۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
بعد عبور از برزخ در هر صورت بازار مثبت است
در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

بعد عبور از برزخ در هر صورت بازار مثبت است

عباسی کارشناس بازار سرمایه گفت: چون شرکت ها ارزنده هستند سهامدارن آن هم حاضر به فروش در قیمت های پایین تر نیستند پس تا تعیین تکلیف اوضاع، بازار در برزخ خواهد ماند.

سمیه شوریابی؛ بازار: مهدی عباسی دکتری مدیریت مالی و کارشناس بازار سرمایه در خصوص کلیت بازار اظهار داشت: عده ای در حال تلقین موضوعی به جامعه هستند مبنی بر اینکه افرادی که آموزش ندیده اند و افرادی که سرمایه های کوچک داشته اند حضورشان در این بازارها اشتباه است و من بر آن خط بطلانی میکشم چرا که بازار های مالی محلی برای تأمین مالی هستند به ویژه سرمایه های خرد که امکان حضور در بازارهای دیگر چون ملک، دلار و طلا و ... ندارند؛ می‌توانند در این بازار ورود کنند و هم از منافع آن بهره مند شوند و هم به چرخه تولید و اقتصاد کشور کمک کنند.

وی افزود: در تمام دنیا سی درصد از درآمد خانوارها از سرمایه گذاری در بازارهای مالی و بورس تأمین می شود و مسلما در کشورهای جهان سومی که شرایطی درستی ندارند پایین‌تر و در حد صفر می باشد.

عباسی با اشاره به اینکه بازارهای مالی محلی برای تأمین مالی ارزان قیمت است بیان کرد: این سرمایه های خرد به جای سفته بازی در بازارهایی مانند طلا و ارز می‌توانند در این بازارها وارد و به چرخه اقتصادی کمک کنند و خود نیز بهره ببرند، تعداد زیادی از افراد هستند که این شرایط را دارند و وقتی که تجمیع شوند؛ می‌توانند یک تأمین مالی گسترده ای را انجام دهند که مطلوب اقتصاد است و می‌تواند جلو تورم را که بخش زیادی از آن ناشی از انتظارات تورمی است و بخش دیگرش که برمی‌گردد به حذف ارز ۴۲۰۰ و گران سازی که اتفاق افتاده است کنترل کنند و نقدینگی جمع آوری شود و به محور تولید تزریق شود و باعث شکوفایی اقتصاد و نهایتاً سودآوری خود افراد شود.

وی ادامه داد: در این بین هیچ نرخ بهره تضمین شده ای که در واقع تعهدی برای حکومت و بانک مرکزی و دولت ایجاد کند وجود نخواهد داشت و صرفاً سودآوری شرکت ها است که در بهره مندی این افراد تأثیر گذار خواهد بود.

بعد عبور از برزخ در هر صورت بازار مثبت است

مدیریت نحوه ورود به بازار سرمایه

این مدرس بازار سرمایه بیان کرد: اینکه گفته می‌شود افراد باید آموزش ببینند و اطلاعات کسب کنند و مطالعه داشته باشند حرف درستی است منتهی به این معنی نیست که اگر من اطلاعات نداشتم حق ندارم وارد این بازار شوم، راه های مختلفی وجود دارد برای ورود به این بازار از جمله صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های سرمایه گذاری، شرکت های سبد گردان، مشاورین سرمایه گذاری و...

عباسی با بیان اینکه افرادی هستند که می‌توانند نقش واسطه را بازی کنند افزود: شاید بزگترین ایرادی که به دعوت سال ۹۹، به حکومت وارد بود این می باشد که مردم را از راه درستش وارد بازار نکردند چون به دنبال جبران کسری بودجه بودند، ضمن اینکه در بازار سرمایه قانون گذار شرط حضور یک شرکت را در بازار سودآوری آن شرکت در دو سال متوالی دانسته است و حالا بحث میزان سرمایه فقط می‌تواند نوع بازار را تغییر دهد، این سودآوری شرکت ها حضور آنان را در بازار بورس تضمین می‌کند.

شاهد هستیم کسانی نیز کد آنلاین دارند که حتی سواد خواندن و نوشتن هم ندارند و این به خاطر کم رنگ شدن نظارت می باشد

عباسی گفت: چنان چه شرکتی در بورس وجود دارد که با تولیدات خود دارد زیان می‌سازد همان طور که در حال حاضر هم شاهد آن هستیم، فرآیند پذیرش اش تعلیق می‌شود و به بازار پایه می‌رود، این اطلاعاتی است که باید متولیان بازار به سمع و نظر سرمایه گذاران برسانند که این گونه گرفتار نشوند.

این فعال بازار سرمایه با مهم دانستن نظارت بر چگونگی تخصیص کد آنلاین در ادامه اظهار داشت: قبلاً شرایط به گونه ای نبود که هر کس وارد بازار می‌شود کد آنلاینی دریافت کند و بتواند مستقیماً معامله کند و حتماً باید از طریق کارگزاری معامله انجام می‌شد و درست است که بحث آنلاین، تسهیلاتی ایجاد کرده است برای جذب بیشتر مخاطب و راحت تر شدن سفارش گذاری ولی بحث آزمونی که گذاشته بودند و اطلاعاتی که جمع آوری می‌کردند برای تخصیص کد آنلاین، از بین رفته است و شاهد هستیم کسانی نیز کد آنلاین دارند که حتی سواد خواندن و نوشتن هم ندارند و این به خاطر کم رنگ شدن نظارت می باشد.

بعد عبور از برزخ در هر صورت بازار مثبت است

ریسک های سیستماتیک آزار دهنده

این تحلیلگر بازار سرمایه مهمترین موضوع در بحث سرمایه گذاری را بحث ریسک دانست و افزود: علت متنوع سازی و تشکیل سبد، کاهش ریسک است که در تعالیم مالی به دو بخش سیستماتیک و غیر سیستماتیک تقسیم می شود، بخشی که با متنوع سازی قابل حذف است ریسک غیر سیستماتیک است که به فعالیت صنایع و نوع تجارت و نوع تولید برمی‌گردد و در مقابل ریسک سیستماتیک را ریسک اصلی که متوجه کلیت اقتصاد و کلیه صنایع است را نمی‌توانیم با تنوع سازی از بین ببریم.

عباسی در ادامه بیان کرد: ریسکی که در حال حاضر بازار را تحت شعاع خود قرار داده است سیستماتیک است که به واسطه عدم قطعیت و عدم اطمینان که در اقتصاد ایجاد شده است اجازه رشد را از بازار گرفت است، ریسک و بازده با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند وقتی که ریسک بیشتری می‌شود انتظار بازدهی بیشتری هم داریم و بالعکس.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکت هایی در بازار سرمایه هستند که با ایجاد یک تنش بین المللی، اجازه نداده اند که سودآوری شرکت ها افزایش پیدا کند، از طرفی در همین عدم قطعیت که باعث افزایش ریسک شده است باید انتظار بازدهی نیز تأمین شود.

زمانی که توافقی صورت بگیرد و یا هر اتفاقی مثبت دیگری که به این موضوع ختم شود آن وقت است که بازار P/E می‌گیرد و قیمت ها رشد می‌کنند و مبنای ارزش گذاری و قیمت گذاری، خود سودآوری شرکت قرار می‌گیرد

وی افزود: سود شرکت که ثابت مانده است پس تنها جایی که می‌شود بازدهی اضافه را به دست آورد بحث قیمت خود سهم است که با کاهش P/E که به بازار داده می‌شود باعث می شود که انتظار بازدهی از این ریسک را در قیمت ها لحاظ کنیم، پس به این خاطر است که سهام در عین ارزندگی جذابیتی ندارند چون P/E باید کاهش پیدا کند چرا که سودآوری شرکت ثابت مانده است و باید انتظار بازدهی که به خاطر افزایش ریسک به خریدار مترتب شده است در قیمت لحاظ شود.

عباسی در جواب سوالی که پرسیده شد چه زمانی بازار راه خود را پیدا خواهد کرد؛ گفت: زمانی که این ریسک ها برطرف شود یعنی اینکه با دنیا تعامل کنیم و توافقی صورت گیرد و یا هر اتفاقی مثبت دیگری که به این موضوع ختم شود آن وقت است که پی بر ای (P/E) بازار اصلاح می شود و قیمت ها رشد می‌کنند و مبنای ارزش گذاری و قیمت گذاری، سودآوری شرکت قرار می‌گیرد اما در سناریوی بدبینانه که با دنیا درگیر شویم باعث افزایش ریسک های سیستماتیک بازار می‌شود که بر کلیت بازار تاثیر می‌گذارد.

این مدرس بازار سرمایه عامل تأثیر گذار دیگر را نرخ ارز خواند و افزود: تقریباً در این شرایط مبهم آثاری که بر نرخ ارز ایجاد می شود معکوس است یعنی با افزایش ریسک، نرخ ارز هم افزایش پیدا می‌کند که الان شاهد آن نیز هستیم که بخشی اتفاق افتاده است ولی در نرخ هایی کنترل شده است و این هم به واسطه مداخله گری دولت و بانک مرکزی است که اجازه افزایش نرخ را با روش هایی به ارز نمی‌دهند در غیر این صورت نرخ ارز همچنان افزایشی می بود و طبیعتاً بازار چون افزایش ریسک داشت، P/E کاهشی و با کاهش قیمت ها همراه بود.

عباسی ادامه داد: نرخ ارز بر روی دارایی های شرکت ها و محصولات شرکت ها تأثیر مستقیم می گذارد با افزایش آن در شرکت های کامودیتی محور و یا شرکت هایی که نرخ گذاری دستوری ندارند و یا شرکت هایی که نرخ هایشان بر مبنای نرخ های جهانی تعیین می‌شود باعث می‌شود نرخ فروش محصولات آنها از لحاظ ریالی افزایش پیدا کند و به دنبال آن رشد سود آوری و در نهایت جبران کاهش P/E و ارزندگی شرکت را به دنبال دارد.

عباسی در انتها خاطر نشان کرد: برزخی که در آن واقع هستیم در صورتی که ابهامات رفع شود و مشخص شود که قرار است چه اتفاقاتی رخ دهد در هر دو سناریو بازار افزایشی خواهد بود؛ در صورت تعامل با افزایش P/E ها، فروش بیشتر شرکت ها و رفع موانع تولید و فروش و افزایش سودآوری شرکت ها، بازار با رشد همراه خواهد بود و نیز در صورتی که تعاملی صورت نگیرد افزایش نرخ ارز، گران شدن دارایی ها، افزایش تورم، گران شدن محصولات حداقل از لحاظ ریالی و افزایش سود شرکت ها از لحاظ ریالی، موتور محرک بازار خواهد بود و تا تعیین تکلیف ما در این برزخ خواهیم ماند.

کد خبر: ۱۵۸٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha