و با تاخیر پیش رفت. اما سوال ما این است مگر خارجی ها و شرکت ترکیه ای بدون تاخیر واحدهای مسکونی را تحویل نداد؟
او معتقد است که انبوه سازان داخلی می توانند سازنده خوب مسکن باشند و واحدهای تولید شده را بفروشند. بخشی را به دولت برای مسکن حمایتی تحویل دهند تا از برنامه ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد عقب نمانند.

به نظر می رسد با توجه به دیدار ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ فعالان اقتصادی با رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر استفاده از توان داخلی به نظر می رسد پیش دستی کردن چینی ها قبل از اینکه مجلسی ها مخالفت خود را با حضور آنها در نهضت ملی مسکن در قبال تهاتر نفت تا حدودی جالب و به نوعی رو دست خوردن رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی باشد.

چینی ها مخالف ساخت مسکن در ایران| «رستم» به صدای انبوه سازان مخالف تهاتر نفت گوش نکرد!

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» در خصوص مخالفت مجلسی ها با ورود چینی ها به طرح نهضت ملی مسکن گفت: از ابتدا تمام سازندگانی که تجربه حضور در طرح مسکن مهر داشتند با این موضوع که چینی ها در قبال تهاتر نفت وارد نهضت ملی مسکن شوند مخالف بودند. اما کسی نلود که به این اظهارات بخش خصوصی گوش دهد. البته اینکه گفته می شود سازندگان داخلی در طرح مسکن مهر کُند عمل کرده بودند بی انصافی است.

هر چند همواره دولتی ها بحث مذاکره و دادن امتیاز بیشتر به خارجی ها را رد می کنند اما جسته و گریخته شنیده می شود که قرار است شرکتهای خارجی با آوردن تکنولوژی به ساخت و ساز نهضت ملی مسکن طرحهای بزرگی را حتی در قبال تهاتر نفت اجرا کنند. باز هم می گوییم که این تکنولوژی را شرکتهای ایرانی هم دارند و تنها بحث آنها حمایت و توجه به آنها است

وی معتقد است که به هر حال کُند بودن طرح نهضت ملی مسکن به خاطر ناراحتی انبوه سازان داخلی از توجه بیش از حد دولت و وزارت راه و شهرسازی به شرکتهای خارجی است. هر چند همواره دولتی ها بحث مذاکره و دادن امتیاز بیشتر به خارجی ها را رد می کنند اما جسته و گریخته شنیده می شود که قرار است شرکتهای خارجی با آوردن تکنولوژی به ساخت و ساز نهضت ملی مسکن طرحهای بزرگی را حتی در قبال تهاتر نفت اجرا کنند. باز هم می گوییم که این تکنولوژی را شرکتهای ایرانی هم دارند و تنها بحث آنها حمایت و توجه به آنها است.

در حال حاضر موضوع حضور شرکت‌های خارجی در طرح نهضت ملی مسکن کمرنگ شده و از آنجا که بخش خصوصی توان ساخت و ساز را دارد و تاکید ویژه مقام معظم رهبری بر استفاده از توان داخلی می‌توان گفت که موضوع تکنولوژی را می توان با استفاده از دانشمندان داخلی، بومی سازی و سپس اجرایی کرد.

کد خبر: ۱۵۸٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha