۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
چرا بانکهای مرکزی توان کنترل اقتصاد دنیا را ندارند؟
بازار گزارش می دهد؛

چرا بانکهای مرکزی توان کنترل اقتصاد دنیا را ندارند؟

اقتصاد جهانی درگیر مشکلات زیادی است که همه آنها ریشه در درگیری های روسیه و اوکراین دارد ولی سوال اصلی این است که چرا بانکهای مرکزی توان کنترل اوضاع را ندارند؟

بازار؛ گروه بین الملل: از شروع درگیری های روسیه و اوکراین بیش از پنج ماه می گذرد. دوره ای سخت نه تنها برای دو کشور درگیر جنگ بلکه برای تمامی ساکنان دنیا.

فایننشال تایمز در این مورد نوشت: «در ماه فوریه سال جاری اغلب سرمایه گذاران اروپایی اطمینان داشتند که صف کشی نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین یک بلوف سیاسی است و روسیه قصد حمله به اوکراین و وارد شدن به یک درگیری تمام عیار را ندارد. به همین دلیل بود که ارزش پول دو کشور روسیه و اوکراین رشد کرد و سرمایه گذاری در این بازار ادامه داشت. اما آنچه واقعا اتفاق افتاد با انتظارات تفاوت زیادی داشت. امروز جنگی تمام عیار بین دو کشور جریان دارد و هیچ کسی نمی تواند پیش بینی کند این درگیری چه زمانی پایان پیدا می کند و چه زمانی ساکنان دو کشور می توانند با صلح و آرامش زندگی کنند. این درگیری صادرات کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی تولید شده در این دو کشور درگیر جنگ را متوقف کرده است و باعث بی ثباتی و عدم امنیت اقتصادی در دنیا شده است.»

بررسی شاخص های بازار مالی هم چالش بزرگ این روزها را به خوبی نشان می دهد. از ابتدای سال جاری تا کنون ارزش شاخص اس اند پی ۵۰۰ بالغ بر ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است که بیشترین افت ارزش طی ۶۰ سال اخیر است.

این وضعیت در دیگر بازارهای مالی و شاخص های صنعتی در امریکا و اروپا هم مشاهده می شود و روزهای سخت رکود اقتصادی را در دنیا به یاد می آورد. از طرف دیگر ارزش رمزارزها هم به شدت کاهش یافته است و بیت کوین با قیمتی کمتر از ۲۰ هزار دلار مبادله می شود.

قیمتی که با سقف تاریخی آن یعنی بالغ بر ۶۷ هزار دلار فاصله زیادی دارد. برخی این وضعیت را زمستان بازار رمز ارزها تعبیر می کنند ولی تحلیلگران تمامی این نوسانات منفی در بازارها را به دلیل بی ثباتی در بازار می دانند.

فایننشال تایمز با مقایسه وضعیت این روزهای دنیا با شرایطی که در جریان بحران سال ۲۰۰۸ با آن روبرو بودیم نوشت: «افت شدید در بازارها نشان دهنده نگرانی و عدم امنیت موجود در بازار است که سرمایه گذاران را شوکه کرده است. ما پیش از این هم شاهد چنین وضعیتی بودیم. بعد از رکود بزرگ اقتصاد دنیا در سال ۲۰۰۸، شرکتهای بزرگ سرمایه گذاری که به دلیل قدرت بالای پیش بینی وضعیت در بازارهای مالی شناخته شده بودند، اولین شرکتهایی بودند که برای فروش دارایی ها اقدام می کردند زیرا به وضعیت اعتماد نداشتند و حتی به خودشان اعتماد نداشتند که بتوانند اوضاع را به درستی پیش بینی کنند.»

مشکلی که این بار وجود دارد و باعث شده تا اوضاع اقتصادی جهان متفاوت از سال ۲۰۰۸ بشود این است که دنیا تنها درگیر جنگ در بازارهای مالی و رکود نیست بلکه جنگی واقعی در قاره سبز جریان دارد. جنگی که انسانها را بی خانمان کرده است و از صادرات سهم زیادی از کالاها به بازارهای جهانی جلوگیری کرده است.

قدرت های بزرگ دنیا نمی توانند تصمیم بگیرند که در مقابل این درگیری چه برخوردی داشته باشند و سران مالی دنیا هم نمی توانند سیاستی اجرا کنند و به نتیجه آن اطمینان داشته باشند زیرا متغیر اصلی جنگی است که بحران های زیادی را برای دنیا ایجاد کرده است و باعث شده است تا برای اولین بار طی ۴۰ سال اخیر نرخ تورم در جهان از ۱۰ درصد هم فراتر برود.

در این شرایط بانکهای مرکزی هم بر فشار های اقتصادی اضافه می کنند. آنها به منظور مقابله با تورم، نرخ بهره بانکی را افزایش می دهند با اینکه می دانند این سیاست در شرایط نابسامان کنونی باعث تشدید رکود اقتصادی می شود. رکودی که این بار نمی توان به سادگی از آن خارج شد.

کد خبر: ۱۵۸٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha