۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۴
آیا دنیا در آستانه تجربه یک قحطی است؟
بازار گزارش می دهد؛

آیا دنیا در آستانه تجربه یک قحطی است؟

افزایش قیمت محصولات کشاورزی که ریشه در درگیری های روسیه و اوکراین دارد باعث افزایش فقر و گرسنگی در دنیا شده و سازمان ملل در مورد احتمال قحطی خبر می دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: افزایش قیمت محصولات کشاورزی به خصوص گندم باعث شده است تا بسیاری از کشورها در تامین مواد غذایی اولیه خود با مشکل روبرو شوند ولی به نظر می رسد این بحران در حال تشدید شدن است.

سازمان ملل این وضعیت را نگران کننده ارزیابی کرده است و در مورد احتمال ایجاد موج بزرگی از فقر و گرسنگی در کشورهای در حال توسعه و فقیر صحبت کرده است. او حتی در مورد احتمال قحطی در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ هم صحبت کرده بود که ریشه در درگیری های روسیه و اوکراین و عدم عرضه محصولات کشاورزی به بازار دارد.

طبق گزارش ارایه شده توسط اگروب، افزایش قیمت گندم از ابتدای امسال باعث شد تا بسیاری از کشورها در تامین این محصول کشاورزی با چالش روبرو شوند حال گزارشها از تاثیر رشد قیمت گندم در افزایش قیمت دیگر محصولات کشاورزی حکایت دارد.

اخبار منتشر شده در رسانه های استرالیایی نشان می دهد قیمت تمامی فراورده های غذایی تولید شده از گندم از اوایل ماه قبل تا کنون ۲۰ درصد افزایش یافته است. بر طبق گزارش ناین نیوز، قیمت گوشت هم در این کشور رشد کرده است زیرا گندم به عنوان بخشی از غذای دام استفاده می شده است و با افزایش قیمت گندم، هزینه تولید گوشت در کشور بیشتر شده است.

از طرف دیگر در چین خبرها از افزایش قیمت انواع نودل دارد. این ماده غذایی اصلی ترین غذای مردم چین است که در تولید آن از گندم استفاده می شود و حال با افزایش قیمت گندم، قیمت این ماده مهم غذایی هم افزایش یافته است.

در اروپا، خبرهای مرتبط با افزایش قیمت نان بسیار چالش آفرین است زیرا نان یکی از اصلی ترین محصولات غذایی در این قاره محسوب می شود. رییس سازمان خواربار و کشاورزی جهانی در مورد افزایش قیمت محصولات کشاورزی و رشد شاخص قیمت مواد غذایی در دنیا هشدار داد و رییس سازمان ملل در سخنرانی اخیر خود با اشاره به این مطلب که نمی توان به درگیری های روسیه و اوکراین بی تفاوت بود تاکید کرد که دنیا در آستانه تجربه کردن یک قحطی بزرگ قرار دارد.

وی در سخنرانی اخیر خود گفت: «چالشها جدی است. سهم زیادی از محصولات کشاورزی دنیا در روسیه و اوکراین تولید می شود و این دو کشور از صادرات محصولاتشان امتناع می کنند. روسیه به منظور حفظ این محصولات برای تامین غذای مردم از صادرات امتناع می کند و اوکرین به دلیل ناامنی بنادر امکان صادرات ندارد. دیگر کشورها هم در پاسخ به تنش های موجود در بازار محصولات کشاورزی دنیا سیاستهای محافظه کارانه در پیش گرفته اند که می تواند آسیب زیادی به بازار وارد کند. نتیجه این سیاستها تنها یک مساله است و آن هم کاهش عرضه محصولات کشاورزی و افزایش قیمت که منجر به رشد فقر و گرسنگی در دنیا می شود.»

اما علاوه بر گندم، دیگر محصولات کشاورزی هم با افزایش قیمت روبرو شده اند. رشد قیمت ذرت و دانه های سویا در رسانه ها بازخورد وسیعی داشت. البته باید در نظر داشت که این افزایش قیمت بعد از انتشار خبر موفقیت نسبی مذاکرات صادرات محصولات کشاورزی از اوکراین متوقف شد ولی تحلیل گران این وضعیت را موقتی ارزیابی می کنند و بر این باورند حتی اگر مذاکرات نتیجه بخش هم باشد به این زودی ها نمی توان انتظار افزایش معنادار عرضه و تاثیرگذاری آن روی قیمت را داشت. به همین دلیل بازار در آینده نزدیک همچنان درگیر رشد تورم در بازار محصولات کشاورزی است.

کد خبر: ۱۵۸٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha